Sinktip? Airflo polyleader? Eller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sinktip? Airflo polyleader? Eller?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sinktip? Airflo polyleader? Eller?

Till regnbågsfisket verkar det som att jag behöver en siktiplina? Eller duger det med polyleaders på flytlinan? Sjunkhastighet isf? Andra lösningar?
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Bero ju litet på olika faktorer vad du ska välja?

Är det inte mer än runt 3 - 4 m djupt i snitt och stilla vatten där du oftast fiskar? Då är ju en snabbsjunk polytafs ett bra val. Alternativet är en sinktip med en snabb sjunkande spets. Har inte sinktipen en snabbsjunkande spets? Då är risken stor att så snart du börjar att ta hem linan. Så dras tipen och flugan upp mot ytan. En fast intermediate fungerar också ned till djup på 5 m.

Nu ska det tilläggas att kasta med en sådan snabb sjunk, poly tafs kan bli litet slängigt och knyckigt i och med skarven mellan flytlinan och denna tafs.

Dock är de 3 alternativen ovan endast användbara i lugn flytande och inte allt för djupa strömmande vatten.

Men den klart bästa all around lösningen är fortfarande en sjunk klass 3 lina och en meter 0.18 alternativt 0.20 bit nylon eller Fluor Carbon lina som tafs. Sjunk klass 3, sjunker med ca. 3 - 4 cm i sekunden i stilla vatten. Dock nästan omöjligt att mäta hur snabbt i strömmande?

En sjunk klass 3 lina, funkar ju väl till stilla vatten fisket och ok. i strömmande vatten om flödet inte är starkt?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-12-13, 20:40.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Skall du bara ha en lina till regnbåge hade jag valt sinktip med intermediate eller sink 1 spets. Då kan du fiska allt ifrån precis under ytan och relativt djup om du kör lång tafs och väl förtyngd fluga. Desto djupare du kör desto längre väntetid. Lättaste linan att hantera också tycker jag. Med int. tip kan man säga att linan i stort sett slutar sjunka vid normal hemtagning och håller djupet.

Sink 3 är allt för begränsande om du bara har en lina. Du kan aldrig fiska ytligt utan att ösa hem flugan och tar du hem sakta kommer den fortsätta sjunka.

Jag rekommenderar dock starkt att du köper en flyt och en sjunk 3 eller 5 i tillägg till sinktipen.

Kommentera

Tack för svar!
        I am still confused, but on a higher level.
        Iaf. Jag har i nuläget en flyt, en intermediate och en sjunklina.
        Lättkastat är bra, ska jag vara ärlig tycker jag det är meckigt med både intermediate o sjunklinor.
        Antagligen för att jag inte orkar använda linkorg. (?)
        Stilla vatten.
        Återkommer.
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Men har du redan de linorna. Vad ska du med fler varianter till egentligen?

Vad är det som är "meckigt" med dem då?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Men har du redan de linorna. Vad ska du med fler varianter till egentligen?

Vad är det som är "meckigt" med dem då?
            Tycker det är meckigt att de ligger och trasslar vid fossingarna!

Så jag gillar flytlina!

Jag tror jag får ta och testa en sån där sjunktafs på flytlinan trots allt.
            Tack för svar! =)

Kommentera

Ok. Ja, då är nog en lin korg grejen för dig som du sade.

Varsågod.

Kommentera

Ok. Ja, då är nog en lin korg grejen för dig som du sade.

Varsågod.
                Göran. Det har varit lite stressigt de sista dagarna. Nu har jag hunnit läsa. Och fatta att du har väl rätt som vanligt. Djupet är visserligen mera 1-3m, men jag fattar att jag får ta och ordna en linkorg. Jag får testa så kort tafs!

Kommentera

Ok. Kan lätt bli så när man har många bollar i luften.

Här är en juste lin korg: http://www.dan-tackel.com/6962/linkorg-fran-flydressing

Mer än 1 m tafs behövs mycket sällan när man fiskar med sjunkande lina. Jag märker iaf. ingen skillnad i hugg frekvens mot en taperad 9 fot dito.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2015-12-16, 11:19.

Kommentera

Ok. Kan lätt bli så när man har många bollar i luften.

Här är en juste in korg: http://www.dan-tackel.com/6962/linkorg-fran-flydressing

Mer än 1 m tafs behövs mycket sällan när man fiskar med sjunkande lina. Jag märker iaf. ingen skillnad i hugg frekvens mot en taperad 9 fot dito.
                    Tackar! =)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    194 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                    7 svar
                    372 visningar
                    0 gillar