har hört att fluglinans coating kan spricka, spec när det är kallt eller om man kastar fel. enligt de på CeLa sportfiske skulle min SA Trout lina vara en sån som kan spricka när det är kallt. är detta sant eller bara snack?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
spricker fluglinan?
Collapse
X
-
P A
Köpte en Corland 444 i mitten av 70-talet. Efter varje tur körde jag den i mild diskmedelslösning o smorde in den. Under vintern fick den hänga i lösa slingor mörkt i garderoben. Den linan höll ända till för ca 10 år sedan då den fick kasseras eftersom spetsen hade format sig i en liten "krok". Och detta gick inte att klippa bort utan att pajja linans egenskaper.
Men coatingen var fortfarande hel o fin och linan flöt högt o fint i vattnet..
Så sköter man linan som den ska skötas, så spricker den inte i första taget om det är en kvalitetslina.
Ett tips. (Som de flesta redan säkert vet) En kasserad fluglina kan klippas i lagom bitar och sedan användas som slingor när man stjärthänger o blodar ur t.ex en lax..
Eller som stringer.
Kommentera
-
P A
Ursprungligen postat av R.EMin billiga Loop-lina, som jag fick till mitt första flugfiske-set jag köpte, krakelerade coatingen väldigt fort.
På min Airflo-lina är det andra grejor. Jag gissar att man får vad man betalar för, oavsett hur väl man sköter om linan.
Kommentera
-
hmmm
airflo ja,, hehe den aldrig spricka.. inte ens om 50 år, bara bli sträv som ett suddgummi.
Det diffar ju mycket på vad det är för utformning på linan. är det väldigt tunn skjutlina och tung klump så spricker det till slut pga av all påfrestning vid dubbeldrag.
Fiskar du med en dt lina med korta kast så håller ju linan längre..
men tvätta av och fetta in är viktigt och ökar livslängden avsevärt..
kasta fel vet jag inte hur man kan göra? men som jag sa, ett kraftigt dubbeldrag sliter på, oavsett märke..
kallt väder kan kanske bidra, låter ju inte ologiskt, men sa´s linor brukar inte ha problem.. kanske om du köpt någon varmvattenslina.. men det är ju inte trouten..
kasta på och reklamera linanom den pajjar av kylan.. är ju ändå köpt i sverige antar jag..
Kommentera
-
Alla fluglinor är färskvara precis som allt annat som är tillverkat av plast, på fluglinan är det mjukgöraren som avdunstar och det kan man inte göra mycket åt, möjligen att bevara den mörkt och svalt kan man fördörja processen.
Att tvätta och smörja linan hjälper inte mycket för åldrandet, det enda som det hjälper för är att man blir av med skitbelägningen som bildas på fluglinan och kan göra den kärvare och mera trögkastad.
Det är två års garanti på linor och spricker den innan så är det bara att byta ut denna mot en ny lina.
De flesta linor håller ändå så länge de brukar kastas sönder inom några år , så att köpa en dyr lina förstår jag inte, de håller inte längre än en billig lina till mej, de flesta brukar bli sönderslitna efter något år och tappa sin kastförmåga. Jag är storförbrukare av linor dels fiskar jag mycket och dels så håller jag flera kastkurser per år och håller då med kastutrustning, vid kastkurser blir det ju mycket trorrkastande på landbacken och det sliter på fluglinan.
Tumlarentrolling är livet
Kommentera
-
Jag hade 2 Masterline-linor i över 20 år.
Det var WF-linor, 1 sjunk och 1 flyt.
Jag gjorde aldrig något med sjunklinan men flytlinan behandlade jag några gånger med något som hette reconditioner eller liknande.
Det enda negativa jag märkte var att flytlinan blev stelare med åren och var svår att få att ligga rakt på vattnet. Den flöt lika bra och var helt ok att kasta med. Jag lät linan vara kvar på rullarna hela tiden men dom förvarades mörkt. Linorna är inte kasserade ännu utan används av mina söner.
Jag har dock bytt till Cortland-linor då jag tycker dom känns behagligare att handskas med och har dessutom mindre linminne.C&R ???
Det gäller väl bara dom som får något och använder krokar utan hulling?
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
|
2 svar
552 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Peter B