Vilken storlek på taperad flugtafs ska jag köpa om de ska passa till all sorts fiske tex streamer, torrfluge, nympf (allround)? Sen drar jag på en tippet vid olika sorters fiske, tex flourcarbon 0,18 vid streamer fiske efter båge, eller tex 0,15 vid torrflugefiske. Men det är just den taperade jag inte vet i vilken storlek den ska vara. Tack för tips.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Taperad tafs nybörjare?
Collapse
X
-
Helt rätt val av tippets.
Knyt dina egna tafsar enl. följande recept: 1.5 m 0.40 = gärna ganska styvt material typ Abulon Top. Då får du ut mer kraft ur linan till tafs spetsen. Mellandel: 60 cm 0.25 och så 60 cm tippet.
Montera med fördel en 12 kg tippet ring mellan tafs spetsen och mellandelen. Då blir det enkelt att byta spets utan att korta ner resten av tafsen. Montera den över bordet hemma. Ringen, är bara ca. 2 mm i diameter. Använd förslagsvis en peang att hålla ringen med. Den flyter vid torrfluge fiske.
Knut att skarva med = Kirurg knuten : http://www.animatedknots.com/surgeonsjoin/#ScrollPoint
Köper du 100 m spolar nylon till tafsbutt och mellandel ( Och kanske spetsar också? ) Så får du ut ca 85 - 90 tafsar ur dessa. Stroft GTM är bra:
Märkbart smidigare än Abulon linan och starkt.Senast ändrad av Jock Scott; 2016-08-17, 19:59.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Tjockleken på spetsen är en balansgång mellan risken att fisken sliter av och risken att fisken blir skrämd. Längden på tafsen är en balansgång mellan hur svårt det är att kasta ut flugan och hur stor risk det är att fluglinan skrämmer fisken. Speciellt stora flugor kan vara svåra att kasta med lång tafs. Det trasslar också lättare om det är stor skillnad i tjocklek i skarven/skarvarna. I slutändan beror det ganska mycket på hur lättskrämd fisken är.Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inläggVilken storlek på taperad flugtafs ska jag köpa om de ska passa till all sorts fiske tex streamer, torrfluge, nympf (allround)?
Börja med en spölängd tafs+tippet och prova dig fram.
Kommentera
-
Håller med. 9 fot tafs brukar räcka i de flesta fall. Viket det receptet blir jag beskrev ovan. Men till en sjunk lina kan du gott bara köra med en meter 0.20 eller 0.18.
Har iaf. aldrig märkt att fisken har skyggat för den tafs biten jämfört med en taperad och längre tafs.Senast ändrad av Jock Scott; 2016-08-18, 11:33.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Lånar/utvecklar denna lite.
Vad bör man ha för tafs till streamerfiske i stilla vatten? Är det även då bra med en taperad? Går det annars gå upp ett snäpp i tjocklek och rakt igenom och kanske även köra FC utifrån gäddrisk?"Bättre att skjuta vid sidan av än att inte skjuta alls..."
Kommentera
-
Antingen 0.18 spets tafsen eller 0.20 om du ska köra med taperad tafs?. Men när du fiskar med sjunk lina så kan du bara dra av 1.5 m från nylon spolen och knyta på fluglinan. Längre tafs än så behövs inte då. Och då kan du förstås skippa taperingen också. Tapering, är dock viktig för torrflugans och ytligt fiskade nymfers presentation. Man måste helt enkelt kunna lägga ut en 9 eller 12 fot tafs så sträckt som möjligt då. Och då bör tafs spetsen vara 0.18 standard spets eller till små flugor # 16 och #18 = 0.15 - 0.16 spets.
12 fots tafs används bara då fisken är riktigt skygg dock.Senast ändrad av Jock Scott; 2017-01-19, 19:18.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Jag brukar köra havsöringstafsen från flugor.se till mycket av mitt "tyngre" fiske. Kusten och streamers i sjö. Finns två varianter, bägge tiofots men med 0,27 eller 0,34. I änden av den gör jag en perfection loop eller en tafsring. Sen skarvar du på ca 1,5 m spets. Totalt alltså nånstans kring 15 fot. Skulle du kasta stora tunga flugor mot vinden och vilja att det rullar över kraftigare korta ned spetsen. Ett sätt att kunna fiska mindre flugor med grövre tafs är att använda en ögleknut typ rapalaknuten.
Ursprungligen postat av dyZe Visa inläggLånar/utvecklar denna lite.
Vad bör man ha för tafs till streamerfiske i stilla vatten? Är det även då bra med en taperad? Går det annars gå upp ett snäpp i tjocklek och rakt igenom och kanske även köra FC utifrån gäddrisk?
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
|
3 svar
600 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg