Nybörjare, behöver ledsagning i denna djungel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare, behöver ledsagning i denna djungel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare, behöver ledsagning i denna djungel

Har precis blivit med mitt första flugfiskespö! Det blev ett spontanköpt Nattsländan 3/4 8.6 fot som jag köpte nytt för 395 kr (bra deal?). Tanken är att jag ska fiska borre och lite p&t samt förhoppningsvis i framtiden även lite annan mindre ädelfisk.

Det är alltså dags att beställa grejer och min tanke är att för att bli så bred som möjlig utan att behöva spendera en förmögenhet såhär i början så bör jag börja med att köpa:

- En rulle som är klassad som spöt
    - En flytlina klass 4 med kort klump då jag är novis
    - En flyt och en fast sink 5 fot polyleader för att kunna variera mitt fiske med både torrflugor och våtflugor. Förstår jag rätt att polyleadern sitter mellan lina och taperad tafs?
    - Taperad 9 fot nylontafs x3
    - Tafsmaterial x4 (då jag förstått att tafsförlängning ska vara tunnare än tafsspets?)
    - Samt backing 20lbs 50m.

Tänker jag rätt eller är jag helt ute och cyklar? Eller bör jag som nybörjare göra mig av med mitt 3/4-spö och köpa ett färdigt 4/5 eller 5/6-set?
    Senast ändrad av Doc.; 2016-02-27, 11:33.

Hej!

Jo, det var en helt ok. deal på det spöt. Nu är ju klass 3/4 litet vind känsligt. Senare, bör du nog komplettera med ett klass 5 kit i alla fall. Det är en väldigt bra allaround klass för Harr, Regnbåge, Röding och Brun Öring.

Men klass 3/4 är ju en bra Abborre klass liksom till finliret efter fiskarna ovan när det blåser bara en svag vind. Behåll ditt spö. Det kan du ha kul med och det är ju alltid bra att ha en reserv utrustning om olyckan är framme.

Tips på ett juste klass 5 kit:

Grymt bra pris på detta kit dessutom: http://www.snajk.se/produkter/fiske/...et-vision-atom

Rulle #3/4: http://www.hsimport.se/products/rullar/DJ.php?visa=d

Njae, en kort klump lina är inte riktigt optimalt för en nybörjare. Dessutom är sådana linor endast användbara upp till 18 - 20 m. Sedan, börjar du att få "banan häng" på skjutlinan pga. den branta bak taperingen på kort klumparna.

En normal WF 4 med 10.5 m klump är vad du bör sikta på:

Dan Tackels 2:a sorterings linor är väldigt prisvärda. Kan ha något litet färg fel eller 1 m - 2 m för kort skjut lina på total längden av 30 m dock. Men det brukar inte vara något som stör.

En kort klump lina med 8.5 meter klump blir dessutom stressigare att kasta med än normal klumpen.

Backing: http://www.dan-tackel.com/2624/northern-braid

Du behöver endast en sjunkande poly leader: Flytspets har du ju redan när du har köpt en flytlina.

Koppla bara på en rak bit nylon 1 m 0.20 eller 0.18 så är du i mål.

Mitt tips är att du lär dig knyta dina egna 9 fots tafsar, med hjälp av kirurg knuten + en tippet ring 12 kg.

Vad du behöver är följande nylon spolar: 0.35, 0.25, 0.18 och 0.16. Den sista till de mindre torrisarna och nymferna #16 och #18. Väldigt sällsynt att du behöver mindre torrisar och nymfer + puppor än så.

På 100m spolarna bör du få ut runt 85 - 90 tafsar. Där spar du många sköna slantar + att du lär knappast stå utan tafs ute i busken.

Recept: 1.5 m 0.35 + 60 cm 0.25 och 60 cm spets.

En tippet ring, gör att du slipper att korta ner mellandelen på din tafs när du behöver byta spets. Ringens diameter är 2 mm och flyter. Bör monteras hemma med hjälp av en peang. Annars, är det lätt att du tappar den i grönskan. Den gamla hederliga betes / clinch knuten funkar bra till monteringen.

Senast ändrad av Jock Scott; 2016-02-27, 14:19.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

P.s

Tycker du att 1900:- är litet väl mycket pengar att lägga ut så här i början på ett klass 5 kit?

Då är det här i alla fall ett set som duger till dina första 2 - 3 säsonger:

Men Atom kitet, har ju en märkbart längre framtids säkring innan du kan drabbas av "uppgraderings klådan" än så ska jag säga.

Och ca. 2000:- är vad man brukar få betala för ett bra kit i normal fallet.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2016-02-27, 14:58.

Kommentera

Underbart! Tack för ett högklassigt och utförligt svar!

Så om jag har förstått det rätt;
        WF4 flyt med medellång klumplängd -> eventuell polyleader sink -> 0.35 nylon som skarvas direkt mot -> 0.25 nylon -> tippetring -> 0.18 eller 0.16 nylon som spets direkt mot fluga.

Hur fäster man i tippetringen? Med ögla eller knut?
        Bör nylonet skarvas fast med kirurg/dubbel grinner eller ögla?

Hittade en snorbillig rulle, Okuma Airflow 4/6, blir detta för stort för mitt 3/4 spö?

Känns litegrann som att man bör lägga 3/4spöet på hyllan och köpa ett klass 5-set att lära sig på?

Kommentera

Blir nästan en beställning på vision atom tror jag, känns säkrare att börja med ett allroundkit. Finns det andra kitt i samma prisklass, typ 1500-2000kr, jag bör kika på?
          Senast ändrad av Doc.; 2016-02-27, 16:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av Doc. Visa inlägg
            Underbart! Tack för ett högklassigt och utförligt svar!

Så om jag har förstått det rätt;
            WF4 flyt med medellång klumplängd -> eventuell polyleader sink -> 0.35 nylon som skarvas direkt mot -> 0.25 nylon -> tippetring -> 0.18 eller 0.16 nylon som spets direkt mot fluga.

Hur fäster man i tippetringen? Med ögla eller knut?
            Bör nylonet skarvas fast med kirurg/dubbel grinner eller ögla?

Hittade en snorbillig rulle, Okuma Airflow 4/6, blir detta för stort för mitt 3/4 spö?

Känns litegrann som att man bör lägga 3/4spöet på hyllan och köpa ett klass 5-set att lära sig på?

Varsågod.

Citat: Så om jag har förstått det rätt;

Jepp! En fast eller super fast sink poly då.

Tror att du kommer att uppleva Okuma rullen som rätt bak tung då. Den lämpar sig bättre för ett klass 5 eller ett #6 spö.

Jo, ska du ha ett allaround kit? Då är det nog klokt att köpa ett 5 kit i första hand. Klass 6 är ok. också. Klass 5 och 6, är ju de klasser tillverkarna väljer för nybörjare kit dessutom. Inte så vind känsliga och kan hantera tyngre streamer flugor upp till #6 i alla fall. Ger dig dessutom kul fighter med Regnbågar och andra ädelfiskar från kilot och uppåt.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2016-02-27, 17:41.

Kommentera

Ursprungligen postat av Doc. Visa inlägg
              Blir nästan en beställning på vision atom tror jag, känns säkrare att börja med ett allroundkit. Finns det andra kitt i samma prisklass, typ 1500-2000kr, jag bör kika på?
              Tycker att Atom kitet är det som ger dig mest för pengarna. Finns egentligen ingen anledning att välja något annat nu när det säljs så pass billigt hos Snajk. Bara Atom spöt, brukar ligga på ca. 1600:- normalt. Och Deep rullen på 600:- Deep, är en klart godkänd budget rulle. Har bra lin kapacitet och en juste broms. Tror att det är Vision Attack ( flyt ) linan som följer med kitet. En bra och okomplicerad nybörjare lina helt enkelt. Första tiden brukar man ju då och då daska linan i backen när man kastar. Och då ska man ju inte börja med någon 600 - 900:- lina. Så brukar tillverkarna resonera med sina kit. Och så kan de förstås sälja setet till ett vettigt pris för konsumenten.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2016-02-27, 18:14.

Kommentera

Ps. glömde nämna att du kan fästa Tippet ringen med en clinch knut, som det enklaste alternativet. Samma gäller tafs spetsen till ringen.

Nylon till nylon = Kirurg knuten.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2016-02-27, 17:54.

Kommentera

Du kan göra det väldigt enkelt för dig. Köp den billigaste rullen du hittar beggat här eller på edge (du behöver ingen broms till det fisket du ska bedriva). Skit i sjunktaffsar å grejjer utan hederlig taperad tafsa från t.ex vision som du skarvar på en bit nylon.

Du kan sen reglera djupet genom att fiska med eller utan guldskallar/låta flugan sjunka självmant.

Håll det så enkelt som möjligt tills du börjar känna suget efter att utvecklas... Då hittar du bättre svar eftersom du kan ställa specifika frågor.

Mina två cent

Kommentera

Såg nu att du tänkte beställa ett kit. Välj det billigaste på t.ex xxl. Guideline kispox tror jag det heter. Köpte det till en polare som skulle börja fiska och jag kastade typ lika bra med det som mina andra spön för betydligt mer pengar.

Alt köp beggat. Lägg in en köpesannons på edge eller här så får du garanterat prisvärda grejjer som funkar bra!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    505 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar