Tips på flugor till fiske i Dalarna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på flugor till fiske i Dalarna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på flugor till fiske i Dalarna

Tja undrar om ni skulle kunna ta en titt i min flugfiske ask och hjälpa mig att säga vad för flugor fattas eller skulle behövas i min ask.
    Info:Jag brukar fiska i Dalarna efter regnbåge och öring och har fiskat mycket i sjöar men har velat fiska i alla åar,älvar och bäckar.
    Nu när kläcknings tiden är förbi så skulle jag gärna vilja få tips på streamers eller sådana flugor som är bra att använda i sjöar,skriv gärna om intagningen av flugan.
    Bifogade filer

Hej!

Mörka nymfer i storlek 12 - 14 funkar. Liksom Haröre nymfen i samma storlekar.
    Montana och Bitch Creek nymfen med rött eller grönt bröst i storlek 8 är nyttiga att ha i asken också.

Och så diverse färgglada streamers + svart Zonker och svart Wooly Bugger. Storlek 6 och 8 brukar räcka att ha streamers i.

Masken, i rött eller tri colour kan vara ruskigt effektiv den senare och den tidigaste delen av säsongen. Dock litet ryckig och knyckig att kasta med är den.

Fiska hem nymferna med 5 st ca 1 dm långa knyckar i en serie, med några sekunders paus mellan serierna så att nymfen får sjunka ned litet igen.

Montanan och sådana större nymfer, fiskar du som du gör med streamers i allmänhet i stilla vatten. Dvs. med 30 - 50 cm långa drag.

Tänk på att variera hastigheten på fiskningen av flugan litet då och då. Men är det typ 5 - 7 C + i vattnet? Då är långsam hem fiskning av flugan att föredra och nära botten.

Har du en eller ett par varma dagar i följd när det vakar litet? På med en torrfluga som E12
    eller en liten svart torris. En torr Geting eller Myra kan också funka. I synnerhet om du söker av under överhängande träd och buskar på morgonen efter en kall natt.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-09-23, 19:25.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Finns det något alternativt material till benen på bitch Creek flugan?
      För jag har alla andra material förutom den :S

Kommentera

Visst finns det sådant. Köp ett paket olikfärgade eller standard färgade, tunna gummisnoddar. Eller håll dig till Montana nymfen, som ju i stort sett är en Bitch Creek fast med hackle strå stjärt i stället. Finns ju t.om. en Hökensås Montana, med en marabou stjärt i svart.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2014-09-24, 08:57.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
        2 svar
        529 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
        4 svar
        172 visningar