2-delat vs. 4-delat? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2-delat vs. 4-delat?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 2-delat vs. 4-delat?

Yes i did it!! Jag har lyckats backa över flugspöet med bilen
    Blev lite snopen när lade i ettan och vände blicken framåt, och det låg ett spö på marken framför bilen. Då slog det mig att jag lutade spöt mot bakluckan på min egen bil medan vi lastade ur kompisens bil hemma på gården. Den tid det tog för mig att bära in väskorna räckte gott och väl för att glömma att spöt stod kvar......
    Den tillplattade öglan bevisar att det naturligtvis hamnade under hjulet istället för mellan hjulen.
    Detta innebär att jag nu måste ersätta något som jag i och för sig inte var riktigt nöjd med, men som inte heller finns med i semesterbudgeten.
    Åter till rubriken. När ovan nämnda spö köptes för ca. 15 år sedan så vill jag minnas att det var till största del 2-delade spön som gällde. Jag har gluttat lite på andra trådar här och läst vad bl.a. gurun Jock rekommenderar, och mycket verkar vara 4-delat idag. Ett sådant är ju naturligtvis lättare att transportera. Men för mig är inte det ett problem. Jag får plats i bilen ändå, och jag vandrar inga långa sträckor. Vad finns det för fler faktorer att beakta? både för och emot. Fler holkar = fler svaga punkter?
    Missnöjet med mitt "nuvarande" har varit att jag upplever att det har för dålig ryggrad och jag får jobba mycket för att lyfta linan ur vattnet. Det är av märket Zebco 9,3 fot #5/6 och kostade en bit under tusenlappen har jag för mig, så det är inga exklusiva grejor. Ska jag köpa ett "bättre" #5/6 eller en rent #6? Jag fiskar i stort sett bara en vecka per år, främst efter harr, i strömmande vatten. 50/50 å/älv, blåsigt kan det vara men inget kalfjäll.....
    /Fredrik

Hej!

Väldigt trist detta med spöt ditt! Jag vet hur en sådan spö olycka känns sedan jag lyckades klämma av ett splitcane spö i ena bildörren jag min klant. Som tur var i oturen så var det ingen värsting pinne.

Njae, någon direkt skillnad är det inte mellan 2 och 4 delade vad det gäller aktionen egentligen. Den enda lilla baksidan med fler delade spön är väl att man har fler holkar man då och då får kolla efter att man har kastat en stund så att de inte har glidit isär.
    I och för sig, så kan man ju tejpa ihop holkarna med en bit el tejp om man vill göra det enkelt för sig?

Under de 15 åren som du har haft ditt spö så har det ju hänt en hel del på material sidan. Du kommer att bli glatt överraskad.

Bäst "bang for the buck" Är Vision Vipu och Guideline EXP4. Och till det fisket du bedriver så är en # 5 utrustning väldigt all around. Skulle även kunna säga #6 utrustning i och för sig. Men till Harr fisket, så har du mer kul med klass 5. Funkar ju fint till Regnbågen, Rödingen och den stationära Öringen också.

Vill du ha ett spö med en något snabbare aktion än de båda ovan vilka har halv snabb aktion ned i halva klingan? Då är denna pinne ett bra val: http://www.dan-tackel.com/2190/stone-fly En WF 6 lina och en så kallad longbelly i samma lin klass funkar bra till samtliga spön jag har nämnt. Longbelly linan, är ju en WF lina med en extra lång klump längst fram i ena änden. Man kan säga att den är en hybrid mellan DT och WF linan, och har de flesta fördelarna med båda typerna. Funkar bra både i stilla så väl som i strömmande vatten. Väljer du däremot den klassiska DT linan? Då ska du ta en #5. Tänk bara på att DT linan, har nackdelen att den är något vindkänsligare än de andra två lin typerna. I gengäld får du en grymt bra presentation av flugan och att den är lättare att hålla i luften med lång lina utanför spö toppen. Den roll kastar fint dessutom.

Dan Tackels 2.a sorterings lina är bra och väldigt prisvärd. Kan ha en eller ett par meter för kort skjut lina eller något litet färg fel. Men detta kan man ju leva med för den pengen.

