Någon som provkastat dessa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som provkastat dessa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Någon som provkastat dessa?

Jag vet att frågan om val av spö är subjektiv och högst individuell, men jag frågar ändå Er vad Ni har för uppfattning om dessa spön. Detta pga att jag just nu ej har någon möjlighet att själv provkasta något av dem.

Jag går i spököpartankar och har för mig själv funderat ut ett par spön som torde passa.

1) GUIDEline LPXe enhands klass 4-5

2) Loop Blue Line enhands klass 4-5

Har även slängt ett öga på Loop Yellow Line, samma kriterier, men har fått för mig att detta kan vara väl långsamt.

Som sagt, har någon några egna erfarenheter av dessa spön?

Mvh ghost
    [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Väldigt trevliga spön du funderar mellen.. (de är bland de bästa när det gäller spön under 4000:-.. lätt!)

lpxen är snabb, fräsh och presterar.. dock lite snabb och fräsh

blueline är ganska snabb också, ganska "mittimellan" spö som jag skulle rekommendera av dessa om du e grön med ambitioner och inte kommer att köpa en massa spön (lpxen är ju ballare)

yellowlinen är superskön, långsam djup action som klarar tunna tafsar men kräver lite mer tålamod..

Ska du bara gå i små skyddade vatten och är en "väldigt" lugn person så ta yellowlinen som står ut mest i sammlingen. (svårslaget "kul-att-fiska-med-spö")
    Vill du ha ett högpresterande "modernt" spö så klipper du lpxe´n som står sig ganska bra mot gloomis glx tom..
    Kan du inte bestämma dig tar du bluelinen som känns safe och lite tråkig men ganska allround och har lite mer klassisk look också..

hoppas det hjälper.. annars fråga igen så kan jag nog svara...

Kommentera

Har provkastat Guidelinespöet. Ett riktigt snabbt spö som med lätthet levererar långa kast utan större ansträngning. Har bara kastat med spöet vid ett test och därmed alltså inte fiskat med det, kan alltså inte uttala mig om dess egenskaper vid t.ex. drillning eller presentation på kort lina. Jag tror att det är fint att drilla på men mindre bra vid korta presentationskast.

Loop Blueline skulle jag beskriva som ett lite långsammare spö med lite mer känsla och därmed kanske lite bättre på kortare lina. Har dock väldigt liten erfarenhet av detta spö och bör kanske inte uttala mig för mycket om saken.

Yellow Line är långsammare än båda dessa andra spön men enligt mitt tycke det bästa av de tre. Yellow Line är mycket trevligt att kasta med, både på kort och lång lina, så länge tekniken sitter där. Självklart är det så att Yellow Line kräver mer av kastaren om det är långa linlängder som eftersträvas.

Sammanfattningsvis skulle jag råda långkastaren att köpa Guideline och den som vill ha lite mer känsla och presentation att köpa Yellow Line. Blue line har jag ingen större erfarenhet av men däremot har jag köpt några "kompromiss-spön" för mycket i mitt rätt så korta men intensiva flugfiskeliv.

Kommentera

glömde... det är egna erfarenheter

Kommentera

hahaha.. verkligen samma kontenta där victor :P måste underlätta för ghost..
          inga jävla mixed messages här inte

Kommentera

Guideline LpXe är ett spö som jag tycker du ska satsa på. det är ett långkastande och relativt lättkastat spö som nog alla skulle kunna fiska med.
            Rekomenderar definitivt inte loop då deras spön bara är en massa komprimiser av andra spön och dom blir tråkiga att fiska med. Yellowline är som att fiska med ett spö byggt av endast gummi får fan arbeta ihjäll sig om man ska kunna kasta med dom.

Kommentera

***.. arbeta ihjäl sig.
              äger både yellowline och glx.. de passar i olika lägen.
              en dålig fiskedag e man mycket lyckligare med yellowlinen än glx´n
              jag kastar grymmt långt/bra precision med glx spöt (liknande lpxe(och även med lpxe)) men yellowlinen är så jävla skönt när man går och smyger.. jag klarar tunna tafsar och får en grymm känsla.. perfekt till torrflugefiske på kortdistans :P kan det bli roligare?
              men lpxe spöt är väldigt! bra och mycket mer "allround" än yellown..
              (kastar ganska långt med yellowline också om det krävs, men är väldigt kännsligt för vind.. förutom min #9 ;D)

Kommentera

Alla har vi olika smak men jag föredrar mitt sage xp#5 det är njutspö utan dess like. jag ska inte sitta här och säga att vissa spön är dåliga för alla men kanske för vissa som mig tex funkar inte yellowline men det kan det göra för andra.

Kommentera

kan förstå att yellowline känns som ett gummiband om man just kört med xp..
                  xp är ju grym, lika speciell åt andra hållet.. ett av de snabbaste spöna på marknaden. men det kräver sin kastare, och har sina klara begränsningar precis som yellow.. önskar jag ägde ett.. Det finns nog inget spö som jag kännt på som kan prestera samma precision som xp. Men det kräver konstant uppmärksamhet vilket inte alltid passar mig på fiske.. Yellowline känns som ett hett bad och xp som en kalldusch ;P (missförstå mig rätt)
                  (sen kräver ju yellowline "rätt" lina, en liten kortklump är helt fel,, och bör inte vara nån "long distance" heller, utan använd en "vanlig" wf eller skoja till det med en dt imo)
                  Men får jag välja ett till spö så skulle det gärna bli just en #5 xp.. Skulle vara riktigt kul att gå och nymfa med i fjällen.. Men jag får leva med glx-erna
                  De är ju inte direkt fula heller. xpn alltså.. Men gult e fan okey också..

Kommentera

jo det är ett guddomligt spö men det har klart sina begränsningar tex precition på över 20 m är bara att glömma men det är ett fint spö att gå i fjällen med både i ström och lugn vatten. har lämnat in mitt till en polare som bygger spön för ombalansering av klingan plus nya ringar och ev ett nytt handtag av näver och ben mm kan ju kolla på mina bilder så tror jag att du förstår vad jag menar. jag hoppas att det blir till ett ännu bättre och vackrare spö nu.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    533 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    173 visningar