Gammal budgetrulle till nytt spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal budgetrulle till nytt spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gammal budgetrulle till nytt spö

Hej,

Tänkte ta tag i flugfisket på riktigt till våren och byta ut mitt gamla fladen flugspö mot något som verkligen fungerar

Eftersom budgeten är ansträngd så funderar jag på att behålla min flugrulle från fladen spöet 6-7 och köpa ett nytt 5-6 spö är det möjligt, går dom här två att kombinera?

Sen skulle jag även vilja ha tips på bra 5-6 spö runt 1000kr gärna billigare som passar en nybörjare.
    "Det okända är mitt hem. Vildmarken min trädgård."

Jag har ett gän (2-3st) riktiga budgetrullar i plast med en massa extra spolar du kan få tokbilligt om du behöver någon extra.
    Skicka PM om du är intresserad
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av Martiini Visa inlägg
      Hej,

Tänkte ta tag i flugfisket på riktigt till våren och byta ut mitt gamla fladen flugspö mot något som verkligen fungerar

Eftersom budgeten är ansträngd så funderar jag på att behålla min flugrulle från fladen spöet 6-7 och köpa ett nytt 5-6 spö är det möjligt, går dom här två att kombinera?

Sen skulle jag även vilja ha tips på bra 5-6 spö runt 1000kr gärna billigare som passar en nybörjare.
      Angående spön, så finns det 2 riktiga vinnare i den prisklassen:

Båda dessa spön är goda för flera säsonger. Även sedan du har blivit litet mer erfaren. Båda pinnarna håller den gamla AFTM klassningen bra. Bra att veta när du ska välja linor, eftersom de flesta lin tillverkarna har olika gram vikt på klumpen nu mer inom samma uppgivna klassning så att säga. En #6 lina exempelvis kan väga upp till 2 - 3 gram mer än den uppgivna, gamla AFTM klassningen. fishline.se brukar sätta ut gram antalet på sin sida. Annars, så får du kolla på tillverkarens hem sida.

AFTM tabell:

The AFTM Table and its relevance. These pages follow the flycasting teaching progress of two pupils. One online, one offline.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2015-12-01, 18:33.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Angående spön, så finns det 2 riktiga vinnare i den prisklassen:

Båda dessa spön är goda för flera säsonger. Även sedan du har blivit litet mer erfaren. Båda pinnarna håller den gamla AFTM klassningen bra. Bra att veta när du ska välja linor, eftersom de flesta lin tillverkarna har olika gram vikt på klumpen nu mer inom samma uppgivna klassning så att säga. En #6 lina exempelvis kan väga upp till 2 - 3 gram mer än den uppgivna, gamla AFTM klassningen. fishline.se brukar sätta ut gram antalet på sin sida. Annars, så får du kolla på tillverkarens hem sida.

AFTM tabell:

http://www.sexyloops.com/beginners/lesson2/aftm.shtml
        Tack för bra svar Jock!

Vad säger du om min gamla rulle då, passar den till dom spön som du länkade till?
        "Det okända är mitt hem. Vildmarken min trädgård."

Kommentera

Varsågod.

Det kan den iof. göra om den inte blir för bak tung till spöt du ska ha?
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
          8 svar
          544 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Classe69  
          Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
          3 svar
          576 visningar
          0 gillar