Söker utrustning till nybörjare på flugfiske,inkl. grejor för att knyta flugor själv. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker utrustning till nybörjare på flugfiske,inkl. grejor för att knyta flugor själv.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mr.Person Visa inlägg
    Är det alltså vision vipu som är mest bang for the buck i denna klassen? Strömsländan som jag länkade kostade 1300 när jag startade tråden. Är det runt 2000sek för spö/rull/lin/fodral combo som är rimligt för att få reko grejjer? Hade ju egentligen tänkt mig att även flugbindningsgrejjorna skulle rymmas inom dryga 2000 sek.

Fick veta idag att jag har en flugfiskeintresserad kompis som bygger egna spön, ska fika bredvid honom någon rast ock språka litet.

Onekligen inom min tänkta prisspann men jag har fått känslan av att man brukar rata från Ron Thomson?

Sen tänker jag att knyta flugor som alla andra är lite meningslöst (här gör jag säkert några upprörda...). Standardmodeller tänker jag att man kan köpa färdiga(?) och de flugor jag vill göra vill jag använda min egna fantasi och kreativitet till Därmed vill jag leta alternativa material att bygga med. Är jag helt ute och cyklar och bör lägga ner min flugbindarkarriär innan jag ens startat?

Vipu, är klart det mest prisvärda budget spöt du kan få tag i under 1800:- - 2000:- Rullen som följer med är ok. om ej någon rysare och linan är juste. Så prislappen, är inget att sucka över. De grejorna kan du leva med under ett antal säsonger.

Sländan spöna är ok. om än något utdaterade nu för tiden. För runt 7 -8 år sedan, var de vad Guideline EXP4 och Vipu är i dagens läge. De senaste åren, har de billigare spöna från de stora tillverkarna kommit betydligt närmare mellan pris spöna i 2000:- - 3000:- klassen i fråga om kvalitet och handhavande.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2016-02-02, 12:51.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

https://www.blocket.se/vi/65073651.htm

Här har du ett fint spö till bra pris om du inte redan köpt ett :-)
      Senast ändrad av Classe69; 2016-02-03, 14:16.
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Tackar för er hjälp! Jag har inte köpt något ännu men ska hålla utkik efter de föreslagna seten och slå till när vädret blir lite bättre så man kan gå ut och öva direkt

Kommentera

Varsågod.

Om jag vore du? Så skulle jag slå till på Atom setet som Classe länkade till nu. Ett rackarns gött pris på det kitet!

Atom spöt är lätt kastat precis som Vipu. Rullen och linan är det inga fel på alls.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2016-02-06, 14:38.

Kommentera

Håller med Jock. Det är visa ord =) Atomkittet är det ju helt rätt pris på. Annars är ju Vipu som han nämner ett bra alternativ.
            Kanske att Guidelines Kispiox eller Exp4 kit kunde vara vettiga alternativ.

Kommentera

Herregud, man läser om flugfiske och bindning nu så man är röd i ögonen :-) längtar som en tok till våren nu, har fixat och smörjt alla mina linor, fixat i flugaskarna, köpt in det jag behöver... Nu vill jag ha Vår :-)

PS. Hoppas du slog till på Atom spöet :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                Herregud, man läser om flugfiske och bindning nu så man är röd i ögonen :-) längtar som en tok till våren nu, har fixat och smörjt alla mina linor, fixat i flugaskarna, köpt in det jag behöver... Nu vill jag ha Vår :-)

PS. Hoppas du slog till på Atom spöet :-)

Längtar också svårt till fiske säsongen!!!

I synnerhet till mitten av april när Dagsländorna och annat för firren vingat godis börjar att kläcka här i den södra landsänden, så att man kan fiska torrfluga och ytligt med nymf.

Kommentera

http://www.blocket.se/vi/65330851.htm

Här har du lite valmöjligheter om du inte redan slagit till på annat spö :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Mr.Person Visa inlägg
                    Hej!

Har blivit sugen på flugfiske! Jag har aldrig provat förut med har länge varit sugen och tror att jag kommer älska det, det ser så fridfullt ut.

