Vadarskor..filtsula eller gummi? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vadarskor..filtsula eller gummi?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Blev ett par Vision med filtsula

Tack alla för era inputs...

Kommentera

Hoppas du blir nöjd med ditt val =)

Det är inget självklart val. Det bästa vore väl att ha ett par av varje.
      Personligen föredrar jag filtsula när jag vadar i hav då det ofta är lite glatt. Men där det blir sträckor att gå på land så väljer jag gummisulan alla dagar i veckan. Där är filtsulan i mitt tycke kass. Jag använder Patagonia RockGrip sedan några år tillbaka och jag tycker att de fungerar väldigt bra. Det blir dem därför jag går en hel del och att gummisulan på kängan är bekväm att gå i. Jag kan inte säga att jag har upplevt något problem med dåligt grepp med dem. Men det finns säkert dem som inte delar min åsikt =)

Sen är det väl även så att det råder förbud mot filtsula i en hel del fiskevatten norrut. Rätta mig gärna om jag har fel men jag vill minnas att man i Norge inte tillåter filtsula i en del älvar. Så om man har planer på att åka uppåt så är det värt att ha med i tankarna.

Kommentera

Gummisulan på mina GL vadare är fan livsfarliga.. Vet inte hur många gånger jag åkt kana under åren Dobbar definitvt att rekommendera om man går gummisula

Kommentera

Såg att du köpt dojjor redan, annars kan jag varmt rekommendera simms rivershed!

Kommentera

Jag har både filt o gummi odubbat och bägge funkar rätt bra vid normalt sommarfiske. Möjligen liten fördel för gummi på renspolade stenar o hällar, och liten fördel filt på slajmade stenar. Men visst händer det att man saknar dubbar...
            Minns att jag ibland hade lite frysproblem med filtsulor på vintern, isbildning i filten som gjorde dem snorhala...

Kommentera

Det är otroligt stor skillnad beroende på vilken gummiblandning det är.
              Det går inte att säga att gummisula är bra eller dåligt. Vissa är bra andra är dåliga.
              Är det det sediment på alger och sen alger igen så finns det inget som funkar då dom olika alglagren glider på varandra.
              Då är det dubb som gäller.
              Jag har kört Patagonia Riverwalker, tror jag, i tre år och dom är det ingen skillnad mot filtsula som jag hade innan.
              Däremot så slipper man att det rinner vatten ur dom flera timmar efteråt.
              Senast ändrad av Guideline; 2014-09-18, 21:22.
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
              2 svar
              529 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
              4 svar
              170 visningar