Nya Vision Valu rullen är ett fynd! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya Vision Valu rullen är ett fynd!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nya Vision Valu rullen är ett fynd!

Fick hem en sådan i "Shadow Green" färgen i dag från min huvud leverantör, Uffes flugor och fiske i Malå på prov. Måste säga att för det priset spöar den Koma och Koma + rullarna alla gånger. En mer jämn och fin justerbar broms än sagda Koma rullarna Och väger märkbart mindre utan att för den skull kännas klen.

Snygg rulle, mjuk och fin broms och helhets intrycket är att rullen ser bra ut som sagt och känns gedigen.

Ett snyggt, vattentätt fodral av "pås modell" i galon tyg medföljer. Hade varit ett extra + i protokollet om det hade varit Öring skinn tryck på den. Men man kan ju inte få allt. Trycket är i stället typ åldrat läder.

Att ta ur spolen kräver litet milt våld, eftersom Vision har valt att använda sig av samma spol låsning som på den lilla GT rullen. Dvs. att man får vrida och samtidigt dra spolen utåt. Det finns alltså ingen lås spak som man normalt ser på flugrullar.

Rullen finns i storlekarna #3-4. 121 gram. Då tar den en WF3 flyt + 50 m 12 pund backing.

#5-6 ( Vilken det är jag har ) 138 gram. Och tar 90 m 20 pund backing + en WF5 flyt.

# 7-8 177 gram. 150 m 20 pund backing och en WF7 flyt.

Detta borde betyda att modell #5-6 har plats för en WF6F och modell #7-8 för en WF8F utan att man behöver känna att man inte får på tillräckligt med 20 pund backing.

Så lurar du på att skaffa en ny rulle som har ett trevligt pris? Kika på Valu då.

Senast ändrad av Jock Scott; 2015-04-27, 14:01.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Nu har jag haft tillfälle att fiska med rullen vid 2 tillfällen och har drillat fisk vid tre.

Mjuk och fin gång. Och uppskattar den känsliga broms inställningen, som gör att man verkligen kan fin inställa den.

Den här rullen behåller jag. Inte omöjligt att jag pensionerar Koma rullen jag har haft som min huvudsakliga rulle och köper en Valu till för min ( Dan Tackel ) DT #5, flyt lina. Har även en Barrio WF #6 flyt till denna # 5/6 Valu ska det tilläggas.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-06, 10:29.

Kommentera

Jag fick valun häromdan men började ladda lina först idag. Den känns fin, framförallt känns bromsen som du nämde, jäkligt smuuth. Däremot känns låsningen till spolen lite sådär. Jag var tvungen att dubbelkolla hur man lossade paketet innan jag vågade ta i såpass att den lossnade. Å trots att jag inte är en klenis, kändes det inte riktigt kontrollerat när spolen väl släppte. Jag tänkte att den kanske behövde lite motion så jag klickade i och ur några gånger, men jagfår ändå känslan av att den nedre "spolstabben" plötsligt kommer brytas av. Men i övrigt en tight rulle. Linan kommer iaf inte strula in mellan hus och spole som vissa andra skitrullar jag haft.

Kommentera

Kul att du gillade rullen.

Jo, det är ju en litet knepig lösning spol låset på denna rulle. Men tror nog att den är helt ok. ändå. Vision, har ju kört med den varianten på GT rullen under något år nu. Och har väl inte fått pisk av kunderna för det. Men användandet av polygrip och hammare avrådes då man ska lossa spolen dock.

Jag har gjort allvar av att som jag sade tidigare att pensionera Koman, då jag i går beställde en Valu till. Koman, har en kompis köpt redan.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2015-07-11, 20:17.

Kommentera

Bra att den inte bara blir liggandes på hyllan... Koman alltså!
          Och natten till kommande Lördag sladdar vi upp till Jämtland en vecka och får då prova Valun live, så att säga.
          Spännande

Kommentera

Juste!

Skitfiske på dig då. Hoppas att Valun, får spinna loss ordentligt när stor Öringen hugger.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
            2 svar
            504 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
            4 svar
            169 visningar