Ny flugfiskerulle - tips typ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny flugfiskerulle - tips typ

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny flugfiskerulle - tips typ

Jag ska börja flugfiska tänkte jag, och håller just på och skaffar lite nya prylar.

Jag behöver hjälp med en ny flugrulle.
    finns mängder av rullar o en massa o läsa om dem.

Min budget är MAX 2500:- (±300:-), och det är för att jag hellre köper bra grejer från början.
    Speciellt när det kommer till fisket =)

Jag kommer mestadels att fiska efter havsöring här ute på västkusten.
    Sen kanske några ggr per åka uppåt landet o fiska efter lite öring o harr.

Kanske samma rulle med två spolar?

Det fiskespöt jag har är ett G.loomis pro4x.

Dessa har jag kollat på och verkar mest intressanta:

Danielsson - f3w 4seven

Vision - kust

Lamson - Guru

Lamson - Velocity

Allt tips och rekommendationer uppskattas! =)

//Simon

Hej!

Handla inte av Wittlock! Det finns ett antal klagotrådar här på forumet om hur illa de sköter nät beställningar. De svarar sällan i telefon eller på mail heller. Och du vet inte när du får grejorna? Eller om du får allt det du har beställt om du beställer fler saker samtidigt heller?

Ska man handla av dem? Då ska det tydligen ske i den fysiska butiken.

Handla av fishline.se i stället eller Dan Tackel.

Bra rullar allihop de där. Men jag sätter en slant på Danielsson rullen. Sedan, är det ju bara en fråga hur tät den är mot saltvatten och sand t.ex.?

Annars är detta ingen dum rulle alls: http://www.fishline.se/vision-kalu-b...oducts_id/2610

Jag har självt den billigare modellen Valu som jag är helnöjd med. Dock till sötvattens fiske ska det tilläggas.

P.s. Ska du ha en utrustning som är en kompromiss mellan en Harr och HÖ utrustning? Välj då en i klass 6. Då kan du även ha den till Regnbågen och Brun öringen.

Annars, är klass 5 en bra balanserad Harr , Regnbåge, Röding och Brun öring utrustning. Och klass 7 för kust HÖ.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-08-27, 17:40.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tänk också på att inget spö över 2.500:- egentligen är värd pengen. Du betalar mest för placebo effekten med en ännu dyrare pinne. Det finns en hel del bra spön från ca. 1600:- - 2000:-

Ska man köpa "skryt spön", då ska det vara på rea eller begagnat i så fall?
      Senast ändrad av Jock Scott; 2015-08-27, 17:46.

Kommentera

Tack för ett snabbt svar Jock!

Nej, jag kommer inte handla inte online, personligen handlar jag inte online med saker över 2k,
        Har den erfarenheten att det alltid strular med något.

Men det är dem rullarna som jag har läst på och runt om här i forumen.
        Det får jag isf kolla upp med Danielsson rullen, drar nog iväg ett mail till dem om en liten stund.

Jag är mest intresserad av den Danielsson rullen, då kan man köra på en rulle, och en extra spole med en annan lina till när det väl behövs. och det går ju på nästan 2700:-

Men är de då bättre att köpa två rullar istället?

Absolut! det håller jag med om, skulle aldrig köpa något så dyrt själv, jag får köpa det av en vän för 1900:-
        och det är typ ej använt.

Det tycker jag är helt ok.

Kommentera

Varsågod. Ok. Det har du ju rätt i. Så tillvida att man inte känner online butikens ägare väl i så fall. Eller, att online butiken har ett gott rykte på forumen.

Nä, det är ju en dyr historia med Danielsson rullen + extra spolen i fråga. Skulle föreslå att du köper en billig(are ) rulle till din andra lina. Valu rullen, är ju som sagt mycket prisvärd: http://www.fishline.se/vision-valu-c...ducts_id/2608/ och modell # 7/8 då.

Och är man litet bekväm av sig? Då är ju en extra rulle lättare att hantera än att byta spolar. + att man alltid har en reserv rulle om olyckan skulle vara framme?

Då har du säkert fått ett bra spö för den pengen.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2015-08-27, 21:32.

Kommentera

Jag måste verkligen slå ett slag för Danielsson rullen. Bromsen som de har är oslagbar. Och sen gillar jag att gynna svensk industri. Har nu bara Danielsson rullar. f3w, l5w, lw och orginal. Blir inga asien rullar för min del mer.
            Sen att asien rullarna inte är billigare än en svensk tillverkad rulle gör inte valet svårare.

Kommentera

Har kikat på både f3w och l5w, men vet inte vilken ja ska välja,
              de gör jag också mer än gärna, men vilken av dem är bäst för mitt ändamål? :/
              ska fiska eller tänkt iaf fiska mycket havsöring här på kusten.

Kommentera

Röstar på Danielsson också. Grymma rullar som håller. Angående f3w eller l5w så välj den du tycker är snyggast och matchar spöet bäst. Rent användar mässigt lär du inte märka någon större skillnad. F3w är dock lättare. Slår ett slag gör deras orginalserie också. Kör en 2w på min 7.a och fungerar klockrent.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Tänk också på att inget spö över 2.500:- egentligen är värd pengen. Du betalar mest för placebo effekten med en ännu dyrare pinne. Det finns en hel del bra spön från ca. 1600:- - 2000:-

Ska man köpa "skryt spön", då ska det vara på rea eller begagnat i så fall?
                  Allt är det skillnad på "skryt" spön och "vanliga" spön under 2500. Har haft många toppspön från loomis, orvis, sage och nu senast två scott radian. Spön är lättare, grafiten är bättre, korken håller högre kvalitet och framförallt hantverket är stor skillnad på. Kastar jag längre med dem. Marginellt. Har kastat ut hela fluglina med ett kvastskaft med påtejpade ringar under en mässa för många år sedan och kan göra det såklart även med de flesta introspön. Kommer jag fånga mer fisk. Knappast. Kommer jag vara nöjdare. Absolut! För mig är det värt pengarna att ha premiumspön så som Scott radian, har ju till och med två Gillar känslan i dessa spön och även utseendet.

Tillägg: "Skrytspön" kommer ofta med livstidsgaranti till första ägaren. Kanske blir billigare i längden men ytterst tveksamt.

ps. Jock Scott du borde ju bli sponsrad av Scott tänkte på namnet
                  Senast ändrad av Niklar; 2015-08-28, 08:46.

Kommentera

" ps. Jock Scott du borde ju bli sponsrad av Scott tänkte på namnet "

He, he, he! Ja, jag kanske skulle ta och höra av mig till Scott?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Lasse82, 2023-11-13, 05:08
                    3 svar
                    231 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    499 visningar
                    0 gillar