Gäddspö till laxfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspö till laxfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddspö till laxfiske?

Hej, trevligt att vara tillbaks igen efter lång tids frånvaro!

Jag tänkte möjligtvis dra upp och fiska lax i Älvkaleby under sommaren och då är man självklart mest sugen på flugfiske!

Jag har för närvarande ett gäddspö, Vision Attack, som är #9 och 9 fot, enhands såklart. Rullen som jag kör på är vision reel koma, #7-8. Kommer detta att funka att köra på?

Jag har en lina som är antingen intermediate eller sinktip (kommer ej ihåg och kan inte hitta linan i nuläget)

Går det att fiska med den och en sjunktafs? Kan någon isåfall rekommendera någon bra lina för just laxfiske i ström

Tack så mycket!

Spöt duger (oftast) utmärkt att bända själva fisken med, rullen kan dock bli lite klen (beroende på vad du krokar, förstås; det är mest att den inte rymmer tillräckligt med backing för att man ska känna sig helt bekväm ifall troféfisken kliver på).
    Däremot kan spöt vara lite sisådär att kasta med, beroende på vad det är för miljö omkring.
    Det beror förstås också lite på hur bra du är på de olika underhandskasten; fördelen med 13-15-fotare är att man med någorlunda lite muskelkraft kan göra förhållandevis långa kast.
    Sen kanske du inte kan fighta optimalt med en 15-kilos jämfört med om du haft en femtonfotare att bända med förstås...

Linor och sånt låter jag nån som faktiskt varit där svara på; jag har ingen som helst koll på djup och strömhastighet där, och vars laxen står så dags på året.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Tjena,

Jag fiskar enhands på lax i ett mindre strömmande vatten och använder då ett GL LPXE 9,6" #8 och detta spö använder jag även för gädda. Jag tycker tycker att det funkar riktigt bra för båda fiskesituationer men däremot så blir det olika linor efter vilket fiske som gäller. Till gädda är det GL Pike eller Vision BD som gäller. För laxfisket så använder jag en GL DDC Connect RTG SH 8/9. Funkar mycket bra då du för laxfisket har olika möjligheter att anpassa efter vattenflödet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
      2 svar
      504 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Peter B
      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
      4 svar
      169 visningar