Flugfiske, nybörjarfrågor tyvärr... sorry! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske, nybörjarfrågor tyvärr... sorry!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske, nybörjarfrågor tyvärr... sorry!

Hej! Jag har fiskat med spinn och haspel i många år men är total nybörjare på flugfiske. Jag har kollat på massor med filmer på Youtube och läst en hel del böcker och texter här på forumet innan jag beställde ett flugfiskeset, nämligen Redington Path Outfit Path Rod and Reel Outfit #5 9'0'' 4 pcs från sportfiskeprylar.se länk: https://goo.gl/pZQdww.

Efter att ha testat i trädgården var jag igår för första gången vid ett regnbågsvatten igår. Som nybörjare vet jag inte riktigt vad jag ska vänta mig av ett klass 5 - set av denna typ. Men med små torrflugor har jag svårt att få ut linan mer än cirka 10 meter. Om det blir längre än så börjar flugan doppa i vattnet både fram och bak. Jag inser att jag måste lära mig bättre teknik men vad kan man egentligen vänta sig av ett flugfiskeset som det ovan? Kan en duktig och erfaren flugfiskare komma dubbelt eller tre gånger så långt? Jag förstår att längden inte är det primära utan att det är viktigare att kunna kontrollera var flugan landar och hur den presenteras… men det känns lite surt att inte ens kunna nå ut till de vakande regnbågarna 15 meter ut… ;o(
    Senast ändrad av biomoib; 2017-04-14, 17:32.

Men så har det varit för oss alla! Välkommen hit förresten! Googla på främre stopp, bakre stopp, linbåge och linhastighet tex. Glöm inte att träna. Lycka till, har lite brådis nu...skitfiske
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

10 i 12 och 2 ska du stanna, ha spöet lite vinklat ut från kroppen, kanske 10grader. helst ska handleden vara helt stel och tvärstopp
      Vänta tills linan är sträckt bakåt innan du för framåt och vänta på att jock scott ger dig en grundläggande kurs
      Senast ändrad av daikai1; 2017-04-14, 18:22.

Kommentera

Hej!

Daikai1 berättar de viktiga detaljerna i kast rörelserna.

Kan bara tillägga att du ska ska vara bestämd i dina stopp klockan 10 och klockan 2. + att du ska jobba lika aktivt med lin handen som med spöt. Dvs. dra ned linan mot höften i samma hastighet = Enkel drag när du gör bakkastet.. Eller du kan välja att använda Dubbel draget, då du drar i linan i både fram och bakkastet. Draget i linan, hjälper till att accelerera den. Och ha en stel men samtidigt avspänd handled när du kastar. Den notoriska "gångjärns handleden" , kommer att avbryta spöts hävstångs verkan och göra att dina kast blir kortare och klenare + att risken för vind knutar på tafsen eller lin trassel blir högre.

Se dig om när du för spöt bakåt. Påbörja framkastet först när du ser att linan är helt sträckt horizontellt.

Här är en bra kast instruktions video:

In this film, the fly casting instructor Mattias Drugge from Hardy/Greys will learn the Swedish artist Marko "Markoolio" Lehtosalo how to fly fish - everythi...
        Senast ändrad av Jock Scott; 2017-04-14, 19:03.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

En av dom Absolut viktigaste detaljen du Måste tänka på är som Jock Scott säger, Se dig om följ hela bakkastet med blicken. Då laddar du spöt rätt och kommer få längre kast
          Jag har sett folk som säger att dom flugfiskat hela sitt liv Men, enligt mig kastar som krattor då dom inte följer hela kastet
          En bra grej är att ta ut 7-8m lina och bara stå och torrvifta tills rytmen sitter där

Sketfiske på dig
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Glömde att lägga till en grej. Som varande spinnfiskare som ska börja med fluga, så är det väldigt lätt att gå i fällan att du tror att du måste komma långt som fan för att få fisk. Försök att tänka bort detta. Du behöver mycket sällan kasta mer än max 20 m för att få fisk. Oftast kortare än så. Och du kan ju alltid smyga dig litet närmare där fisken är.

Det viktiga är i alla fall att du inte förtar dig utan lär dig att behärska en vettig lin längd så här i början. Då blir dina presentationer av flugan bättre också. Detta är viktigast vid ytligt fiske med nymf och torrfluga i första hand. Och inte minst när fisken är litet skygg. En fluglina som landar som en bly nudel med flugan som dekoration högst upp i högen bara för att du vill komma längre än du egentligen klarar av lär knappast gagna dig.

Längre kast längder kommer per automatik senare.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2017-04-14, 19:32.

Kommentera

Tack för bra svar! Jag ska hårdträna inför nästa besök i regnbågsvattnen om ett par veckor... ;o)

Kommentera

En fråga till när jag ändå är på gång... hoppas ni står ut.

Det verkar som om min bristande kastteknik gör att fluglinan tvinnas mer och mer. Jag drar ju av ett antal meter av linan från rullen och låter den ligga vid mina fötter. Mot slutet har det blivit ett ökande problem med att den verkar tvinna sig och därmed trassla. Är det någon som direkt vet vad det är för något jag gör fel som gör att detta problem uppstår?

Kommentera

Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
                  En fråga till när jag ändå är på gång... hoppas ni står ut.

Det verkar som om min bristande kastteknik gör att fluglinan tvinnas mer och mer. Jag drar ju av ett antal meter av linan från rullen och låter den ligga vid mina fötter. Mot slutet har det blivit ett ökande problem med att den verkar tvinna sig och därmed trassla. Är det någon som direkt vet vad det är för något jag gör fel som gör att detta problem uppstår?
                  Linan ligger fel då du drar ut den från rullen
                  Som när du har en linkorg drar man först ut linan utanför korgen för att sen lägga linan i korgen rätt
                  Det första du lägger på backen är det första som skall ut genom spöt och det hamnar ju underst om du drar ut linan från rullen
                  Testa dra ut lina vid första kastet, bit för bit så skall du se att det kommer gå bättre
                  Senast ändrad av Classe69; 2017-04-15, 12:05. Anledning: Stavkungen
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Som Classe69 säger. Men när du spolar på fluglinan, låt den löpa med ett lätt motstånd mellan tummen och pekfingret. Det brukar förhindra att linan tvinnar sig. Därför, dra ut hela linan och spola på den på detta viset igen

Om linan tvinnar sig eller har en del veck trots detta ( efter att ha legat oanvänd ett tag på rullen )? Be någon dra ut hela linan och hålla fast linans spets. Spänn den och töj ganska hårt i den under ca. 1 minut. En del linor har ett litet sk. lin minne andra har mer av den varan pga. lin kärnans uppbyggnad .
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2017-04-15, 12:18.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    506 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar