Börja flugfiska, tips på fiskeset? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja flugfiska, tips på fiskeset?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Börja flugfiska, tips på fiskeset?

Tänkte jag skulle prova börja flugfiska nu här i vår. Har tänkt att fiska öring, harr, aborre, regnbåge och fått klart för mig att jag bör köra på klass 5-6 ?
    Undrar lite över dem billiga Pool 12 på xxl för tusenlappen kan funka som nybörjarspö eller om man ska gå upp i prisklass för att få tag i det mest prisvärda? Har ni några andra tips så tar jag gärna emot såna med
    Tacksam för svar[emoji4]

Hej!

Jepp! Klass 5 är ju en mycket bra all around klass till det fiske du tänker bedriva.

Klass 6 funkar förvisso också, men du har det litet roligare med Abborren och Harren på klass 5 grejor.

Jo, Pool 12 Power fly duger att börja med, men är kanske inte något att köra på med i mer än 2 säsonger. Sedan, kommer du med stor säkerhet att vilja uppgradera. Men som "läro utrustning" är det inget större fel på Powerfly combot.

Det enda minuset är väl att det inte finns några reserv spolar till denna rulle när du ska köpa en sjunk lina till vår och höst fisket. Men det går att fixa så här:

Rulle # 4/6 http://www.dan-tackel.com/1952/airframe

Backing lina: http://www.dan-tackel.com/2624/northern-braid

Flug lina: Vision Attack sink 3 #6. Klass 6 på linan till ett #5 spö då.

Då har du ju trots extra rulle och linor kommit billigt undan.

Om du ska ha grejor som funkar bra under flera säsonger i stället? Då får du ut med 2000:- ca.

Exempel:

http://sumpansfiske.se/set/flugfiskeset/vision-atom/ Till Deep rullen finns det reserv spolar att köpa. Se bara till att du köper rätt storlek.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2016-03-13, 17:31.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Okej där ser man..hmm.. har det stor betydelse med sjunklina? Tänker som du säger att de kanske bättre köpa ett billigt nu och sedan kliva upp några prisklasser om man fått in tekniken såväl som intresset efter något år? Det sista du länkade såg onekligen intressant ut även om de var slut i #5 !

Kommentera

Detta set är också väldigt bra för dom pengarna, kommer funka många år och ganska lätt att kränga begagnat sen om man vill.

Kommentera

Ursprungligen postat av ekholm1993 Visa inlägg
          Okej där ser man..hmm.. har det stor betydelse med sjunklina? Tänker som du säger att de kanske bättre köpa ett billigt nu och sedan kliva upp några prisklasser om man fått in tekniken såväl som intresset efter något år? Det sista du länkade såg onekligen intressant ut även om de var slut i #5 !
          Du kommer att behöva sjunk linan när vattnet är kallt under våren och sen hösten. Då står fisken nere vid botten. Likaså om det blir varmare än 15C + i vattnet på sommaren. Iaf. dag tid, så behöver du sjunk linan för att komma ned till fisken då.

Trist att Atom kitet i #5 var slut.

Men hittade det till 100:- billigare än i den första butiken.

Men med tanke på att du kan vara osäker på om flugfisket ska bli ditt fiske sätt i framtiden? Så är ju Pool 12 ett vettigt alternativ. Råkar det visa sig att så inte är fallet? Då är det ju ingen större slant du har lagt ned på det hela.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2016-03-13, 19:36.

Kommentera

Okej..så egentligen skulle jag kika på ett paket bestående av två rullar så jag har både sjunk å flyt och bara kan byta snabbt vid behov..finns de några set till rimligt pris med de? Tror inte pool 12 hade två iaf 😊
            Senast ändrad av ekholm1993; 2016-03-13, 19:40.

Kommentera

Ursprungligen postat av Oggeu Visa inlägg
              Detta set är också väldigt bra för dom pengarna, kommer funka många år och ganska lätt att kränga begagnat sen om man vill.

http://www.fishline.se/guideline-exp...roducts_id/984
              Känns som de börjar dra iväg i pengar för å va nybörjarspö om jag då borde ha en extra rulle med sjunklina ?[emoji4]

Kommentera

Sant det. Men du kan ju vänta med själva fisket tills att vattnet är så pass varmt att fisken börjar att visa sig i ytan. Då kommer du långt med flyt linan. Och öva kast teknik på någon gräsmatta under tiden du väntar. Man ska aldrig öva vid fiske vattnet. Det finns allt för mycket som distraherar då.

Knyt en liten garn tofs på tafsen när du övar i stället för en fluga. Och ha någon form av glasögon på när du sedan fiskar. Garn tofsen förhindrar pisk smällar och att tafs spetsen misshandlas. Och glasögonen, förhindrar akutbesök hos ögon kirurgen b.la.

Sjunk linan, backingen och rullen kan du ju köpa till hösten i så fall?
                Senast ändrad av Jock Scott; 2016-03-13, 19:49.

Kommentera

Jag vet inte vart eller hur du tänkt fiska men jag har alltid klarat mig utan sjunklina vid enhandsfiske efter öring, röding, harr, regnbåge och havsöring oavsett vår, sommar eller höst och vattentemp, fiskar nästan uteslutande torrfluga (som jag tycker är roligast) de få gånger jag känner att jag behöver komma ner till fisken kör jag med förtyngd fluga och det räcker gott!

Fiskar i sjö, å och en stor älv. Enda gången jag har något förtyngt i linväg är då jag fiskar lax, då har jag flytlina med 3,5-4meter T20 som sjunkspets istället.

Mitt tips är att börja enkelt, utvecklas in i hobbyn och lär dig eftersom, du behöver inte ha alla prylar direkt.
                  Det jag skulle rekommendera dig att satsa på till en början är,

Spö, rulle och lina i #5
                  Flugor som lämpar sig för den fisk du är ute efter.
                  Eventuellt flytmedel om du ska fiska torrflugor.
                  Tafsmaterial, taperad och förbrukningstafs, en lämplig peang för att lossa fisken så skonsamt som möjligt.

Tycker du bör överväga att jaga på begagnatmarknaden, här på forumet, edgeflyfishing eller flugfiske köp och sälj på facebook. Du får bättre grejer för mindre pengar eller samma grejer till mindre pengar!

Tjoa gärna till om det är något du undrar över eller om något är oklart

//Daniel

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    Sant det. Men du kan ju vänta med själva fisket tills att vattnet är så pass varmt att fisken börjar att visa sig i ytan. Då kommer du långt med flyt linan. Och öva kast teknik på någon gräsmatta under tiden du väntar. Man ska aldrig öva vid fiske vattnet. Det finns allt för mycket som distraherar då.

Knyt en liten garn tofs på tafsen när du övar i stället för en fluga. Och ha någon form av glasögon på när du sedan fiskar. Garn tofsen förhindrar pisk smällar och att tafs spetsen misshandlas. Och glasögonen, förhindrar akutbesök hos ögon kirurgen b.la.

Sjunk linan, backingen och rullen kan du ju köpa till hösten i så fall?
                    Aah de är ju sant faktiskt ! Tack för tipsen men om man skulle köpa en pool 12 måste man köpa en likadan separat rulle då oxå va?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    173 visningar