Vision Kust #6 - vilken lina?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vision Kust #6 - vilken lina??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vision Kust #6 - vilken lina??

Fått ett Vision Kust #6 med en Vision Kela laddad med en guideline coastal slpw intermediate #6 i tidig julklapp av sambon.
    Spö och rulle känns sjukt nice!!
    Men linan är jag inte impad av... Borde ladda bra med spöet men ikke. Prövat kombon idag och inte nöjd. Slängde på en 40+ #7 sjunklina och plötsligt presterade spöet som förväntat. Laddade sjunkt bra och kändes inte minsta fel.
    Kan det vara så att trots att coastal linan är underklassad så hjälper inte detta?

Tips på vad man ska göra? Gå upp till klass 7 på coastalen? Känns ju som en jävla skön lina om man hittar rätt vikt till spöet.

Hittar fan inte vilken vikt spöet är klassat till. Står bara #6 och det säger ju inte så mycke idag...

Misstänker att Coastal #6 linan är för lätt. Den väger "bara" 15 gram. Och eftersom din 40+ #7 väger 18,5 gram. Så borde en Coastal #8 = 19 gram ligga bra till.

Detta säger mig också att ditt spö nog är mer ett klass 7+ än den uppgivna klassningen.

Du har en snäll och generös sambo du!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-12-19, 21:49.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Är inne på den linjen jag med..
      Aftm klassningen verkar inte funka riktigt med nya spön.. Känns som klumpvikt hade varit bättre att ange.
      Får prova lite o se.. E ju inte så att man bara köper linor hit o dit.. Kostar ju sin slant..

Ja hon är den bästa

Kommentera

Nä, det är snarare ett undantag än en regel att man kan lita på AFTM klassningen på linor och spön nu för tiden.

Det är ju förvisso en del tillverkare som har börjat med att sätta ut vikten i gram. Tycker att det verkligen är läge att tillverkarna enas om antingen att helt skrota AFTM och sätta ut gram vikten. Eller att snällt krypa tillbaka till AFTM längs hela linjen.

Inte kul att gå till butiken eller beställa på nätet för att köpa en på pappret #6 lina eller spö. Och i själva verket få #7 eller #8 under klassade i stället. Eller rent av över klassade sådana. Snacka om att köpa grisen i säcken!
        Senast ändrad av Jock Scott; 2015-12-20, 19:34.

Kommentera

Till saken hör att jag letat som en tosing efter hur många gram.spöet är klassat för. Men finner bara #6 överallt. Skulle tippa på att spöet ligger kanske runt 16,5 - ca 17,5g. Men kan ju va så med att linan inte passar mig.

Men som jämförelse, på polarens #6 loop spö ( minns ej modell) så gör sig en coastal #6 sjukt fint. Laddar genom hela registert o sträcker ut fint trots min ringa erfarenhet som kastare.

Kommentera

Jag har försökt hitta specen på spöt jag med och fått samma resultat som du. Åter igen en krock mellan AFTM och gram.

Men som tidigare sagt. Funkar din 40+ på 18,5 gram, så ska du ha en lina som väger ungefär så. Tror inte att din kast teknik kan utgöra en så pass stor skillnad som mellan coastal linan och 40+. Visst, klumpens tapering kan göra en viss skillnad på beteendet men knappast så mycket som du beskrev.

Du kan ju iof. dumpa Coastal helt och köpa en 40+ slow intermediate #7 i stället. Då sparar du ca. 140:- dessutom.

Din nuvarande Coastal kan ju komma till nytta till något framtida spö du kanske köper?
            Senast ändrad av Jock Scott; 2015-12-20, 21:50.

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
              Fått ett Vision Kust #6 med en Vision Kela laddad med en guideline coastal slpw intermediate #6 i tidig julklapp av sambon.
              Spö och rulle känns sjukt nice!!
              Men linan är jag inte impad av... Borde ladda bra med spöet men ikke. Prövat kombon idag och inte nöjd. Slängde på en 40+ #7 sjunklina och plötsligt presterade spöet som förväntat. Laddade sjunkt bra och kändes inte minsta fel.
              Kan det vara så att trots att coastal linan är underklassad så hjälper inte detta?

Tips på vad man ska göra? Gå upp till klass 7 på coastalen? Känns ju som en jävla skön lina om man hittar rätt vikt till spöet.

Hittar fan inte vilken vikt spöet är klassat till. Står bara #6 och det säger ju inte så mycke idag...
              Tjena!

6an är klassad för en 15 grams klump.

Jag kör 7an med en 19gram vision kust lina. Det är två gram för mycket enligt standard. Spöet laddar ordentligt och blir samtidigt långsammare. Perfekt för min kaststil. 17 grammaren fungerade fint med, men blev lite mer jobb att få ut linan då.

Mitt tips till 6an, kör en 17 grammare.
              Senast ändrad av karki; 2015-12-21, 20:17.
              http://www.silverbums.com

Kommentera

Tackar för all input!
                Ruskigt drygt att man inte kan byta in linan bara.. Jävla dyrt o springa o handla nya linor stup i ett... Har nån en bra beg så hojta gärna!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                2 svar
                137 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jansson00  
                Arbetar...
                X