Strömsländan RR - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömsländan RR

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Strömsländan RR

Hej!
    Tänkte köpa ett 6/7 spö och blev lite intresserad av Fjällsländan Pro men såg att det kommit ut ett nytt Strömsländan, RR.
    Någon som har erfarenhet av Strömsländan RR?

Hej!

Känner inte till RR modellen av detta spö. Men de äldre "Sländan" spöna var ju trevliga i sig.

Men för 2000:- så kan du nog hitta andra spön som troligen är vassare.

Detta t.ex: http://www.dan-tackel.com/1162/exceed

Men har du tillgång till en väl sorterad, lokal butik? Åk dit och känn på några pinnar.

Dessutom, ska du ha detta spö till kust och fjäll fiske? Ta ett spö med en mer utpräglad topp aktion, så att du kan få ihop linbågen lättare i blåsten. Då är inte Exceed det bästa valet.
    Vision Nite Catapult och dylika spön är vad du ska kika på då.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-03-25, 11:44.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej!

Tack för svar!

Jo, kanske Nite catapult vore något att känna på. Jag har idag ett 5/6 St Croix som är 8 fot och mkt mjukt - och väldigt skönt att få fisk på - men har sina begränsningar när det gäller att nå lite längre ut. Så 6/7 spöt tänkte jag mig ha som ett komplement till 5/6 an när det blir lite för blåsigt och så. Att gå på Nite catapult skulle förvisso bredda fiskeområdet vilket vore fint men skulle antagligen bli lite för "styvt" för att bli nästa steg efter mitt St Croix. Hur står sig Vision Nite (ej catapult) mot Exceed?
      Om vi går tillbaka och tittar på strömsländan RR så finns ju det i ett paket där rullen kostar lika mkt som spöet - -vilket jag ställer mig lite frågan till om den kostnaden är balanserad. Har du hört något om eller provat rullen, Strömsländan RR? Är den rullen värd det priset? Känns som om det skulle vara rimligare att lägga en del av den kostnaden på ett bättre spö.

Kommentera

Fly fisherman i jakobsberg säljer väl fortfarande strömsländan mm.
        Det brukar gå fint att ta med en näve spön och provkasta på en stor gräsmatta utanför butiken.
        Det skulle jag gjort om jag vore du. Mycket trevlig personal, iofs inte varit där sedan de blev uppköpta..
        Ring och fråga vetja!

Kommentera

Tack,
          Det låter som en utmärkt idé - ska göra det.
          Vet ni om ngn butik i sthlmstrakten där man kan provkasta Vision och Guidline (modellerna nämnda ovan)?

Kommentera

Ursprungligen postat av Basalt Visa inlägg
            Hej!

Tack för svar!

Jo, kanske Nite catapult vore något att känna på. Jag har idag ett 5/6 St Croix som är 8 fot och mkt mjukt - och väldigt skönt att få fisk på - men har sina begränsningar när det gäller att nå lite längre ut. Så 6/7 spöt tänkte jag mig ha som ett komplement till 5/6 an när det blir lite för blåsigt och så. Att gå på Nite catapult skulle förvisso bredda fiskeområdet vilket vore fint men skulle antagligen bli lite för "styvt" för att bli nästa steg efter mitt St Croix. Hur står sig Vision Nite (ej catapult) mot Exceed?
            Om vi går tillbaka och tittar på strömsländan RR så finns ju det i ett paket där rullen kostar lika mkt som spöet - -vilket jag ställer mig lite frågan till om den kostnaden är balanserad. Har du hört något om eller provat rullen, Strömsländan RR? Är den rullen värd det priset? Känns som om det skulle vara rimligare att lägga en del av den kostnaden på ett bättre spö.
            Hmm, det ordinära Nite är ju mer ett halv aktion spö jämfört med Catapult modellen. Och jag tror inte att det skulle vara ett bra val i fall du ska ha ett "dåligt väder" spö?

