Rengöring av fluglina... en fråga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rengöring av fluglina... en fråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rengöring av fluglina... en fråga

Håller på att rengöra grejerna efter säsongen för att sedan hänga upp dem.
    Har läst lite och för rengöring verkar grönsåpa vara det bästa alternativet.
    Tänkte sedan att jag skulle fetta in dem lite, och har nåt svagt minne av att jag läst någonstans att man då kan använda vanlig mat- eller rapsolja. Men det kan väl ändå inte stämma?

Vet annars att Tiemco har någon dyr inpregnerings historia...

Grönsåpa är ett alkaliskt tvättmedel och direkt skadligt för plaster ( uttorkande ). Sprickor i coatingen får man förr eller senare och senare är väl att föredra. Om du skall använda medel som ej är avsedda för linrengöring, välj något PH neutralt i så fall. Fast linor är ju i regel ganska dyra, så är man inte gjord av pengar kan det vara klokt att använda rengöringsmedel avsedda för ändamålet. Tiemcos är dyr, men väldigt dryg och ack så bra

Kommentera

Jag har hört precis tvärtom. Att diskmedel innehåller lösningsmedel så det ska man absolut inte använda, medan grönsåpa is tha shit.

Hur är det med mat- eller rapsolja för att fetta in linan då? Det kan väl i alla fall inte stämma? eller?

EDIT: hittade inlägget om rapsolja här
      http://www.fiskesnack.com/forum/show...örja-fluglinan så det, tiemco eller ok/q8 vinylglans?
      Det är de alternativ som finns efter vad jag har förstått.
      Senast ändrad av Sverker; 2014-12-26, 15:09.

Kommentera

Tiemco's medel är grymt bra. Och det är dessutom den ende tillverkaren som har medel till sjunk linor också. Rapsolja, ställer jag mig litet skeptisk till dock. Ett något billigare alternativ till Tiemco, men ett mycket bra lin medel det med är Sameo Cobra spit som innehåller teflon. http://www.flugor.se/
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Japp, grönsåpan har vi ju alla fått lära oss "är bäst till allt" Finns inga vätskor utan lösningsmedel ( vatten är ju faktiskt det vanligaste lösningsmedlet ). Både diskmedel och grönsåpa är starka lösningsmedel, och med dem löser man smuts/fett. Använder ingen av dem till linrengöring, men om jag hade gjort det så hade ett PH neutralt diskmedel varit mitt val. Som sagt så är såpan basisk vilket sliter hårt på coatingen ( uttorkande ).

Senast ändrad av Wadman; 2014-12-26, 20:31.

Kommentera

Jag använder bara vanlig tvål, löser lite i ljumet vatten och drar linan genom en genomdränkt handuk. Har aldrig fördärvat någon lina hittentills. Sen kan du smörja in linan med något av alla linfett som finns.

Tumlaren
            Senast ändrad av Tumlaren; 2014-12-26, 22:34.
            trolling är livet

Kommentera

Ja, tvålflingor, barnängens mildatvål och grönsåpa är de tips som det haglar om när man söker efter info på hur man bäst gör ren sin lina.

Hur är det med vinylglans som man använder till inredningen på bilar då?
              Bara nyfiken, för cobra spit verkar vara grymt.

Wadman:
              Har du en flaska grönsåpa och en tub autosol så behöver INGET mer

Kommentera

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
                Ja, tvålflingor, barnängens mildatvål och grönsåpa är de tips som det haglar om när man söker efter info på hur man bäst gör ren sin lina.

Hur är det med vinylglans som man använder till inredningen på bilar då?
                Bara nyfiken, för cobra spit verkar vara grymt.

Wadman:
                Har du en flaska grönsåpa och en tub autosol så behöver INGET mer
                Allt du behöver till spö och linor
                Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                  Allt du behöver till spö och linor
                  Jag trodde att man bara behövde cobra spit då det både rengör och smörjer.
                  Vad har de andra flaskorna och burkarna för funktion?

Hittade också denna smarta grej https://mistpool.com/product_info.php?products_id=1094 Den verkar ju supersmidig! Vet iofs inget om medlet. Men man kanske kan använda cobra spit istället... Blir iofs dubbelt så dyrt, men ack så smidigt...

Kommentera

Du klarar dig med Kobra spottet. Visst är den där rengörings dynan trevlig. Men du kan lika väl använda ludd fria tyg bitar. Då spar du ju en slant också.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    515 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar