Hjälp! Guideline LPXe #4 8,6" VS 9" till det lätta fjällfisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp! Guideline LPXe #4 8,6" VS 9" till det lätta fjällfisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp! Guideline LPXe #4 8,6" VS 9" till det lätta fjällfisket

Hej!

Har beslutat att uppgradera min utrustning från nuvarande vision attack #5 till två spön i klass #4 respektive #6.

Landat vid att Guideline LPXe är ett bra alternativ och är nu på väg att beställa #4 För årets fjälltur men upptäckte att just #4 finns i 8,6" med medium fast action och ett 9" med fast action. Söker nu råd för hur jag ska välja här!!??

Det är torrfluga och nymf i mindre strömmande vatten som gäller med det här spöt och jag är ingen toppenduktig flugfiskare, finns det risk att det snabba spöt kan bli mer svårkastat i förhållande till mitt nuvarande medium fast nybörjarspö? Känns som att ett något längre och snabbare spö kan vara fördelaktigt för de många korta kast med ibland begränsat utrymme för bakkasten som detta fisket kräver, samt vid uppströms nymffiske. Kan det vara fördel att ha samma action på #4 & #6? I sådant fall är det 8,6 medium fast som gäller då #6 bara finnas i medium fast.

Mycket tacksam för alla råd!

Hej!

Snabba spön, är ju alltid mindre förlåtande mot kast tekniska misstag. Fördelen med en sådan pinne, är ju att du lättare får ihop linbågen i stället. En fördel när det blåser.

Citat: Känns som att ett något längre och snabbare spö kan vara fördelaktigt för de många korta kast med ibland begränsat utrymme för bakkasten som detta fisket kräver, samt vid uppströms nymffiske.#

Njae, skillnaden i längd mellan ett 8.6 fot och 9 fot är försumbar rent kast tekniskt sett. Och i trängda lägen är ett kortare spö att föredra. Men en kort klump, WF lina kan vara till en fördel då när en sådan 8.5 m klump laddar spöt snabbare än en normal WF med 10.5 m klump. Ett annat alternativ är ju motsatsen = longbelly lina om du vill kunna roll och switch kasta en 12 - 15 m klump i stället?

Med en sådan lina, så får du mer mjuka och precisa presentationer av flugan. Å andra sidan så är en sådan lina litet långsammare i skjut förmågan vid luft kast än ovan nämnda linor. Detta beroende på att det tar mer tid för den långa klumpen att sträcka ut.

Du kan iof. skaffa en kort klump till #4 spöt och en longbelly till #6 spöt som ett alternativ.

Senast ändrad av Jock Scott; 2016-08-01, 08:58.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tackar för dina klocka råd Jock Scott.

Nå åter från en veckas fiske i jämtlandsfjällen och valet av spö blev självreglerande till slut då 8,6 fot medium var slut så det blev ett 9 fot med fast action. Måste säga att spöt var toppenskönt!! Riktigt lätt och fint spö men ändå ordentlig ryggrad. Fick möjlighet att landa en 0,8 kg öring i strömsatt vatten och till den storleken på fisk var spöt perfekt. Lite omställning att kasta med ett fast action spö men måste säga att jag kunde känna av en del fördelar med den kompakta linbågen. Dels i lite starkare vind på en forsnacke till en fjällsjö och kanske ännu mer där det var trångt om plats att kasta. En aspekt jag inte tänkt på med linbågens storlek, att det kan vara en klar fördel i små vatten med växtlighet på båda sidor där det är trångt om utrymme för linan att vända. När jag vid ett tillfälle gick over till mitt gamla spö kändes jämnförelsen som att jag behövde en tom ishockeyhall för att vända linan.....

Återstår att se om det blir ett Lpxe klass 6 till nästa säsong.

Kommentera

Varsågod.

Kul att mina råd blev till litet hjälp.

Låter som om du hade en trevlig tid däruppe.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
        2 svar
        153 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Jansson00  
        Arbetar...
        X