Sage Click?????? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sage Click??????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sage Click??????

Hej!

Jag har letat runt lite efter en rulle som jag ska ha till ett par kortare #5 spön. Spöna är 7,9" & 6" och jag siktet har då varit på en liten nätt rulle som fortfarande sväljer en #5 lina och gärna storspole men jag inser ju att allt detta är svårt att uppfylla =)
    Men igår fick jag chansen att provsnurra lite på en Sage Click. Detta var ju en ganska intressant rulle! Kom fram till att jag troligtvis skulle kunna använda Click III.

Men innan det blir allvarliga funderingar på detta så skulle jag vilja fråga om någon här har lite erfarenhet av rullen?

Tack!
    Jonas

Har ingen erfarenhet av den rullen. Men tycker att lägga så pass mycket pengar på en rulle till det fisket du ska bedriva är att kasta pengarna i sjön. Och ska du sedan ha en reservspole till Sage rullen också? Då blir det ju en riktig ekonomisk rysare. Köp hellre en Danielsson Original Dry fly för 1600:- i stället. Då får du en kanon rulle på det hela taget Och 130 gram, är ju inte fy skam viktmässigt. Och även nära till ev. reparationer på garantin uppe på detta. Bara ett förslag alltså.

Kom att tänka på att jag misstänker att du fiskar i små / mindre och strömmande vatten med dina spön? Då skulle säkert Danielsson Original Nymph funka också. Du behöver ju inte ha så ruskigt mycket 20 pund backing på rullen då. Sedan, så finns ju alltid den tunna micro backingen 20 P att tillgå.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-06-06, 10:22.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej!
      Jo du har helt rätt i att det är främst strömmande mindre vatten som jag siktar på så jag har egentligen inte användning för 50m backing. Det är därför jag siktar på att gå ner en storlek för att spara vikt och få det hela smidigt och bra.

Jag tittade lite på Danielsson Midge (tror jag det var) och den var ju inte alls dum. Men kanske något liten spole. Ingen broms vilket var lite häftigt =) Nu kan jag inte danielsson men jag tror bestämt den kallas för Midge.

Jag har snöat in mig lite på just vikten så därför fastnade jag för Click. För övrigt kan jag hålla med dig om att det är ett, rent av, svinigt prist på en rulle för detta fiske.
      Nackdel nummer två för Click vore väl att den är ganska stor till yttermåtten.

Jag har redan idag rulle på som väger strax under 140g vilket tyvärr upplevs som lite klumpigt. Det är dock en rulle som håller lina upp till #6 så den är ganska rejäl.
      Senast ändrad av Janoz; 2015-06-06, 10:58.

Kommentera

Ok. Nej, då bör du klara dig på 25 meter backing ca. Jag tror som du att Original Midge blir något för liten. Men Original Nymph rullen väger ju endast 90 gram, Och det måste ju sägas vara lätt i sammanhanget. Det är ju få rullar med den kapaciteten som väger så pass litet.

För vad Click III kostar, så får du ju ett ganska grymt flugspö. Så visst, den kostar inte bara skjortan utan byxorna också. Sage, vet hur man tar betalt.

Nä, satsa du på Original Nymph rullen, så är du i mål.

Kommentera

Tack för tipset Jock! Jag ska absolut ta en närmare titt på Original Numph. Men den har väl inte heller någon broms som Midge?

Kommentera

Varsågod. Det är samma sak med alla Original modellerna. Det blir till att bromsa fiskar med handflatan mot spol kanten old style. F3W, är den billigaste Danielsson rullen med ställbar broms.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
            2 svar
            504 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
            4 svar
            169 visningar