Ett litet snällare alternativ mot Catapult vore väl i så fall denna pinne:

Helt onödigt att köpa en 2000:- rulle om du inte har tänkt dig fiska Lax i strömmande vatten? 2 mycket bra rullar för Öring fiske och annat:

Denna Danielsson rulle har liksom alla rullar i Original serien endast övervarvnings broms som förhindrar skatbo av linan. Bromsa fisk, får du göra "old style" med handen mot spolen. Men är en mycket pålitlig rulle, och många fiskares favorit.

Edit. Såg nu att MSX rullen är slut i lager. Denna, är inte så dum heller om ej någon Danielsson.

Seatrout modellen passar ett #7 spö bra.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2015-03-25, 22:51.

Kommentera

Hej,
              Tack,
              Nu börjar det bli en del intressant uppslag att kolla på här.
              Tror jag ska se om man kan provkasta en nite catapult 6/7 9,6 fots - som tillsammans med reelmaster LA, lina å extra spole skulle hamna på 3200. vilket är ca pris för ett set strömsländan RR - jag tror jag börjar med att prova dessa två och så får vi se vart vi hamnar..
              synd på MSX rullen.
              Tack för era tips.
              Jag återkommer när jag provat.

Kommentera

Låter som ett bra combo. Ska bli intressant att höra vad du tycker sedan.
                Jo, MSX rullen är ju kanon. Ska självt köpa en så snart de har fått den i lager.

Kommentera

Hej igen,
                  Har nu varit å känt på spöna i butik, vägt, viftat å balanserat så gott det går utan att ha provkastat. Guideline Exceed känns spontant snäppet bättre än strömsländan och nite catapult. Råkade i butiken även känna på ett Sage approach som ligger på ca 1000-1500 kr dyrare och jag måste säga att det verkar vara mycket mer extra spö för den "mindre" summan pengar. Sage kändes lättare och mer balanserat. Så nu lutar det åt ett Sage approach klass7 med en Reelmaster 6-8.
                  Ska låta detta set användas mer åt HÖ.
                  Vilken lina skulle ni rekommendera till det setet? Guidline coastal intermediate slow klass 7? eller ska det vara klass 8? Gäller huvudsakligen för Stockholmsområdet.
                  Finns det något annat spö som motsvarar Sage Approach (och dess prisklass för 2995 kr - endast för spöet) och som ni hellre rekommenderar (klass 7 för HÖ och blåsigare regnbågs och öringvatten)?

Jag har frågat om strömsländan RR och fått som svar att den baseras på tidigare strömsländan och att det enbart är "design" som är uppdaterat - (obs, uppgift från okontrollerad källa).
                  Senast ändrad av Basalt; 2015-03-29, 20:31.

Kommentera

Hej!

Ok. Ja, Sage, gör ju riktigt fina pinnar om man vill lägga upp de pengarna? Du blir säkert helt nöjd med det.
                    Både när det gäller Guideline Coastal och Vision kust linorna, så ska du hålla dig till en sådan lina i klass 7. Dessa linor är något underklassade och därför något tyngre än den uppgivna AFTM klassningen. Har man däremot ett rätt AFTM klassat spö? Låt oss säga klass 7 då? Då ska man välja en linklass upp när det gäller WF linor....D.vs. om linan också är klassad korrekt efter AFTM?

Nu är ju också detta Sage spö under klassat med 1.3 över AFTM klassningen. Så då bör en #7 Coastal eller Vision kust fungera bra ihop med det. Alltså, är ett #7 sådant spö egentligen ett klass 8. Men oroa dig inte för detta. Det är bara en mycket liten skillnad i ryggrad på ett #7 och ett #8 spö av samma modell och tillverkare.

Tråkigt nog har ju lin valet blivit en riktig snår skog på grund av att tillverkarna stökar till det genom att en del fortfarande AFTM klassar sina spön och linor. Men det är tyvärr ingen garanti för att detta stämmer trots det. Och andra har börjat använda sig av lin vikt i gram i stället.

Det är verkligen läge att alla tillverkarna helt spolar den gamla AFTM klassningen så att det blir ordning och reda på det hela.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-03-30, 12:21.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    541 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    573 visningar
                    0 gillar