Spö val - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö val

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö val

Hej alla
    Ska köpa ett nytt klass 5 spö.
    Har tittat runt en del och hittat några tänkbara val ( har lite svårt att bestämma mig )
    Skulle vara kul och se vad ni tycker om och om ni har eller har provat nått av dessa .
    Ska mest användas till regnbåge men även havsöring vid fint väder och förhoppningsvis någon fjällfiske tur.
    Har ni några andra förslag så kom med dem hade väl tänkt hålla mig runt 3000 kr.
    Hälsningar Daniel

Guideline lpxe
    vision gt four
    Orvis clearwater
    tfo bvk

#5 till HÖ kan bli knepigt skulle jag säga.

Kommentera

Nu va det ju inte det jag fråga .
      Men Havsöringen blir oftas inte lika stor här på västkusten runt Göteborg .De flesta håller inte minimum måttet på 45 cm.
      Det är mest vädret som avgör.

Kommentera

Klass 6 blir en bra kompromiss för kusten, P&T fisket och någon fjäll tur.

Detta, är en fin pinne : http://www.willyssportfiske.se/p/flu...ario-86-6.html

Annars är detta nice också: http://www.dan-tackel.com/1001/lpxe

Billigare men bra ändå: http://www.fishline.se/vision-nite-f...roducts_id/534
        Senast ändrad av Jock Scott; 2015-06-14, 13:05.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tackar för bra svar! Visste inte att Dan-tackel reade lpxe spöt. Egentligen är det väl inget kompromiss spö jag letar efter då jag har andra spön till havsöringen.
          Har dock fortfarande svårt att bestämma mig

Kommentera

Varsågod.

Men eftersom du redan har lämpliga spön till HÖ. Då kan du lika väl skaffa ett i klass 5 då till de andra fiskarna du är ute efter. Klass 5 är iof. inte en utrustning man plockar fram när det blåser på fjället. Men vid sådana tillfällen så kan du ju alltid använda något annat kit du har som är litet tyngre. Och hur som helst, så är #5 den perfekta allaround klassen till Harr, Regnbågen, Rödingen och den stationära Öringen....I mitt tycke i alla fall.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2015-06-14, 18:13.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

vilken typ av spö gillar du ? Det är väl det som är det viktigaste, gillar du snabba eller långsamma spön top eller djup aktion.

Jag själv gillar långsamma spön med djup aktion, men ingen annan i mitt umgänge förstår sig på mitt val av spö, visst snabba spön toppiga har sina fördelar men drilla en fisk på ett "banan" spö är det bästa som finns enligt mig

En #5 fungerar aldeles utmärkt uppe på fjällen om man inte har nått annat alternativ
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ja vad gillar jag ?? .
                Jag har flugfiskat i några år nu utan att kunna kalla mig någon kast kung direkt. Har mesta dels fiskat havsöring och gädda
                och har väl inte alltid brytt mig om att tafsen sträckt ut sig perfekt. Har nyligen börjat fiska regnbåge och tog ganska nyss första firren på torrfluga å de va ju ingen tråkig upplevelse direkt .
                Har väl tänkt att försöka utveckla min kast teknik och ev gå en kurs å försöka lära mig spey kast mm.
                En anledning till att jag är på jakt efter ett nytt klass 5 spö är att jag nyligen knäckte toppen på mitt guideline act 5# ,vet att jag kan köpa en ny spö del men det känns roligare att lägga pengarna på ett finare spö.
                Gillar väl det spöt men utan att känna wow plus att det e lite tråkigt att kromet släppt på rullfästet.

Till gädd fisket har jag ett big daddy klass 9 som jag gillar skarpt
                och till hö ett loop incite kit som jag med trivs bra med.

Kommentera

Jag har inte mitt i prick info för din fråga, men... Lpxe känns som ett stabilt spö (har ägt ett annat lpxe samt känt/kastat flera andra), säkert ett bra köp speciellt som de är mindre dyra nu mot när de kom... Sen har jag ett par tfo spön i andra modeller o andra linklasser, men det känns som deras spön är "bang for the buck".

Kommentera

Vision mag får min röst. Sinnessjukt skönt spö.

Billigt just nu: http://www.sportfiskegiganten.se/vision-mag-9-56

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar