Hjälp en nykomling att köpa utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp en nykomling att köpa utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan förstå hur du resonerar med en klass 6 utrustning. Men skillnaden är inte stor ska jag säga mot klass 5. Och denna klass gör ju Harr fisket roligare dessutom. Och du kan bända upp 10 kg fiskar på en sådan utrustning om du har is i magen och tar det väldigt varligt med drillningen. Och hur som helst, tafs grovlekarna du normalt kommer att använda, smäller av långt innan spöt gör det.

Så jag tycker ändå att du ska välja en klass 5 utrustning. Men det måste ju vara upp till dig i slut änden.

Varsågod. Och skit fiske på dig med.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-09-17, 11:08.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Precis. Klassen säger mer om vilka flugor du kan kasta med spöt än vilka fiskar du kan fighta.
      Klassen avgör vilken vikt på linan du kan ha, och eftersom det är linan som bär flugan, så är det linvikten som ger själva klassen.
      Spöna är alltså klassade efter vilken vikt på linan du kan kasta med spöt.
      Sen är det inte riktigt en linjär skala. 4-5-6 är "nästan" likadana, känns mest skillnad i hur mycket vind man kan kasta i, där sexan är lite mer okänslig för vind etc.
      6-7-8 är ett större steg i hur tunga flugor man kan kasta.
      Sen bidrar förstås spölängden lite också.
      Ungefärlig beskrivning av klasserna:
      0-2; myggfiske i bäckar mm.
      3-4; lättare fiske efter öring och harr.
      5-6: allroundfiske efter öring, harr, båge, mm, där sexan är rätt populär för fjällfisket pga lite mer tåligare för vind och sånt, eller för P&T-dammar med lite större bågar.
      6-7; kustfiske, västkusten (stilla dagar funkar en femma också)
      7-8; kustfiske, östkusten
      8-10 (enhands): laxfiske, gäddfiske
      6-12 (tvåhands): laxfiske
      10-16 (enhands) big game kustfiske (USA; tarpon, trevally, tonfisk, haj, mm).

Aktionen i spön:
      Långsam aktion (full, medium): långsammare och mer avslappnad kaststil, mer förlåtande för nybörjarfel (timing i kastet), dämpar fiskens rörelser gentemot linan = tillåter tunnare tafs.
      Snabbare aktion (fast, extrafast): mindre förlåtande med timing, men får man till kasten så kan man kasta längre. Man kan också få tightare linbågar (och därmed minska linfrontens luftmotstånd = mindre vindkänsligt kast). Fiskens rörelser känns mer i klingan, men kräver lite mjukare handlag om man ska ha tunnare tafs.
      Sen finns lite mitten av skalan: mediumfast, i vilket de flesta spön finns.

Aktionen är egentligen en dålig beskrivning, då den är en sammanslagning av vilka delar av klingan som arbetar (dvs hur klingan böjer sig vid belastning = vilken del som sätter kraften i kastet) och hur snabbt klingan rätar upp sig när belastningen släpper, men det ger ett ungefärligt hum om hur klingan beter sig.
      Den säger alltså ingenting om kastvikt eller så, utan är bara en beskrivning om klingans rörelsemönster.
      Den ena aktionen är inte bättre än den andra, det är mer en fråga om vad som är bekvämt att kasta med, och vad man själv har nytta av.
      Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Blev så att jag åkte in till en lokal fiskeaffär och köpte mig ett helt annat spö, nämnligen ett strömsländan set (#6). Betalade strax över 2k för spöt och då fick jag med allt som behövs samt ett gäng flugor. Har tränat lite idag på tomten och även testkört det i älven. Riktigt kul måste jag säga! Det enda som jag har lite problem med är att få linan fullt utsträckt då den träffar vattenytan. Men ska ut och nöta lite mer imorgon, förhoppningsvis så löser det sig

Kommentera

Kul!

Att du inte får helt sträck på linan, kan bero på två saker.

1. Du har inte spötoppen klockan 10 när du lägger ut kastet, Utan dippar spö toppen under denna vinkel? Och kanske även lutar dig framåt samtidigt?

2. Du kanske inte sätter tillräcklig fart på linan med hjälp av "enkel eller dubbel drag"? Utan mest jobbar med spö armen.

Kommentera

Mycket möjligt att jag dippar toppen för mycket.. Ska tänka på det nästa gång jag provar!
            Som vanligt, tack till dig Göran för ett givande svar

Kommentera

Ett tips är att kolla in appen Sexyloops. Började flugfiska iår och har lärt mej en hel del skoj genom den. =)

Kommentera

Du hade helt rätt Göran, nu gick det mycket bättre! Dock ingen fiskelycka ännu.
                Det ska jag göra Anders

Kommentera

Ursprungligen postat av Ante_ Visa inlägg
                  Mycket möjligt att jag dippar toppen för mycket.. Ska tänka på det nästa gång jag provar!
                  Som vanligt, tack till dig Göran för ett givande svar
                  Varsågod. Glad att kunna hjälpa till.

Håller tummarna för att du snart landar första firren.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	Snapchat-20140921051636.jpg
Views:	1
Size:	346,5 KB
ID:	1775475
                    Första firren på fluga, inget att hänga i julgranen men alltid något!

Kommentera

Man måste ju börja någonstans med fångsterna, även om det så bara är en liten Abborre.
                      Nästa firre blir nog säkert större ska du se.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      552 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      176 visningar