Nytt gäddspö... Ev ett TFO BVK - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt gäddspö... Ev ett TFO BVK

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt gäddspö... Ev ett TFO BVK

Skiljer det ngt mellan ett "gäddspö" och ett "vanligt spö" i motsvarande klass?

Jag har ett GL Epik Pike, men är sugen på ett TFO BVK i klass 9 eller 10. BVK verkar generellt vara styva för sin klass, så kanske ska jag gå på en 9'a till (GL Epik är en 9'a). Jag är fortfarande nybörjare så frågan kanske är dumt formulerad, men jag hoppas att Ni förstår mig?!

Orsaken är att jag vill ha lite enklare att kasta en relativt stor popper som verkar kräva ett ngt styvare spö?! och dessutom så tål ju BVK saltvatten och har ett bra pris...

Tacksam för all input!

tack på förhand!
    Senast ändrad av GustavA; 2014-08-11, 23:42.

Spöt skiljer egentligen inte särskilt mycket, det är linan som är det viktiga, det är ju linan som bär flugan.
    Vad har du för lina i dagsläget?
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Bvk 10an är väldigt mkt kraftfullare spö än det du har. Butt delen är mkt kraftig för att du ska kunna lyfta stor fisk under båten. Kastar även som en kanon.!

Kommentera

tack för era svar!

tack för era svar!

GL Pike WF9F, tror den heter så, alltså dem som kommer med GL Epik pike kittet

BVK i #10 är säkert mkt kraftigare, så #9 räcker kanske, men jag vill ju ha lite skillnad mot det jag redan har...

Kommentera

köper du 9an så kommer du garanterat märka skillnad mot det du har idag. skulle rekomendera att slänga på en klass 10 lina på det om du inte är van att kasta.
          Klass 9 och uppåt i BVK serien är tänkta att funka till grövre salt fiske och har rejält mkt kraft i klingan och inte att jämföra med spön för svenska marknaden. Tycker personligen att detta är kanon till gäddfiske då man faktiskt får en chans att sätta vettig press på större fisk.

Kommentera

GL Epik Pike spöt är som en svamp jämfört med BVK nian. Har bara testat nian en gång, men skiljer massor på det och den lätthanterliga åttan i samma serie. Är man inte van vid styva toppigare spön så är det lätt att handleden böjer sig istället för spöt Rekommenderar starkt att du testar spöt innan du köper det. Snabbare tuffa spön kräver rätt mycket krut i handleden och bra timing om man skall få ut något av dem.

Kommentera

Tolkar er som att #9 skulle kunna vara ett bra alternativ, men att det kan vara ngt mer svårkastat?!

Jag drar inte mkt stor fisk, men tycker att ytfisket är vansinnigt kul, så lite styvare spö än det jag har idag skulle vara bra tror jag!?
              Senast ändrad av GustavA; 2014-08-13, 08:18.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
              7 svar
              386 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
              8 svar
              223 visningar