Hur mycket backinglina på en #3/4 rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur mycket backinglina på en #3/4 rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur mycket backinglina på en #3/4 rulle?

Jag har nyligen köpt en ny rulle http://www.hilevel.se/hilevel-flugru...rulle-clb.html #3/4

Verkar hur bra som helst, med mina mått mätt i alla fall då jag inte är så kräsen.
    Dock undrar jag hur mycket backing jag lär behöva.
    Spöet jag använder är ett TFO/BVK #3.
    Fiskar det mesta måste jag väl säga. Men här i krokarna har jag mest tillgång till åar och bäckar. Så det blir väl mest harr och öring. Tyvärr är det ingen storlek på dem. Har man osedvanlig tur kan man få någon på runt kg.
    Sen har vi en massa put n' take sjöar, med regnbåge. Men dit har har jag inte varit än. Sen har vi ju siljan med alla regnbågar som sliter sig också, så det blir väl en del sånt fiske också.

Så, hur mycket backing behöver jag egentligen??? Och grovlek på den?

Hade du endast fiskat i bäckar och små Åar med den utrustningen? Då hade 10 till 15 m 12 pund backing räckt. Men till bågarna och andra, litet större fiskar brukar 50 yards = ca. 45 m och 20 pund drag styrka = 9.75 kg vara tum regeln. Om du kan spola på backing och fluglina litet slarvigt, och ändå har ett par mm luft mellan linan och rullhuset? Då är det perfekt mängd för den rullen. Du har ju även så kallad micro backing att ta till, som är tunnare men med samma dragstyrka som ordinär backing.

Tyvärr, hittar jag inga uppgifter på hur mycket den rullen sväljer?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2016-01-08, 09:49.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag vet inte riktigt hur mycket backing jag har på nu, men jag måste spola på linan rätt tight för att det ska passa. Jag har heller ingen aning om dimensionen på backing heller, tyvärr.
      Skulle jag haft en #5/6 rulle istället? Rädd för att den blir för stor.

Jag kan ta lite mått på den i kväll om det skulle hjälpa.

Kommentera

Ok. Då skulle jag nog kapa några meter backing om jag var du? Eller skaffa Micro backing:

Men kanske en # 5/6 rulle hade varit det bästa valet trots allt?

Nä, det är ju mest en fråga om tyngden på en sådan rulle i så fall?

Den här väger ju inte mycket i förhållande till andra #5/6 rullar. Då kan du ju ha denna till P&T fisket med det spöt och den lilla Hi Level rullen till bäckarna och små Åarna.

Jag har ju en 5/6 rulle till mitt Vipu #3 spö de gånger jag fiskar båge med det.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2016-01-08, 11:07.

Kommentera

Ja, den kanske inte är så mycket tyngre trots allt. Det kanske är det vettigaste än att hela tiden tänka på hur tight jag måste veva upp linan på rullen hela tiden. Det är rätt irriterande.
          Jag har en ännu mindre rulle hemma med en halv fluglina kvar. Lyckades av någon outgrundlig anledning meta fast i en fors så linan måste ha snott sig kring en sten eller nåt och var omöjlig att få upp. Var tvungen att kapa linan.
          Det som är kvar av linan och den lilla rullen skulle passa perfekt till ett myggspö i #1-2 men det verkar vara svårt att hitta. Alternativt att jag tar den rullen när jag ska meta bäcköring.

Tror jag hör av mig till hilevel och byter rulle.

Kommentera

Nej, så länge du håller vikten på under 150 gram, så är det ju inte några större problem. Jag var väldigt glad för de extra metrarna backing på min 5/6 rulle då jag fick på min än så länge, största bågen på mitt Vipu för ett par säsonger sedan. Den firren vägde 1.7 kg och var rätt vild under fighten.
            Och på den pinnen så kändes den mer som en 3 - 4 kilo fisk.

Trist som fan när linan går av så där! Hoppas att det inte var någon dyrare lina?

Tycker att du gör helt rätt i att försöka att byta rullen. Är ju varken kul att linan fastnar mot rullhuset och kärvar för att inte rullen tar tillräckligt med backing eller att du tappar en stor fisk p.ga. för litet backing.

Du kan ju trots allt använda den rulle du byter till för bäck fisket också.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2016-01-08, 12:50.

Kommentera

Ringde till Hilevel och naturligtvis var #5/6 rullarna slut
              Hade nog slagit till på en annars. Är en mycket trevlig rulle!!!
              Och helt i min prisklass.

Han sa att i värsta fall får jag väl bromsa rullen med handen
              Kan ju vara värt att bli lite blodig om man får en stor firre på kroken.

Men jag ska hem och kolla backingen och sätta på en tunn flätad lina som jag har hemma.
              Jag läste nåt smart här på forumet som jag tänkte att jag skulle använda mig av, nämligen att börja bakvänt. Dvs jag lindar på fluglinan först, sedan lägger jag på backingen för att se hur mycket jag får plats med för att sedan rulla på det åt "rätt" håll.

Kommentera

Typisk!

Utan en skinn handske på handen, så skulle jag inte vara så pigg på att "spol bromsa" med handen, i alla fall inte om man får på en riktigt stridbar ubåt på ett så pass lätt spö. Fisken lär göra litet som den vill de första minuterna.

Hoppas att flätlinan funkar nu då?

Jag glömde att nämna den metoden att mäta backing förut. Klantigt av mig.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2016-01-08, 13:01.

Kommentera

Jag vet
                  Men har jag tur kanske det funkar.

Ingen fara
                  Jag hittade ju den informationen i alla fall

Kommentera

Innermått på rullen:
                    Diameter 37 mm
                    Bredd 21

Yttermått:
                    Diameter 74
                    Bredd 29

Den backlinan jag hade på mätte med skjutmått 0,25mm och jag hade 32 m på.
                    Har en flätad lina som typ tar 7-10kg. Men så stora stockar (bottennapp, inte fisk alltså) jag dragit upp med den så håller den nog för mer än så. Den är typ 0,9mm
                    Så jag tänkte att den bör jag väl kunna rulla på. Tror det blir bättre och mer plats på rullen än med backlinan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Lasse82, 2023-11-13, 05:08
                    3 svar
                    231 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    499 visningar
                    0 gillar