Fluglinor från tradera, Bra eller dåligt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluglinor från tradera, Bra eller dåligt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fluglinor från tradera, Bra eller dåligt?

Syftar ju såklart mer på no-name linorna som oftast ligger ute till fast pris eller på de som ingen bjuder på. Som tex http://www.tradera.com/item/302199/2...-3-flytande-ny

http://www.tradera.com/item/302199/1...ation-wf3-flyt

http://www.tradera.com/item/302199/1...round-wf3-flyt

Vad tror ni? Är dessa nåt att ha? Och vad skiljer en bra lina från en dålig?

Visserligen ser prislappen nice ut. Men vill du ha en billig lina eller linor som är prisvärda? Ta Dan Tackels 2.a sortering ( Airflo ). Använder dem självt en hel del, och har inget att klaga på.

En bra lina har en smidig kärna med litet sk. lin minne. Dvs. kärnan gör att linan inte så lätt blir till en spiral efter att ha legat ett tag på rullen. Litet lin minne, gör också att det är enkelt att töja linan rak igen. Helst, ska materialet kärnan är gjord av, också ha så litet töjbarhet som möjligt. Detta motverkar "gummisnodd effekten" vid mothugg på lång lina.

Ha tålig och glatt coating utanpå kärnan. Coatingen, kan också ha en viss inverkan på mängden lin minne.

Det värsta jag har sett i fråga om lin minne, var en kompis Scierra lina. Som ingick i deras Sweep kit. Den linan gick inte att räta ut hur vi än försökte! Lyckades kompisen få ut några få meter lina? Då dansade torrflugan break dance på ytan sedan när linan började att nysta ihop sig.

Kan iof. ha varit ett riktigt måndags ex. också? Scierra, brukar inte göra bort sig så där.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-03-14, 23:06.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Med andra ord svårt att se på bild eller att känna, utan man märker det först när man använder den...

Kanske ska prova den från Dan Tackel. Vet att du tipsat om den förut och priset är verkligen tilltalande på den också.

Kommentera

Jo, det blir ju litet som att köpa grisen i säcken dessa "Tradera linor". Dan Tackel linorna har ju gjort många fiskare nöjda däremot. Jag har en gammal fiske kompis i Stockholm som nu mer far runt och flugfiskar litet här och var i landet sedan han blev pensionär. Han har använt Dan Tackel linorna i många år, och vägrar att köpa någon dyrare variant av annat märke.

Dessutom är dessa linor ett av de få märkena som håller AFTM klassningen bra. Så ska du ha en WF? Ta en som är en klass upp jämfört med spöt. DT = samma klass som spöt. Köp dock aldrig en DT sjunk. De sjunker mer eller mindre som ett "U" p.ga. klumpens placering på mitten.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2015-03-14, 23:26.

Kommentera

Njae, hade nog tänkt mig en WF flyt i #3 i så fall. Men en klass upp sa du, i så fall blir det väl en #4:a då. Har ett #3 spö.
          Köpare en DT lina av misstag, eller ren iver då den var billig, men märkte en avsevärd skillnad när jag skulle kasta med den. Fick inte alls ut lina vare sig lika snabbt eller enkelt dom med min WF-lina.

Kommentera

Jo, en WF 4:a ska det vara då. DT, kräver en annorlunda kast teknik. Först, så ska man ha en hel del lina utanför topp ringen innan man börjar att kasta. Därefter så ska man ta det märkbart lugnare när man svingar spöt. Den långa "fram taperingen" på en DT tar tid på sig att rulla ut i fram och bak kast. Men den har ju sina klara fördelar. Lättare att hålla i luften på långa lin längder, Mjuk landar, och presenterar torr flugan eller nymfen väldigt fint och nätt med fin precision. Roll kastar bra också.

Nackdelar: Ingen lina som är kul att kasta i mot vind med direkt. Och tar litet tid på sig att skjuta ut. Kanske inte den lina man väljer till streamer fisket?

P.s. Jag fiskar med en DT #3 till mitt #3 Vipu. då och då när det är lugnt och stilla i Put and Take dammen. Eller efter Bäcköringen i den lilla ån här hemma. Största bågen på den utrustningen är 1.7 kg än så länge. Då blev det åka av!
            Senast ändrad av Jock Scott; 2015-03-15, 00:16.

Kommentera

Hade hugg på en regnbåge i Siljan där det har rymt en del. Tror den inte var av någon betydande storlek, men allt känns ju gigantiskt på ett #3 så det är ju så sjukt kul!!!
              Har ett TFO BVK spö, är grymt sugen på att känna på ett vipu och/eller vision extreme.

Kommentera

Kul! Jo, så fort man får på en firre som ligger på runt kilot, så känns den minst dubbelt så stor på en sådan utrustning.

Då har du ju ett riktigt fint spö. Hoppas att du får tillfälle att gunga litet med ett sådant Vision spö nu då. Jag tror att du kommer att gilla dem med.

Kommentera

Fick den tom på en egenhändigt bundenfluga med lite improviserat material och färger, så det gjorde det hela ännu roligare

Ja, jag hoppas det jag med. Tyvärr är ju utbudet a flugfiske prylar rätt begränsat här. Särskilt nu när Capricorn bytt ägare och flyttat allt till Kiruna

Kommentera

Barrios linor har gott rykte! ...och är ju inte direkt svindyra. Fri frakt.
                    http://www.flylineshop.com/barrio-fly-lines.html
                    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    529 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    172 visningar