Rengöring av fluglina... en fråga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rengöring av fluglina... en fråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Du klarar dig med Kobra spottet. Visst är den där rengörings dynan trevlig. Men du kan lika väl använda ludd fria tyg bitar. Då spar du ju en slant också.
    Tänkte bara att det va sjukt smidigt och fästa det på spöet så var det bara att hala in sen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
      Jag trodde att man bara behövde cobra spit då det både rengör och smörjer.
      Vad har de andra flaskorna och burkarna för funktion?
      Grafittolin smörjer man holkarna med för att slippa slitage och att delarna sätter sig för hårt. Sedan är det Tiemcos lindressing för flyt och sjunklinor och en Cobra Spit för flytlinor. Tiemcos dressing för sjunklinor är j-kligt effektiv och är inte linan högflytande kan man göra en intermediate av den Räcker gott med Cobra Spit till flytlinor. Den både rengör och smörjer. Jag brukar riva ut linan i en hink samtidigt som man smörjer in den. Låter den ligga över natten och torkar sedan av den med en microduk när man vevar upp den på rullen. Brukar bli så bra så. Tycker bara att Tiemcos är strået vassare och kommer gå över till den helt när Cobra Spitet är slut.
      Rengör man linan med jämna mellanrum under säsongen, så håller den sig mjuk och fin och är f-n så mycket roligare att kasta med. En välskött lina gör ju halva kastet.

Kommentera

Skall strax behandla mina ny linor..
        intermediate / Sjunk..

Frågan är vad som är det optimalaste duk att gnida in tex Tiemcos dryga droppar ?

Vilka dukar nyttjar ni?

mvh

Kommentera

Tycker putsdukar till glasögon funkar fint. De luddar inte och är lite halvglatta.

Kommentera

Bra ide' med putsdukar. Ska självt skaffa ett gäng.

Som Wadman också skriver, att låta den behandlade linan falla ned i en hink eller dylikt? Detta gör att du slipper få damm eller hår strån inbakade i lin medlet. Ett aldrig så väl städat golv, kan fortfarande innehålla saker du inte vill ha på linan.

När du spolar tillbaka linan, så låt den löpa med litet motstånd mellan tummen och pekfingret. På så sätt slipper du lin tvinn.

Tiemco's gukkor är dyra javisst. Men de är å andra sidan dryga. Min flytlina smörja av detta märke har väl ca en 4:e del kvar i flaskan efter 2 1/2 säsonger. Då har jag smörjt de 3 st flyt linorna jag har i snitt 3 ggr per säsong och då även någon fiske broders ute vid vattnet.

Så slår man ut kostnaden på den tiden, så är det inte några stora pengar det handlar om.

Mitt Tiemco, sjunk lina medel kommer däremot att räcka betydligt längre.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2014-12-28, 19:49.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
            2 svar
            521 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
            4 svar
            169 visningar