spricker fluglinan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spricker fluglinan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tumlis, men hur öglorna på spöt ser ut måste också ha påverkan, jag vet att flugspön alltid legat i framkant när det gäller teknologi (första kolfiberspöna som ABU sålde var t.ex flugspön). När kom dom skonsammare keramiska ringarna till flugspöna och förlängde dom livet på fluglinorna mycket?
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

För det mesta är det inte priset på linan som avgör om den spricker eller ej, utan skötseln.

En lågprislina jag hittat och uteslutande fiskar med numer, håller lika länge som de dyrare jag testat.

Följ skötselråden och det skiljer inte mycket i livslängd, med undantag av vissa avarter och fabrikationsfel.
      [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Fast vad många inte tänker på är att "grafitspön" faktiskt är bambuspön..
        Vaddårå? Säger ni nu..
        Jo..Grafiten man gör spön av är carboniserad bambu. *Helt sant* :o)

Kommentera

Ursprungligen postat av P A
          Fast vad många inte tänker på är att "grafitspön" faktiskt är bambuspön..
          Vaddårå? Säger ni nu..
          Jo..Grafiten man gör spön av är carboniserad bambu. *Helt sant* :o)
          Sant eller inte, men på vilket sätt påverkar detta fluglinan?
          C&R ???
          Det gäller väl bara dom som får något och använder krokar utan hulling?

Kommentera

Ursprungligen postat av V-gubben
            Sant eller inte, men på vilket sätt påverkar detta fluglinan?
            Inte det minsta..Ville bara förvirra lite.. ;o)

Kommentera

Ursprungligen postat av V-gubben
              Jag hade 2 Masterline-linor i över 20 år.
              Det var WF-linor, 1 sjunk och 1 flyt.
              Jag gjorde aldrig något med sjunklinan men flytlinan behandlade jag några gånger med något som hette reconditioner eller liknande.
              Det enda negativa jag märkte var att flytlinan blev stelare med åren och var svår att få att ligga rakt på vattnet. Den flöt lika bra och var helt ok att kasta med. Jag lät linan vara kvar på rullarna hela tiden men dom förvarades mörkt. Linorna är inte kasserade ännu utan används av mina söner.
              Jag har dock bytt till Cortland-linor då jag tycker dom känns behagligare att handskas med och har dessutom mindre linminne.
              Masterline Challenge anser jag är bland dom bästa fluglinorna som funnits, tyvärr så finns dom inte längre, har fortfarande 2 st som hänger med, dom är ca 10år och är fina än, har även en ny som jag köpte på mig innan dom lades ned som man får ta till när dom gamla är slut.

Kommentera

En lina som är gjord för tropiskt fiske känns bra i 30-40 plusgrader men om du tar den linan på gäddfiske i 0 gradigt vatten så blir den styv som en pinne och kommer att spricka ganska snart. Likaså blir en lina för kallt väder (till exempel en gäddlina) mjuk och sladdrig i tropiskt klimat. Så det är inte bara tapering som skiljer linor åt. Receptet på coatingen är varierande efter temperatur och det ska man tänka på.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                2 svar
                534 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                4 svar
                173 visningar