Jag har läst på så mycket jag kunnat och tror att ett spö/lina i 5-6 klassen bör passa mig. Det som kommer fiskas är abborre, smågädda (ofrånkomligt när man fiskar i Vänern som jag gör...) men framförallt är det till fjällfiske i sjöar som jag vill ha det. Kommer säkert bli lite regnbåge i den lokala put and take sjön också.

Då spöt ska med på fjällvandringar vill jag ha ett fodral. Det gör dock inget om fodralet är 1,5 meter långt så det behöver inte vara jättemånga sektioner på spöt.

Jag kommer vilja fiska på ytan eller strax under så flytlina vill jag ha, behöver även ha flytmedel till tafsen om jag förstått det rätt? På tal om tafs, det kan jag knyta av vanlig nylonlina i i flera sektioner med tunnare dimension för varje sektion så då klarar jag mig på vanlig lina som jag har hemma?

Man ska hålla sig ifrån Abu-garcia och Ron Thomson verkar det som på övriga köptipstrådar. Kan detta http://www.huntyardberras.com/flugfi...9-ft-3-delar-1 vara lagom? Prismässigt landar jag gärna under 2000sek totalt men det går att töja några 100 om man får en Mercedes istället för en Lada så att säga...

För bindning tänkte jag att http://www.huntyardberras.com/tillbe...ingssats-brons kunde duga, då får jag verktygen lite tråd samt lite krok och material. Då jag inte har en susning om hurdana flugor jag vill göra så tänker jag att jag inte behöver köpa massor med fjädrar etc. behöver man olika impregneringsmedel för att flugorna ska flyta också? Jag har inte börjat läsa på om flugtillverkning eller olika sorters flugor, har snappat upp att det finns bl.a. streamers och nymfer men har ingen aning om vad det är, det blir nästa sak att sätta sig in i

Har jag missat något? Är det någon som har erfarenhet av spö/rull-setet jag länkat? Finns det bättre alternativ för samma/lite dyrare peng, går det få liknande upplevelse billigare eller är det ett bra kit?

(Jag handlar gärna från huntyardberras då deras personal har varit hjälpsam utan egen vinning just då).

Edit: Begagnat är inte uteslutet.

MVH Erik
                    Nu är det kört för dig! Sista pengen kommer gå åt. Gjorde samma start för några år sedan och man kan väl säga att jag blev något konfunderad då man hade köpt bas setet. Och sedan upptäcker att linorna kostar mer än setet och bilen man använda för att hämta grejorna med..

Fiske kostar ju lite grand trots allt. Men då det kommer till linor för flugfisket så hittade jag en ny nivå med helt oanade höjder!!
                    Nu flugfiskar jag inte så mycket men likskam har jag vart där och bytt linorna vid några tillfällen bara för att. Blir lika rånad varje gång..

Sen åker man ut till sitt ställe och så blåser det kuling och så står man där och svär.

Det framgår rätt klart att jag inte har kommit helt överens med just detta tidsfördriv gissar jag
                    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
                      Nu är det kört för dig! Sista pengen kommer gå åt. Gjorde samma start för några år sedan och man kan väl säga att jag blev något konfunderad då man hade köpt bas setet. Och sedan upptäcker att linorna kostar mer än setet och bilen man använda för att hämta grejorna med..

Fiske kostar ju lite grand trots allt. Men då det kommer till linor för flugfisket så hittade jag en ny nivå med helt oanade höjder!!
                      Nu flugfiskar jag inte så mycket men likskam har jag vart där och bytt linorna vid några tillfällen bara för att. Blir lika rånad varje gång..

Sen åker man ut till sitt ställe och så blåser det kuling och så står man där och svär.

Det framgår rätt klart att jag inte har kommit helt överens med just detta tidsfördriv gissar jag
                      Finns linor till bra pris, Man behöver inte köpa dom dyraste :-) sen måste man sköta om linorna också så håller dom längre :-)
                      Linorna jag köper ligger runt 6-800 kr men finns betydligt dyrare och även betydligt billigare :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      154 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X