Ska du ha en longbelly? Då är Sameo Python ett bra val:

Senast ändrad av Jock Scott; 2015-06-12, 11:07.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack Jock Scott för bra svar. Det som blir svårast att förlika sig med är att gå till en #5 när man upplever 5/6:an som trött... men det är väl kanske som du säger, det har hänt en del på 15 år. Jag har kikat på paketen med ovan nämnda spön då jag i ärlighetens namn inte är 100% nöjd med min rulle heller. Linan är väl av samma årgång som resten så den kanske också har passerat bäst-före datum. Nu är det bara att bekämpa beslutsångesten och övertyga frugan kvar......

Kommentera

Varsågod.

Njae, klassningen, har nog ingenting med att göra att du upplever spöt som trött. Är nog spö klingans ryggrads beskaffenhet och kanske även material uttröttning? Som kan vara orsaken.

Lycka till med övertalningsförsöken.

P.s. "tröttheten", kan ju också bero på en litet för lätt fluglina till just det spöt. En för lätt lina är ju ett jäkla slit att kasta med. Eller, så passar inte spöts aktion dig speciellt bra? Jag är självt måttligt förtjust i spön med hel aktion ända ned i handtaget eller riktigt snabba topp aktion spön.
        Föredrar spön som har halv aktion och är medium snabba typ Vision Vipu och EXP 4 t.ex.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2015-06-15, 10:13.

Kommentera

ryggraden påverkar inte hur snabbt eller vilken aktion ett spö har. Ryggraden är ändarna på kolfiberväven. Ett spö kan ha en eller två ryggrader. Finns det bara en så har man lagt kolfiberväven så att den börjar och slutar på samma ställe, finns det två, oftast mittemot varandra, så börjar och slutar väven på olika ställen. det är ingen slump var dom hamnar, dom är på samma ställe på alla spön av den modellen då kolfiberremsan är lika lång.
          Vad som händer med ryggraden är att spöt blir lite hårdare på den sidan och att spöt böjer sig lite. Märks när man lägger spöt, utan ögglor på tex ett glas, då rullar det så den konvexa, rätta mig om jag har fel nu, uppåt, dvs den längsta sidan kommer uppåt, vilket ofta är där man sätter ringarna för då får man ett helt rakt spö, motsatt sida går givetvis också bra.
          Nog om detta. Det pratas ofta om att spöts styrka sitter i ryggraden vilket är fel, hur snabbt långsamt ett spö är beror på valet av kolfiber. Men genom att välja att placera ryggraden så kan man till viss del påverka spöts egenskaper.
          Ang fler eller färre holkar så är det nog strunt samma. Dom är så väl byggda idag och påverkar inte spöts egenskaper.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Det blev ett Vipu #5 till slut Jag slog till med hela kitet, http://www.fishline.se/vision-vipu-f...oducts_id/1106
            Jag har läst i någon annan tråd Jock Scotts rekommendation att välja en #6 lina till ett #5 spö? Det som levererades med paketet är Guideline 4Cast WF #5. Är det någon idé att veva på den, eller ska jag se mig om efter en annan lina på en gång?

Kommentera

Hej igen!

Min rekommendation att välja en klass upp på WF eller longbelly linor, gäller endast om både spöt och linan stämmer med den gamla AFTM klassningen = #6 t.ex. Nu mer, har ju tillverkarna börjat att blanda in gram vikt i det hela också....På gott och ont. Vipu spöna är ju väldigt nära den uppgivna AFTM klassningen. Jag kan säga detta efter som jag äger ett sådant och har en Dan Tackel 2:a sorterings flyt lina till det som jag också vet håller denna klassning. GL 4 Cast är ju något underklassad = att den väger litet mer än vad som står på etiketten. Så det combot funkar säkert bra.

Du kommer säkert att få många trevliga stunder med det nya kitet.

Skitfiske på dig!
              Senast ändrad av Jock Scott; 2015-07-29, 21:10.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
              8 svar
              541 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Classe69  
              Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
              3 svar
              573 visningar
              0 gillar