Daiwa Osprey Salmon 12´ fakta?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Osprey Salmon 12´ fakta??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa Osprey Salmon 12´ fakta??

Tjenare alla flugsvingare!

Fisk idag ett gammal spö av svärfar som jag skulle vilja veta lite om.
    Spöet ifråga är ett " Daiwa Osprey Salmon 12" #8-9. På spöet står det även " Made in GT. BRITAIN, Graphite Coil, GCF-12".
    Spöet är brunt med en svart tunn rand runt hela klingan, typ skruvad.

Handtag i fin helkork med ett något udda rullfäste.

Rullfästet funkar som så att en mässingsring förs ner över rullen som hakats fast som vanligt i bakkant. Mässingsringen ställer sig då lite på kant mot korken i handtaget och låser på så sätt mot rullen. För att lossa rullen lirkar man bara lite försiktigt så att mässingsringen lossnar. Verkar funka förvånansvärt bra och man slipper andra ibland kärvande lösningar.

Kan tilläggas också att spöet är ett tvåhands.

Tyvär inga bilder just nu men ska se om jag kan få in någon så småningom. Iaf på rullfästet.

Verkar ha en rätt mjuk aktion vilket är lite synd då jag gillar snabba lite toppigare spö iaf vid spinn. Detta skulle jag nog säga har i allra högsta grad helaktion.

En annan sak jag undrar är om detta spö skall ha en toppögla som andra flugspö, modell bara tunn metallögla typ. Detta spö har toppögla av samma modell som brukar sitta på haspel/spinnspö. Alltså av metall med keramisk ring i. Skall det vara så eller är toppöglan bytt?

Någon som har någon kul fakta om detta spö?

kanske rent av någon gammal räv här som ägt/äger eller fiskar/har fiskat med ett spö som detta?

Skitfiske på er!
    Senast ändrad av esox88; 2015-11-15, 22:00.

Äldre flugspön är ofta ganska helaktion på, och personligen föredrar jag det då det är mycket bekvämare att kasta med, och är mer förlåtande för skit bakom spakarna så att säga.

Rullfästet kallas "sliding rings", och är vanligt förekommande på äldre spön och hemmabyggen (både splitcane och modernare material).

Toppöglan kan faktiskt vara original. På t ex splitcane brukar man sätta toppögla och första öglan (från rullen sett) av den typen, dock med polerad agat istället för keramiska insatser.

I övrigt har jag ingen fakta om själva spöt, snokade runt lite på diverse brittiska och amerikanska forum, det verkar beskrivas som ett acceptabelt spö för sin ålder, men de flesta föredrar nyare spön (verkar vara väldigt prevalent bland tvåhandsfiskare har jag märkt), och säljs för kring 20-30 pund.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Du bör kolla dessa ringar med inlägg noga. En liten spricka eller förslitning kan förstöra linan rätt snart. Ett gammat trick var ju att dra en bit av en nylon dam strumpa igenom dem ett par gånger. Fastnade strumpbiten? Då var det dags att byta.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2015-11-16, 10:56.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för infon! Ohfan, ja de sitter vanlig ögla närmast rullen. Inläggen ser hela ut i ringarna. Får kolla med jock scotts metod
        Får bli att provkasta en dag när vädret tillåter

Kommentera

Kan tänka mig att klumpar kring 28-32 gram borde vara rätt lagom.
          Ska bli kul att höra vad du tycker om aktionen på det.

Kommentera

Ska bara ha tag i lina till det. Fick en gammal Martin rulle till i väldans fint skick som nog kommer göra sitt jobb. Men de här med lina blir om man springer över ngt bra billigt. Jäkla priser på klumpar..

Kommentera

Leta beg, annars kan dan-tackel ha en del gamla DT-linor att klippa till rätt längd och vikt.

Kommentera

Dan-tackel hade ja helt glömt.. Ligger ju bara en liten bit hemmaifrån med

Kommentera

För speykastning är helaktion att föredra. Mycket trevligare och bekvämare att kasta med.
                  Det där med lina är lite trixigt. Gäller att hitta dels rätt vikt för spöt och rätt längd för din kommande teknik. Dock inte speciellt svårt. Det finns linor som inte kostar skjortan. Scandinavian fly lines har bra linor.
                  A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Blev en tripp till Dan tackel igår. Blev en #10 DT lina till daiwa spöet. Tyvär hade han bara flytande hemma. Så får prova det en dag. Blir ett riktigt retrospö med en gammal Martinrulle på.
                    Blev även ett Guidline kispiox #7 med en Guidline reelmaster la #6-8 fylld med nån guidline wf lina. Provkastades idag o va helt ok för dom pengarna! Blev även lite annat smått så nu e man i flugträsket med.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                    7 svar
                    386 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                    8 svar
                    223 visningar