Bygga eget flugspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga eget flugspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bygga eget flugspö

Är det någon som har erfarenhet av att bygga ett eget flugspö?
    Går det bra om man är lite noggrann och allmänt händig eller behöver man ha gjort det ett par gånger innan det blir ett bra resultat? Är det jobbigt?

Har gått i samma funderingar men inte vågat försöka ännu. Läste någonstans att man helst skulle ha nån maskin som snurrade på spöt för att lacken skulle torka bäst eller hur det nu var och tyckte att det kändes lite omständigt. Har dock sett att det finns spöbyggnadskurser, det kanske kunde vara ett alternativ? Material till ett spö brukar ingå i kursavgiften så då har man det fixat också.

Kommentera

Ok det hade kanske inte varit en dum idé med en kurs. Vet du vad priser ligger på och vad det är för spön man får bygga då, det kanske finns många alternativ?

Kommentera

Bygga spön är lätt om man är händig inga problem dock du måste ha en långsamt roterande elmotor för lindningarna, mycket viktigt annars blir de inte jämna, du bör också ha tillgång till borrmaskin för svarvning av handtaget dvs om du inte köper färdigt bara limma.
        Var noga med att hitta "ryggraden" i klingan, den känner du om du pressar ner spetsen på toppdelen mot ett bord och sakta snurrar på den, det är där du avgör klingans egenskaper dvs om du snurrar på lindningarna på kraft eller mjuksidan av spötoppen, denna finns även på underdelen men är något svårare att hitta.
        Säger så här skit i det lönar sej knappast om du nu inte mot förmodan slänger bort pengar på "superspön" som Loomis, Sage och liknande, ringar spölack rullfäste osv är DYRT i det här landet.
        Kolla länkarna klart användbara vid spöbygge
        www.mudhole.com (staten Florida USA)
        www.anglersworkshop.com (staten Washington nordvästra USA)
        Finns många fler men dessa har jag gjort affärer med.
        Notera att frakt av "rodblanks" är dyrt därifrån går som oversize om spödelarna är över 106cm förpackade flygs endast av UPS privat carrier som man gärna undviker tro mej dyrt för enstaka klingor, smågrejor går bra utbudet är fantastiskt, se till att det skickas med USPS, själv har jag lagt ned finns det nåt tråkigare?
        Good luck!
        Senast ändrad av TAMTAM; 2006-03-22, 19:31.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

En del nätbutiker har byggsatser, är inte det bra, ingår då inte allt, lack, lindningar, mm. Är det inte bara till att bygga, om man köper ett sätt så vet man väl också att allting passar.

Kommentera

Ursprungligen postat av ERTO0001
            Ok det hade kanske inte varit en dum idé med en kurs. Vet du vad priser ligger på och vad det är för spön man får bygga då, det kanske finns många alternativ?
            Vet tyvärr inte vad kostnaden ligger på, har bara sett annonser för spöbyggnadskurser hos en massa olika kursanordnare.

Kommentera

Kan nog stämma iofs men jag säger så här, se till att du känner till klingan ifråga innan du spenderar pengar, dvs känn på färdigt spö eller helst provkasta det så du VET MED SÄKERHET vad du köper innan, inget är värre än att köpa spön otestade du kan bli grymt besviken, tro mej samlar bara damm i nåt hörn, finns inget man tröttnar så fort på som ett spö som inte känns rätt, extra tråkigt om man surrat ihop det själv mvh
              (som du förstår är jag vis av egna dyra erfarenheter)
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Det är inte så svårt att bygga egna spön, inte behöver man köpa en massa maskiner heller, bara man tar det lungt och har mycket fritid. Jag har byggt några spön, främst kraftigare enhands men även tvåhandsspön. Från bla loop finns kompletta byggsatser det enda du behöver köpa är lack till lindningarna. När jag bygger spön är det bara en maskin jag använder och det är en borrmaskin som används vid svarvning av handtag. När det gäller lindningarna så gör jag så att jag tar en ganska så stor bok, öppnar den och lägger tråden genom boken, sedan så stänger jag boken och känner vilket motstånd som krävs för att tråden ska kunna lindas. Behövs det mera motstånd så lägger jag på en bok behövs mindre så tar jag en tunnare bok. På detta sättet så är alltid tråden spänd och man får fina lindningar som följd.

När det äller lackningen så sköter jag allt med händerna, visste detta tar sin lilla tid, tar ju 4 -6h för lacket att stelna men det är det värt för man kan du lägga på ett tjockare lager från första början då man själv bestämmer hastigheten som man roterar med.

Visst blir spöna bättre för varje du gör men tar du det bara lungt så kan man även lyckas riktigt bra första gången också. Om man är osäker på diverse komponenter mm så kan jag rekomendera en byggsats från tex loop där det enda du behöver göra är att sätta ihop delarna och lacka ringarna.

Kommentera

Malmen: du är skön. Jag har köpt hus nu så det där med fritid vet jag inte om det blir gott om, men fan vet om jag inte slår och bygger ett av loops byggsatser i höst, när det är mörkt och jä---gt. Tack ska du ha

Kommentera

Bara till att köra på

Något som underlätta är om man kollar på en film samtidigt som man roterar klingan, får liksom tiden att gå lite fortare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    508 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar