Hjälp en nykomling att köpa utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp en nykomling att köpa utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp en nykomling att köpa utrustning!

Hej alla glada!
    Skulle behöva lite råd då jag ska införskaffa mig mitt första flugspö. Har insett att det är en riktig djungel med mycket att ha i åtanke. Då jag är helt ny inom detta så skulle jag uppskatta om någon lite mer kunnig kan tipsa om ett schysst kit för en vettig peng. Det jag kommer fiska är framför allt harr, öring, abborre och lax. Kommer fiska mycket i Byskeälven samt i mindre bäckar. Min max budget är på 2000kr. Ni får mer än gärna förklara lite kortfattat vad som är bra att tänka på vid flugfiske! Tack på förhand!

Abborre, öring och harr kan du köra på samma spö, men lax blir svårare att få till på samma grejer.

Med 2000 i budget är mitt råd: Begagnat och begränsat.
    Begränsat: välj antingen lax eller harr/öring/borre.
    Begagnat får du ett rätt bra kit för de senare, och ett nybörjarkit för lax som du sen kan bygga ut.
    För 2k får du annars ett nytt kit för harr/öring/borre av helt ok sort.
    Två helt ok nybörjarkit är Vision Vipu och Guideline EXP4

Laxgrejer har du t ex Vision Atom som ett av de billigaste:

För harr och öring är ett 9-fots klass 5 med flytlina det mest heltäckande och allround.
    För lax kan du nog komma undan med ett klass 8-9 enhands (9-10 fot), annars ett 13 eller 15 fots klass 9 respektive 11.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Hej!

Klass 5 av någon av de utrustningarna Troll föreslår är det bästa all around valet. Ja, förutom till Lax fisket då där det vill till klass 9/10 och helst ett 2 hands spö på runt 14 fot + en rulle med stor lin kapacitet ( fluglina och runt 200 m 30 pund backing lina ) och en mekanik som pallar trycket.

Börja med att träna på en gräsmatta. Träna vid ett fiskevatten, är förkastligt, eftersom det finns allt för mycket där som kommer att distrahera dig.

Knyt en liten garn tofs till tafsen när du tränar. Det är mindre risk fyllt än att använda en fluga så här alldeles i början.

Kontakta gärna din lokala fiskeklubb och hör dig för om det finns någon där som kan hjälpa dig med träningen? Videos i all ära. Men du lär dig rätt teknik och inkörnings tiden blir kortare med en riktig instruktör. Lär man sig små felaktigheter i tekniken? Då kan det ta tid att slipa bort dem senare.

Tips. Tänk bort spinn kast längderna direkt. Kan du kasta 15 meter eller litet mer med med flugspöt och har bra kontroll på kasten och flugans placering? Då får du fisk också. Längre lin längder kommer per automatik med tiden.

Börja där så kan vi ta ytterligare utrustnings detaljer mm. senare.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2014-09-15, 19:16.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack så mycket för snabba svar!
        Med tanke på ekonomin som jag har då jag studerar så verkar de två mindre varianterna som något att satsa på, till en början iallafall Föredrar ni något av dem över det andra? Kan även passa på att fråga ifall ni har några favoriter när det kommer till flugor?

Kommentera

Hej igen!

Vipu, är min favorit bland budget spöna / kiten. Äger ett sådant klass 3 spö självt sedan ett år tillbaka. Men Guideline EXP4 är inte alls dumt det heller.

Jodå. det finns ju ett antal flugor man aldrig vill vara utan.

Torrflugor:

E 12. ( Nattslända ).

Svart Klinkhammer eller Black Gnat i storlekarna 14 och 16.

Griffiths Gnat # 16 ( Mygga imitation )

Super puppan i gult och svart + brun och beige #12 och 14.

Streaking Caddis. #12 och 14. Nattslända.

Red Tag # 12 och 14. En klassiker bland Harr torr flugorna.

Torr myra # 14.

Du bör även ha en Danica imitation = Åsand slända. i storlek 12. Den kläcks i juni eller juli norröver har jag för mig?

Nymfer:

Harörat. # 12, 14 och 16.

Caddis pupa. # 12 = Nattslände puppa.

Pheasant Tail Nymph. # 12 och 14.

Någon liten och svart nymf # 14.

Flickslände nymf. ( Damsel nymph ) # 12.

Black and Peacock Spider # 12 och 14.

Skadar inte att ha en Montana nymf eller 2 i asken heller # 8 och 10. Den funkar ju som Bäckslända nymf imitation i ditt fall.

Men vill du ha ett bra start sortiment? Köp den fyllda asken Favoriten härifrån:

De har även tafsar = Sameo, 9 fot nylon med spets 018 och 0.16. Den senare tafsen för de minsta flugorna och skygg fisk.

Kolla också in Sameo, Dryfly flotant som är en bra torrfluga impregnering i gel form.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2014-09-15, 20:22.

Kommentera

Har bara viftat med spöna i butik, men kände också mer för Vipu än EXP4, även om båda kändes helt ok.
            Sen är jag iofs Vision-nörd...

Flugor jag aldrig lämnar hemmet utan (när jag ska fiska öring/båge alltså):
            Haröra med guldskalle, #10-18 (de flesta i 12-16, men några större och mindre är alltid bra att ha)
            Klinkhamer, svart, #10-14 + 18
            Pheasant tail, naturfärgad, #10-14
            Woolly bugger, svart, oliv, orange, #10 eller 12 (inte så petigt)
            Harkrank

Sen kan man alltid bygga ut asken efter hand. Själv märker jag att jag tar med färre och färre mönster/färgkombinationer... men så är mitt fiske inte så utspritt rent geografiskt heller.
            Tänker du binda själv eller köpa?

Kommentera

Härligt med så utförliga och fina svar, stort TACK för att ni tar er tid!
              Nu fick jag en hel del att välja på! Verkar riktigt kul detta. mycket mer att tänka på och utforska än med spinn/jerk fiske som jag är van vid Blir förmodligen ett Vipu spö! Litar blint på er två För att senare när jag är mer erfaren kanske utöka med ett tvåhands spö.

Till en början så tänker jag köpa flugorna - favoritboxen lät som ett bra alternativ.
              Men jag kommer säkert börja binda egna flugor också, har provat på det tidigare. Riktigt kul även det!

Kommentera

Den asken är definitivt en bra början.
                Rekommenderar dig att komplettera med fler haröron. Med tafs på 0,12-0,15mm blir det rätt många flugor som slutar sina dagar i ett träd eller en vassrugge.
                Jag kan lätt sätta ett tiotal flugor per tur om vi säger så.

Ett varningens ord också: Flugbindning är beroendeframkallande. Väldigt beroendeframkallande.
                Jag började med "ska bara reparera de orangea fjädrarna på några spinnare" och sen sitter man plötsligt där med fjädrar, päls och glitter för fler tusenlappar än jag vågar räkna, och ett tusental flugor bakom mig.

Kommentera

Kan bara instämma i vad Troll säger om flug bindandet.

Jag har samlat på mig så mycket material att jag ibland hittar grejor jag inte ens minns att jag har köpt.

Men som sagt, Favoriten asken, är alla gånger en bra början till att starta upp flug samlandet.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2014-09-16, 10:48.

Kommentera

Bra tips hörni! Blir att beställa hem ett vipu, i klass 6 tror jag då jag kommer befinna mig en del i lax vatten, då bör jag kunna få upp lite större fiskar om jag förstått det rätt. Sen när jag blivit lite mer erfaren och det är dags för de riktigt feta grisarna så blir det till att köpa ett tvåhandsspö Återigen ett stort tack till er båda, skitfiske på er!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    168 visningar