Fluglinor från tradera, Bra eller dåligt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluglinor från tradera, Bra eller dåligt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
    Fick den tom på en egenhändigt bunden fluga med lite improviserat material och färger, så det gjorde det hela ännu roligare

Ja, jag hoppas det jag med. Tyvärr är ju utbudet a flugfiske prylar rätt begränsat här. Särskilt nu när Capricorn bytt ägare och flyttat allt till Kiruna

Det är alltid en höjdare att få fisk på egenhändigt ihop knåpade kusar. Testa med att binda en droppformad, hjorthårs kroppad fluga ( den tjockaste delen närmast krok ögat ) på vanlig flug krok no. 8 i grönt eller blått med en mycket kort, gul marabou stjärt på ca 2 - 3 cm längd så ska du får se. Fiska den otroligt sakta med 1 m 0.18 eller 0.20 tafs på sjunk linan. Rena dynamiten så här års och sen till hösten för bågen. Har tagit en Brun Öring på 1.8 kg på en sådan för 3 år sedan också. Dock inte mitt mönster, utan en fiske kompis.

Hjort hårets flyt förmåga, gör att den hänger en bit upp från botten och svajar och dippar när du drar i linan med korta drag på ca. 15 - 20 cm i taget.

Trist det där när de fysiska fiske butikerna i närheten försvinner.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-03-16, 20:11.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
      Barrios linor har gott rykte! ...och är ju inte direkt svindyra. Fri frakt.
      http://www.flylineshop.com/barrio-fly-lines.html
      Jo, Barrio linorna är bra. Använder en sådan WF flyt lina när det blåser för mycket för att kunna använda mina DT linor. Den är inne på 3:e säsongen nu. Och ser fortfarande fräsch ut.

Kommentera

Köpte en wf #4 lina från dan tackle och har nog aldrig någonsin fått ut så mycket lina så lätt förut. Är verkligen supernöjd. Så tack för tipset [emoji3]

Men nåt måste man väl ändå "gnälla" på [emoji12]
        Tyckte linan kändes "tung" för spöet. Detta kan dock vara en ovana då jag nästan misstänker att jag haft för lätt lina på förut. Hur vet jag att lina jag har är för "tung" för spöet?

Kommentera

Trevligt att du gillar linan.

Kan nog vara så att du behöver tima om kasten litet snabbare om nu den förra linan var litet för lätt? Att dra i linan ordentligt i samma takt som med spöt precis i början av bak kastet ( Enkel drag ) är också ett tips.

Men är verkligen linan för tung? Då brukar spöt inte klara mer än max 15 - 20 meter innan linan säckar ihop ( Hänger som ett "U" ungefär i luften ) och landar som en nudel och med tafsen i en hög på vattnet.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2015-07-04, 11:21.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Trevligt att du gillar linan.

Kan nog vara så att du behöver tima om kasten litet snabbare om nu den förra linan var litet för lätt? Att dra i linan ordentligt i samma takt som med spöt precis i början av bak kastet ( Enkel drag ) är också ett tips.

Men är verkligen linan för tung? Då brukar spöt inte klara mer än max 15 - 20 meter innan linan säckar ihop ( Hänger som ett "U" ungefär i luften ) och landar som en nudel och med tafsen i en hög på vattnet.
            He he... inte klara mer än 15-20... Det är mer lina än vad jag klarar av att kasta ut kan jag säga...
            Men då är den nog inte för tung, för jag får den helt utsträckt i framkastet i alla fall. Bakkastet kan linan dippa något, men inte i någon U-form. Kan hänga mer på min teknik... skulle verkligen nästan behöva gå någon form av kurs eller nåt för att se om jag är på rätt väg.

Kommentera

Ok. Att linan dippar litet i bak kastet kan ev. bero på att du inte har riktigt samma speed på linan där som i fram kastet kanske?

Men kolla med din lokala fiske klubb om de har någon kunnig flugfiskare som kan tipsa dig litet om tekniken?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                Ok. Att linan dippar litet i bak kastet kan ev. bero på att du inte har riktigt samma speed på linan där som i fram kastet kanske?

Men kolla med din lokala fiske klubb om de har någon kunnig flugfiskare som kan tipsa dig litet om tekniken?
                Hmm, låter rimligt.
                Närmsta fiskebutik ligger fyra mil bort. Och de är mer intresserade av jakt än fiske. Men jag ska kolla om de har någon/något tips.

Kommentera

Ok. Det finns förvisso rätt bra kast instruktions videos. Men en sådan kan aldrig slå en instruktör som kan rätta till misstag på en gång innan felen nöts in i det undermedvetna.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                  2 svar
                  548 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                  4 svar
                  174 visningar