Loops nya rulle ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Loops nya rulle !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av cobol
    Skitsnack det finns billiga grejer inom flugfisket också.

Men visst är det mycket överpriser, rent tekniskt så är ju inte en flugrulle direkt en revolutionerande pryl av teknik och inte heller direkt svår att tillverka.

Märkesfixeringen finns inte bara inom flugfisket den finns inom allt fiske och även utanför fiskevärlden.....

/cobol

Men hur bra kvalitet brukar det vara på lagren,tätnigarna,bromspaketen m.m i dessa billiga. Hur vattentäta är dess bromssystem ? Lämnar dom ordet livsgaranti på bromsen ? Det är kanske sådanna grejjer folk gärna vill betala mer för då drömmlaxen,gäddan m.m stiger på och man inte vill ha en strulande rulle !

En flugrulle i aluminium svarvad och fräst , skulle jag vilja se dig göra med en hundradels nogranhet, utan kast

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75
      Men hur bra kvalitet brukar det vara på lagren,tätnigarna,bromspaketen m.m i dessa billiga. Hur vattentäta är dess bromssystem ? Lämnar dom ordet livsgaranti på bromsen ? Det är kanske sådanna grejjer folk gärna vill betala mer för då drömmlaxen,gäddan m.m stiger på och man inte vill ha en strulande rulle !

En flugrulle i aluminium svarvad och fräst , skulle jag vilja se dig göra med en hundradels nogranhet, utan kast
      Kvaliten går ju att diskutera i vissa fall. Bromsarna är ju minst lika bra på haspel och spinnrullar om inte bättre. Kan väl inte vara svårare att göra broms till en flugrulle.

De flesta flugrullar tror jag inte svarvas och fräses för hand. Vad jag vet så finns det idag maskiner som man kan programmera med den nogrannheten.

Att sedan det finns handjorda konstverk är ju topp....

/cobol

Kommentera

Ursprungligen postat av cobol
        Kvaliten går ju att diskutera i vissa fall. Bromsarna är ju minst lika bra på haspel och spinnrullar om inte bättre. Kan väl inte vara svårare att göra broms till en flugrulle.

De flesta flugrullar tror jag inte svarvas och fräses för hand. Vad jag vet så finns det idag maskiner som man kan programmera med den nogrannheten.

Att sedan det finns handjorda konstverk är ju topp....

/cobol
        Självklart är det maskiner som gör jobbet De kallas för cnc-maskiner. Men att ta fram alla riggar,programmering m.m är ett jäääkla jobb, speciellt om han som utveckalt (ritat) den nya rullen har sådanna önskemål som typ är omöjliga att lösa men måstes ändå lösas. Sen så är det upp till operatören att köra enligt ritning, maskinen känner inte av om den ligger 0.01 mm utanför toleransen ! ytjämnheten måste också ligga på topp !
        Sen efter bearbetning skall allting monteras och då skall det hanteras varsamt och borta från smuts m.m !
        Visst går det göra enklare metoder men man får också det man betalar för

Kommentera

Flugrullar blir ju sällan stora serier. Bromsen kan på sitt sätt kännas viktigare till en flugrulle än andra rullar då spöet har en delvis annan karaktär än ett spinn eller haspelspö. Flugrullar med riktigt schyssta bromsar brukar ha en jämnhet som haspel- eller spinnrullar (iaf inte de jag testat och jag har testat ganska många i flera prisklasser) inte känns som de har..

Kommentera

Flugfiskare är oftast fanatiker med inget annat för ögonen och det gäller speciellt inom laxfisket.
            De är många gånger beredda att betala höga överpriser för tveksamma sträckor i Norge bara det är fly only, ett av skälen till det rådande prisläget där bland älvarna.
            Rullar ja vad ska man säga, oftast är de väl inte mer avancerade än en pimpelrulle med viss överdrift!
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

[QUOTE=TAMTAM]
              De är många gånger beredda att betala höga överpriser för tveksamma sträckor i Norge bara det är fly only, ett av skälen till det rådande prisläget där bland älvarna.
              QUOTE]

hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha hahahahahahah det va de dummaste jag har hört på jälvigt länge...

Böderna och dem som arrenderar sätter priserna... vill man fiska, får man betala!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
                Flugfiskare är oftast fanatiker med inget annat för ögonen och det gäller speciellt inom laxfisket.
                Rullar ja vad ska man säga, oftast är de väl inte mer avancerade än en pimpelrulle med viss överdrift!
                Rätt, å inte nog med det, vi har en j...la massa pengar oxå...
                "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                "Keep it simple"

//Jan O
                www.fisheco.se
                www.brofiske.net
                www.magazinefisheco.se

Kommentera

"Rätt, å inte nog med det, vi har en j...la massa pengar oxå... "

Haha

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O
                    Rätt, å inte nog med det, vi har en j...la massa pengar oxå...
                    Mmmm de va nog därför min Lax karriär tog tvärnit hehe
                    En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

finns fortfarande mkt lättåtkommligt bra billigt laxfiske... både i swe och norge!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      518 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      169 visningar