Spinn eller Haspel till abborrfisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinn eller Haspel till abborrfisket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinn eller Haspel till abborrfisket?

Tja,

Jag har försökt leta runt på forumet och se vad folk föredrar till abborrfisket, hittar dock ingen ren tråd om just min fråga även om jag är säker på att det finns..

Jag står i valet och kvalet att antingen köpa en ny haspelrulle eller eventuellt köpa på mig ett spinnkit med multirulle istället. Jag kör alla typer av lättare fiske, klassisk jiggning, texas-/carolina-rig, drop-shot, spinnare, vobbler, allt möjligt kort sagt. Vad tror ni passar bäst som all around?

Sen är jag väldigt nyfiken på att höra vad ni kör och varför ni föredrar det?

// Alex

Kör multi...helt enkelt för att jag är inkörd på det och tycker det funkar bäst,och inte minst viktigt, det är bra mycket manligare än en fjollig haspel....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Gillar du att fiska med Haspel = Köp haspel

Gillar du att fiska med Multi = Köp multi

Jag kör multi, varför? För att jag tycker det är roligare.

Summa: Kör på det du tycker är kul å fiska med, svårare än så är det inte.

Kommentera

Tja!

Det är nog en smaksak! Själv kör jag mestadels med spinn till allt fiske inkl. borrefisket. Ser väl ingen egentlig fördel med det förutom att jag tycker det är roligast. Sen är jag kanske även lite inspirerad av de amerikanska bassfisket :P Men det är en hel del som kör haspel där också. Enda för/nackdelarna jag kan komma på är att jag tycker det är enklare att träffa och går snabbare att få iväg nästa kast med multi. Och det gör mindre ont i fingret med multi när det är kallt!

Du kommer få en hel del åsikter på att "det är bättre pga av blabla.." men jag tycker du ska köra med det du tycker är roligast! Kolla lite youtube och bli inspirerad av det ena eller det andra

/Carta

Kommentera

Båda fungerar tillfredsställande och det har varit heta diskussioner om just detta ämnet här på FS för inte så länge sen. Det finns dom som föredrar haspel och argumenterar för det och det finns dom som tycker att multi är överlägsen haspel , även om man kastar beten runt 10 gr eller tom lättare.

Som byggarn påpekade, multi känns ha "ett litet övertag" när det gäller precision vid kast, direktkontakt/kontroll med/över betet och känsla vid drillning. De flesta som byter till multi blir nöjda med resultatet och för att lyckas med att använda en multi för det lättare fiske krävs två saker: Välj rätt fiskerulle för ändamålet och idag finns verkligen många bra rullar att välja bland i alla prisklasser och öva på att kasta med den. Det sistnämnda är avgörande om man ska lyckas, framför allt om man har precis börjat med att kasta lätta beten med multirulle.

I min signatur finns en samling av trådar som rör ämnet. Kika på dom.

Häls //T
          Senast ändrad av tonyex; 2015-06-26, 08:33.

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            Kör multi...helt enkelt för att jag är inkörd på det och tycker det funkar bäst,och inte minst viktigt, det är bra mycket manligare än en fjollig haspel....
            Haha, fjolligt haspel. Love it!

Jag gillar att fiska med båda, däremot har jag inte testat multi på så lätt fiske. Anledningen att jag börjat fundera på det är pga youtube och bassfiskarna...haha! :P kul att veta hur folk som testat båda känner och tänker kring detta!!

Tack för länkarna tonyex, de är ju kanon!
            // Alex

Kommentera

Tjääna
              Jag kör en hel del med haspel och det funkar klockrent. Men som alla skriver, välj det du gillar själv. Har precis köpt en multi som jag ska ha till jiggfisket (Texasrigg). Det har jag gjort för att vidga vyerna och för att eventuellt få en ny dimension på fisket.

Fantastiskt roligt att nästan alla inlägg hittills har varit "objektiva" och inte sågat den ena eller andra metoden.
              Mera sånt så kan vi kramas på sjön.

På dom igen
              Bb
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Bytte nyligen från haspel till multi och lär aldrig byta igen. Skönare känsla!

Kommentera

Jag körde haspel tidigare men har gått över till multi. Kör med en scorpion 1000xt som fått hedgehog lager. Den sitter som en smäck på ett savagegear finezze 4-18g. Kastlängderna är inga problem förrän man hänger på en lätt wobbler.Men en lättad spole skulle ev råda bot på de problemet oxå. Men hir ofta fiskar man med så lätta beten? Tycker smak o budget får styra valet. Kan du lägga 1500:- på tex en scorpion 1000/1001xt så gör de. För de e väl en av de billigaste rullarna som hanterar även lättare beten direkt ur kartong. Haspel är betydligt billigare då näst intill vilken haspel som helst funkar. Men ja tycker man tappar lite känsla med haspel. Men både haspel o multi gör jobbet,bara priset som skiljer en del.
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Sen om man vill ha spännande och roligt fiske efter abborre prova på flugfiske när borren jagar vid ytan
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar