Vadarskor, lättvikt! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vadarskor, lättvikt!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vadarskor, lättvikt!

Jag är på jakt efter ett par lättviktsvadarskor. Har kikat på en del intressanta modeller men prisbilden har varit helt fel för mig. Har ett par bra kängor (Vision Extreme) men de är på tok för tunga att släpa över fjället och inte blir de lättare när de är blöta. Orvis clearwater är intressanta men, som sagt, för dyra.

Jag har nu funderat på alternativa lösningar som jag fått som tips från lite olika håll, t.ex. att använda sig av "gympaskor". Är det någon som har erfarenhet av att använda andra skor än specialdesignade vadarkängor till vadning? Tips mottages tacksamt för var jag kan hitta billiga, lätta kängor som kanske går att förstärka med epoxy/aquasole för att klara vadning.

Tacksam för svar

Ursprungligen postat av Victor
    Jag är på jakt efter ett par lättviktsvadarskor. Har kikat på en del intressanta modeller men prisbilden har varit helt fel för mig. Har ett par bra kängor (Vision Extreme) men de är på tok för tunga att släpa över fjället och inte blir de lättare när de är blöta. Orvis clearwater är intressanta men, som sagt, för dyra.

Jag har nu funderat på alternativa lösningar som jag fått som tips från lite olika håll, t.ex. att använda sig av "gympaskor". Är det någon som har erfarenhet av att använda andra skor än specialdesignade vadarkängor till vadning? Tips mottages tacksamt för var jag kan hitta billiga, lätta kängor som kanske går att förstärka med epoxy/aquasole för att klara vadning.

Tacksam för svar
    Du kanske redan sett mina som till salu under "Säljes". Simms L2 vadarkängor storlek 11 (44,6) med Aquastealth-sula. Jag har ett annat par och behöver inte dessa. Om du ska vandra mycket i vadarkängor så finns det modernare och bättre alternativ än filtsula (Aquastealth).

Kommentera

Ska inte vandra alls i kängorna, det är just det som är mitt problem. Finns inga bra vadarskor att gå 10mil i på fjället. Därför behöver jag lättvikt men inte alltför dyrt.

Strl 44 är tyvärr för stort, tack ändå.

Kommentera

jag använde mig av ett par sandaller en vecka i sommras utan problem dra bara över en tjock strumpa över foten innan du tar på dig sandallerna det för att inte vadarna ska slitas för mycket. Skitbra att gå gå i och det är ingen vikt att snacka om, nackdelen är att det blir lite halt i vattnet

Kommentera

Om du ska ta med andasvadare så kanske jumpadojor fungerar, även om de skyddar vadarna dåligt mot vassa stenar och dylikt. Ska du inte göra några avancerade vad kanske Lundhags Mooseboots kan vara nåt. Det är som en damask med fot som du trär utanpå kängorna. De är gjorda för just vad. Men eftersom detta är en fiskesida så gissar jag att du vill ha med riktiga vadare.

Kommentera

Använder själv Simms L2 Aquastealth, superkängor!
            G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Ska kolla på överdragsmodellen från Lundhags.

Har en idé om att köpa ett par snorbilliga "trekkingskor" från t.ex. skopunkten och förstärka dem istället för att ha ett par lite mer instabila gympaskor. Sandaler låter också det som en bra idé om än en aning instabil.

Tack för alla svar

Kommentera

Handlade ett par läderskor från militären på överskottslagret med slät gummisula för 50kr fungerar alldeles utmärkt men kanske inget att bära i fjällen

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                2 svar
                534 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                4 svar
                173 visningar