Köpval flugfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpval flugfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpval flugfiske

Hej alla fiskare!

Jag står i ett val, ska Hörja flugfiska och ville ha ett billigt bra set som håller iaf detta året. Gärna längre för att se om det är kul, har fiskat innan och det står mellan:

Vision Keeper med polaroid glasögon, flugor, ask och komplett spö med rulle backning tafs och lina.

Eller

Reddington crosswater spö i tub 4 delat. Tyckte detta såg fint ut men samtidigt som det andra också gjorde det.

Har inte mer pengar eller lust att betala mer så säg vilken av dessa som är bäst inte att jag ska betala mer tack!

Tacksam för hjälp!

Är det detta set du tittat på så skulle jag valt det direkt :-) ett fint spö som garanterat håller mer än 1 säsong :-)

http://harrkungensfiske.se/index.php...product_id=937
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Jag brukar råda till att köpa det billigaste du hittar. Om du blir fångad, vilket du lär bli så kommer du ändå vilja köpa nya spön sen så är det en överdrift att man kastar så sjukt mkt bättre med bättre spön som nybörjare.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Kommentera

Ursprungligen postat av joda Visa inlägg
        Jag brukar råda till att köpa det billigaste du hittar. Om du blir fångad, vilket du lär bli så kommer du ändå vilja köpa nya spön sen så är det en överdrift att man kastar så sjukt mkt bättre med bättre spön som nybörjare.

Jag tycker tvärt emot allt du skriver. Köper man ett ok spö direkt så behöver man inte byta direkt, man behöver ändå inte lägga speciellt mycket pengar för att få ett dugligt kit. Och det är bättre att som nybörjare starta med ett vettigt spö istället för något skit som kanske får dig att tröttna innan du ens har kommit igång med flugfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
          Jag tycker tvärt emot allt du skriver. Köper man ett ok spö direkt så behöver man inte byta direkt, man behöver ändå inte lägga speciellt mycket pengar för att få ett dugligt kit. Och det är bättre att som nybörjare starta med ett vettigt spö istället för något skit som kanske får dig att tröttna innan du ens har kommit igång med flugfiske.
          Jag håller med om detta. Mitt första set var skräp och det fick mig att tappa intresse för flugfiske snabbt. Vettiga prylar som är lättkastade underlättar för en nybörjare. Jag tror även att det är enklare att sälja ett bra begagnat set om det visar sig att man inte gillar flugfiske utan att man förlorar alla pengar. Hur ser andrahandsvärdet ut för ett begagnat Vision Keeper-set till exempel?

Jag antar att det är Redington Crosswater Outfit-settet som du har kikat på? Jag har tyvärr ingen erfarenhet av flugspöt eller rullen, men Rio Mainstream-linan är ju riktigt schysst för att vara ett set i den prisklassen.

Kommentera

Äsch nu överdriver ni. Jag är övertygad om att det är omöjligt att köpa rätt spö första gången man köper. Ja menar, hur vet ni vad ni gillar? Mjukt, styft osv osv.

Andrahandsvärdet är ju ungefär samma procentuella tapp oavsett prisklass så därför förlorar du ju mindre pengar på ett billigt spö. Skulle själv aldrig köpa ett beggat spö till annat än halva nypriset eller däromkring.

Mitt första set var ett Vision Atom. Kostade 2500 då. Jag la då i mina ögon lite mer för att få ett bättre spö att ha kvar ett tag. Bytte efter första säsongen då jag hade lärt mig kasta och förstod att jag ville ha ett snabbare spö.

Klart man inte ska köpa ett set på okq8 för 50kr men köper du från GL eller vision så duger det gott oavsett prislapp.

Det har tagit många försök innan jag hittat de spön som passar mig men nu har jag hittat hem med ett loop och ett Scott!

Kommentera

Nybörjare jag också, köpte ett Vision Atom-set i klass 5 och ett Nattsländan i klass 3. Har bara varit ute och övat några få gånger så jag vet ju inte riktigt vad som är bra eller dåligt men måste säga att Vision Atom är enormt lättkastat. Har dock satt på en Guideline Presentation Evolve och även fast den har i princip samma klumplängd som Vision Vibe 85 som kommer med setet (30cm skillnad) så känns presentationlinan enormt mer lättkastad.

Summan av kardemumman: Vision Atom var det set som jag fick flest rekommendationer om (gjorde en ORDENTLIG efterforskning i olika forum). Det känns som att den håller riktigt hög kvalitet för det priset och är lättkastat. Men byt lina.

Kommentera

Ursprungligen postat av joda Visa inlägg
                Äsch nu överdriver ni. Jag är övertygad om att det är omöjligt att köpa rätt spö första gången man köper. Ja menar, hur vet ni vad ni gillar? Mjukt, styft osv osv.

Andrahandsvärdet är ju ungefär samma procentuella tapp oavsett prisklass så därför förlorar du ju mindre pengar på ett billigt spö. Skulle själv aldrig köpa ett beggat spö till annat än halva nypriset eller däromkring.

Mitt första set var ett Vision Atom. Kostade 2500 då. Jag la då i mina ögon lite mer för att få ett bättre spö att ha kvar ett tag. Bytte efter första säsongen då jag hade lärt mig kasta och förstod att jag ville ha ett snabbare spö.

Klart man inte ska köpa ett set på okq8 för 50kr men köper du från GL eller vision så duger det gott oavsett prislapp.

Det har tagit många försök innan jag hittat de spön som passar mig men nu har jag hittat hem med ett loop och ett Scott!

Njae... Du skrev först att TS skulle köpa det billigaste han hittade, sedan avråder du från billiga grejer... Håller med om att det är svårt att köpa fel om man köper ett instegtskit från de kända tillverkarna som t.ex. GL eller Vision, men när jag tänker på "billigt" så tänker jag på fiskeflugor, biltema och annat skit som man bör undvika.

Jag bytte iofs. också ut mitt billiga Vision ganska snabbt (Zulu #5), men det är fortfarande kvar som reserv-/lånespö då det är ett helt ok spö men inget som faller mig i smaken. Djupt och långsamt är melodin för mig, klarar inte av toppiga och snabba spön.

Kommentera

Haha ok men eftersom han valde mellan två okej set så hade jag faktiskt inte en tanke på okq8.

Köp det näst billigaste så blir det bra

Kommentera

I valet mellan Keeper och Redington kitet, så säger jag Redington. Mycket utrustning för pengarna får du då. Redington, är Sage dotterföretag som har ett rykte att försvara. Så skräp är det inte som kommer från detta företag. De Redington spö ägare jag har snackat med är hel nöjda.

Crosswater kitet, har fått bra recensioner på nätet också.

Vettigt av dig att inte lägga ned några jätte summor på start utrustningen innan du vet om du kommer att fortsätta flugfiska? Och dessutom, ska du ju ha en del kring utrustning uppe på spö - rulle - lina.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2016-04-14, 16:46.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Lasse82, 2023-11-13, 05:08
                    3 svar
                    231 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar