Mitt första tvåhandsspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt första tvåhandsspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mitt första tvåhandsspö

Nu har jag sökt på nätet i nån timma men inte hittat svaret ännu, så det blir en tråd till här.
    Antagligen söker jag som en tallrik kräm.

Jag har köpt mitt första tvåhands och kom att tänka på tafsar.
    Vad använder man? Taperad eller struntar man i det när det är så grova grejer. Knyter man bara på en lina i önskad dimention? Hur lång i förhållande till spöt mm mm.

Jag förstår att det är individuellt, men finns det något allmänt att gå på i början?

Spöt är 14.1 fot #9/10 31-33 gram

Hej!

En taperad 12 fots tafs duger i de flesta fall. Till Lax med 0.30 - 0.35 spets. Dvs. till flyt och intermediate linor. Till HÖ, kan du krypa ned till 0.25 spets vid behov.

Till en sjunk lina, klarar du dig med en otaperad 1.5m tafs i samma grovlekar som ovan till Laxen.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2016-02-24, 20:10.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Oj va jag vart sugen på tvåhands nu :-)
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Jo, Lax och HÖ fisket i älv och å är ju rackarns så kul. Men en dyr historia om man lägger till resor, fiske kort och uppehälle. Norge, är ju eldoradot för detta fiske här uppe i den norra delen av vår värld. Men man behöver ju inte besöka de berömda "dyr älvarna" för det. Finns många mindre Lax vatten, som är nog så trevliga att fiska i.

I Norge är ju nattfisket efter HÖ tillåtet dessutom. Bästa Lax och HÖ tiden är under sensommaren.

Tänk bara på att du måste lösa en fiske licens = Fisketrygd också: http://fiskeravgift.miljodirektoratet.no/

Om du ska fiska där på sen sommaren? Då ska du nog börja kolla vatten redan nu och boka ganska snart.

Om vattnet inte stiger dramatiskt? Då klarar man fisket vid denna tid med en flyt eller en intermediate lina. Flugorna är små. # 4 - 10 är vanliga storlekar och 1 - 2 tums tuber.

När man fiskar ytligt. Så har man ca. 2 m lös lina hängande från rullen och till den första spö öglan. När du ser fisken ta flugan. Så gör du ingenting förrän lin slingan är borta och du känner fisken. Och då klämmer du linan mot handtaget + lyfter spöt.

Sedan så blir det åka av!
        Senast ändrad av Jock Scott; 2016-02-24, 20:32.

Kommentera

i betongälvarna fiskar dom flesta med vanlig 0,40-0,50 nylon som tafs och knyter den rakt på. Det går ju åt så satans mycket tafsar (man skaver dom lätt) och då byter man tafsen så fort den har minsta skada annars går det åt helvete då det kliver på en stor.

Kommentera

Så här kom kitet för att det inte ska bli några missförstånd. Eller rättare sagt så att JAG hänger med i vad vi pratar om
            (rulle - backing - runningline - kasthuvud 34gram - flytspets, ögla i bägge ändar, 4 gram)

Flytspetsen är en jämngrov 0.5 mm nylonlina på ca 3 meter som är coatad av något som påminner om en fluglina.
            Coatingen är taperad!

Jag har kollat runt lite på 12 fots köpetafsar och de jag har hittat har en buttdel på dim kring 0.7mm.
            Då tänker jag att det kanske inte lirar så bra om jag knyter på en tafs som är grövre än flytspetsen.

Är flytspetsen underdimentionerad? Det är trots allt ett ganska grovt spö. (#9/10)

Ska jag kanske uppgradera spetsen?

Eller har jag missuppfattat allt, och det räcker med att bara knyta på en slitdel/tafsspets direkt på flytspetsen på ca 0.35mm? Är det så det är tänkt?

PUST PEZ

Kommentera

Ok. då ska du bara knyta på en bit 0.30 - 0.35 till tafs spets helt enkelt. 1 - 1.5 m.

Edit. Jag säger 0.30 - 0.35 bara för att mycket grövre än så? Och de mindre / små flugorna + tuberna kommer inte att gå bra i vattnet. Visst, man får ju ta det lugnare med drillningen då.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2016-02-24, 22:20.

Kommentera

Tusen tack för erat tålamod och vetande.
                Det är väldigt uppskattat

Men det är inte sagt att tråden slutar här.
                Säkerligen kommer det nya frågor om ett tag.

Kommentera

Hej! Tafsen är dessvärre superviktig vid kast med tvåhands flugspö. Iaf min erfarenhet. Speciellt som det är så smidigt med kast som börjar på vattnet (spey, roll, underhand etc etc). Tafsen har en central roll i kastets funktion. Det som är bra är att det inte är svårt att fixa. Köp ett par taperade laxtafsar ( jag gillar bla Sawadas 16 fots tafs), samt en spole tafsmaterial. 0,40 är en bra start i de flesta normala förhållanden. Prova dig fram till hur det känns att kasta med olika längder, du kommer att känna att det varierar en del beroende på hur stora och tunga flugorna är. Men en grov mall att gå efter är: jättestor fluga-mindre än spölängd, stor fluga-spölängd, mellanfluga-1,5 spölängd, liten fluga-längre än 1,5 spölängd. Testa gärna i rinnande vatten innan du åker på riktigt fiske, var inte rädd för att testa olika upplägg och förstås ha kul!
                  Tight lines!
                  Per.

Kommentera

Ursprungligen postat av pehea Visa inlägg
                    Tafsen har en central roll i kastets funktion
                    Utveckla gärna. Jag lovar att lyssna

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    541 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    574 visningar
                    0 gillar