Någon som har erfarenhet av rullar från tradera? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som har erfarenhet av rullar från tradera?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Någon som har erfarenhet av rullar från tradera?

Har kikat lite på dessa http://www.tradera.com/item/302197/2...ulle-zf-60-1-3
    och
    http://www.tradera.com/item/302197/2...resterande-2-6

Men jag har ingen aning om hur de fungerar. Någon som ha någon erfarenhet av dem?
    Skulle vara intressant att veta om dessa är något att satsa på.

För närvarande har jag denna rulle på spöet http://www.amazon.com/Hb600-Golden-F.../dp/B00R7U6IHA är verkligen supernöjd med rullen men själva spolen är lite för liten så linan får knappt plats på rullen. Har säkert mindre än typ 10-15 m backlina på.

Köpte en Okuma Airframe typ #3 men den kändes bara klumpig till mitt lilla #3 spö. Är därför ute efter en liten, smidig och inte alltför dyr rulle. Sen gör det ju inget om den är "snygg" också

Har även en #3 rulle i graphit typ denna http://www.tradera.com/item/302197/1...-reel-nano-3-4 Den har ett bra bromssystem och är liten och smidig. Problemet är bara att det är inte bara en gång jag har tappat spolen i vattnet då den sitter med en liten gängad plasskruv istället för en spärr som det brukar vara på andra flugrullar. På nåt märkligt sätt går den up och jag tappar den i vattnet vilket blir ett jäkla meck att få upp. Som tur är har jag ännu inte tappat den i alltför strömmande vatten.
    Senast ändrad av Sverker; 2015-05-29, 19:00.

Svårt att säga något om sådana "No name" rullar från asien. Kan vara både hyfsade och rena eländet beroende på hur stor tur man har?

Köp hellre en Vision Valu # 3/4 vilken väger 121 gram. Då tar den en WF3 flyt + 50 m 12 pund backing. Då får du en bra rulle med fin broms. Jag har självt en sådan # 5/6 som jag är fet nöjd med. Jämför jag denna rulle med min Koma? Då vinner Valu alla gånger.

Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-29, 19:56.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Fast det är man här man blir dumsnål... har man ingen vidare bra ekonomi så köper man hellre en lite billigare, så är den inge bra så köper man en ny och en ny... till slut är man uppe i en vision eller loop rulle för typ 2000:- så jag vet ju att det egentligen är bättre att köpa en "riktig" på en gång istället. Synd att man bor som man gör så man ine kan klämma och känna lite grand på prylarna.

Kommentera

Jo, det är lätt att det blir så. Man tenderar att tänka med plånboken och hoppas då att budget rullen t.ex. ska vara bra. Men det händer ack så sällan. Och då blir rull köpet dubbelt så dyrt i slutänden precis som du säger. Jag är i samma situation som du. Det är rätt långt till närmsta fiske butik här ute i busken. Men Valu rullen kan jag gå i god för.

Och när det gäller flugrullar till Harr, Regnbågen, Röding och stationär Öring. Så är ju inte kraven så höga som vid Lax, HÖ fisket i älv och å + Gädd fisket.

Bortsett från de sist nämnda fiskena så är ju rullen i stort sett bara en transport förvaring av linan. De krav man bör ställa dock, är att spolen inte glappar mer än max 2 - 3 mm och att bromsen är jämn. Och är bromsen som på Valu rullen dessutom? D.vs. att man kan fin inställa den. Då är ju mycket vunnet.

Iof. ska man köpa en rulle som håller ända tills att det är dags att checka in på pensionärs hemmet? Då ligger ju Danielsson, Hardy rullarna och Orvis Battenkill bra till.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-30, 09:39.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag köpte en sån där kinarulle för några år sedan, klass 4-5, den var helt ok måste jag säga. Och i klass <5 är det ju mest linförvaring än då så.

Kommentera

Perfekt. Vilken av dem?

Kommentera

Har några stycken av modellen i den 2:a annonsen i 3 olika storlekar och färger. Mycket blandad kvalitet på dom, ett par har superfin broms och inget glapp, en av dom har väldigt ryckig broms, ett par andra har så mycket glapp att dom är obrukbara. Nu har jag börjat gå över till kvalitetsrullar istället, känns lite tryggare om den stora skulle kliva på :-) Min uppfattning om dessa kinarullar är att har man tur så fungerar dom klockrent och har man otur gör dom sig bäst som brevpress!

Kommentera

hmmm, då blir det dyrt att köpa billigt då med andra ord...
                Synd att de inte håller jämnare kvalitet.

Kommentera

Om du köper från en säljare i Sverige är det ju åtminstone enkelt att reklamera om inte rullen är till belåtenhet.
                  Jag köpte mina på Ebay från Kina och då känns det inte som det är värt besväret att skicka tillbaka dom....

Kommentera

Jo fast är det via tradera är det inte heller så lätt att reklamera. Om det inte är en butik vill säga. Då kanske det är lättare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar