Utrustningsfunderingar (spö, rulle, lina etc) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustningsfunderingar (spö, rulle, lina etc)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustningsfunderingar (spö, rulle, lina etc)

Hej!

Har nyligen återupptagit flugfisket efter att intresset legat i dvala i sisådär 15 år. Ny utrustning ska inhandlas men jag känner att det är en djungel där ute, och ju mer jag läser på ju mer osäker blir jag. Vore således tacksam om någon vänlig själ orkade svara.

Primärt kommer det väl att jagas regnbåge i stadens p&t-sjöar, men även en del vild öring i mindre rinnande vatten i närområdet som kanske är max 5 m breda.

Började smått inköpen förra året genom att köpa ett begagnat 9´#5/6-set (Fenwick Eagle Trout), men blev smått besviken då jag med detta kastade sämre än med mitt gamla set jag ägde i ungdomen då spöet känns som överkokt spaghetti. Dessutom gillar jag inte att veven är på höger sida och inte går att ändra till vänster sida vad jag förstår det som. Linan som är på är en WF6:a (tidigare spöet jag ägde var det en DT6:a till).

Nyligen införskaffades också ett 8,6´Scierra Ferox #4 eftersom priset var för lågt för att avstå, men jag funderar ändå på om det inte var ett korkat köp från min sida eftersom klassen inte lämpar sig för streamers vad jag förstår det som? Tanken var väl annars att nyttja detta spö till fisket i rinnande mindre vatten och inhandla ytterligare ett spö till fisket efter regnbåge. Men, eftersom Scierraspöet ändå har inhandlats, vilken lina skulle vara lämplig att köpa till? Samma fråga vad gäller rulle? Överväger att köpa ett färdigt set också, Vision Vipu med Komarullen, men velar mellan #5 och 6. Skulle denna rulle även kunna användas till Scierraspöet eller blir den för stor då det är en 5/6?

Slutligen har jag sett att Loops Incite-kit reas ut till bra pris nu, men det avser ett 6/7-set med #7-lina på. Antar att det blir för grovt för regnbåge, eller? Tänkte annars att det kunde vara ett bra komplement till det lättare Scierraspöet?

Virrigt, jag vet, men jag hoppas att någon orkar läsa och kanske t.o.m. svara.

Hej!

Ja, Vipu # 5 setet är ju ett mycket bra val. Och du kan ju köpa en reserv spole till Koma rullen + en DT 4 Dan Tackel 2:a sorterings lina att använda till ditt Ferox. http://www.dan-tackel.com/c/480/dt-linor Ferox utrustningen, kan du ju ha till fin liret i P&T vattnen med nymf och torrfluga när det inte blåser så mycket. Jag kör självt med ett klass 3 Vipu sådana stilla dagar och kvällar. T.om. en kilo båge kan bjuda på fina fighter då.

Klass 5 grejar i alla fall streamers storlek 6 och 8 , vilket ju är bra storlekar för bågen, Bäckrödingen och Öringen.

Klass 7 blir overkill för P&T fisket i de flesta fall. Om det inte handlar om fiske i "broiler vatten" med extrem hög medelvikt? #7 passar bäst till kust Öringen och lätt Gädd fiske.

Edit. Det går att vända på lagret i spolen = Sitter under locket där spol spärren sitter om du vill ändra vev riktning? Men då får du ju spola upp backingen + fluglinan i den nya riktningen också.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-05-22, 10:12.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack, Göran!

Det är lustigt, men av de närmare hundratalet trådar jag läst på nätet i jakt på information är det du som svarat på i stort sett samtliga. En stor eloge till dig med andra ord.

Ok, trodde inte att skillnaden mellan #4 och #5 var så stor, men då får det bli #5-Vipun. Menar du alltså att jag skulle "kunna" (rättare sagt om den är lämplig) använda komarullen även till mitt Scierraspö? Den blir inte för stor, tung eller liknande? I sådana fall är det ju smidigare att köpa Vipusetet och några extraspolar till rullen och använda denna till båda spöna.

Vad gäller den befintliga rullen - vilken del exakt är det som går att vända på? Är det den stjärnformade biten eller vad (känner mig grymt korkad nu)? Att linan måste vändas förstår jag ju men hade ändå tänkt att testa Fenwickspöt med annan lina så den biten får jag ju fixa oavsett.

Är Dan Tackels 2:a sorteringslinor något att ha? Isf skulle jag ju kunna testa både WF4 samt DT4 eftersom de är så billiga. Är det stor skillnad mellan WF och DT förresten? Om jag inte är ute och cyklar är väl DT bättre i presentationssyfte och WF bättre för kastlängd?

Tack än en gång för dina svar.

Edit: Glömde, förresten. Jag vill ha så känsliga prylar som möjligt eftersom det är roligast. När jag spinnfiskar efter regnbåge använder jag i princip enbart UL-utrustning.
      Senast ändrad av pippo77; 2014-05-22, 10:47.

Kommentera

Hej igen!

Tack för de vänliga orden.

Skillnaden mellan #4 och #5 är inte så himla stor. Beror ju även litet på vilka märken och modeller man jämför med? Men jag fiskar i stort sett endast med #5 utrustningar ( Ja, förutom då litet med en #3 utrustning som jag nämnde tidigare ) Och jag har inga problem med streamers i de storlekarna jag nämnde. Mina 2 st #5 spön har dessutom ungefär samma ryggrad och aktion som Vipu.

Den Koma du får med Vipu kitet är troligen modell 56 = Anpassad för linor #5 - 6 så den bör fungera bra vikt mässigt till ditt Ferox.

Nä, finns ingen anledning för dig att känna dig korkad. Men det ska finnas ett litet spol format lager inne i spolen. Det är det du får skaka ur och vända på. Du får då skruva av kåpan där du har spärr knappen för att komma åt det.

Jag fiskar till 90 % med Dan Tackel linor. Det som gör dem så billiga är att de kan vara 1 - 2 meter för korta i skjut linan, eller ha något litet skönhets fel från produktionen. Därför kan inte tillverkaren sälja dem till fullpris. Jag har för mig att dessa linor kommer från Airflo i England vilken är en stor aktör på fluglina marknaden. Jag känner då inget större behov av att köra med 600 - 800:- linor.

WF, skjuter snabbare än DT linan. Men DT presenterar flugan mer precist och mjuk landar bättre. Är dock litet mer vind känslig än WF linan. DT linan är å andra sidan lättare att hålla i luften på långa lin längder p.ga klumpens placering på mitten.

Det finns även en hybrid lina som kallas för longbelly = En WF med en 12 - 15 m klump i stället för som ordinära WF linor = 10.5 m. Den har många av både DT och WF linans fördelar och mycket få av nackdelarna. Och precis som med en DT så får du arbeta igenom kasten i en lugnare takt. Sameo Python, är en fin sådan longbelly: http://www.flugor.se/

Tänk på att när du väljer en WF / longbelly lina? Så ska du välja en #6 till ett #5 spö t.ex.

Klass 5 och Vipu då är ingen påk. Klass 5, är en väldigt bra allaround klass för Harr, bågen, Rödingen och den stationära Öringen.

Edit. Man ska dock inte köpa sjunk linor som DT. De tenderar till att vika ihop sig på mitten när de sjunker.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2014-05-22, 11:49.

Kommentera

Stort tack än en gång.

Ok, så när jag beställer linor till #4-spöt ska jag välja DT4 och/eller WF5 om jag förstår dig rätt?

Lägger en beställning hos Dan-Tackel.

Kommentera

Varsågod.

Ja, det stämmer bra det. DT #4 och WF #5 ska det vara.

Vore kul om du återkommer senare med vad du tycker om grejorna?

Skitfiske på dig Pierre!
            Senast ändrad av Jock Scott; 2014-05-22, 12:04.

Kommentera

Aha, är det därför vissa spön är klassade tvåsiffrigt (ex 5-6, där första avser DT och andra WF)? Då är jag med.

Tack än en gång för hjälpen och detsamma - återkommer med rapport så fort allt inhandlats och testats.

Kommentera

Ja, med s.k. dubbel klassade spön så stämmer det att den lägre siffran representerar DT och den högre gäller WF.

Varsågod.

Ser fram mot din rapport.

Kommentera

Vision själva rekommenderar faktiskt en av sina egna klass #5 WF-linor till ett klass 5 Vipu-spö, dvs samma linklass som spöt! Har testat Vipu med Vision Vibe 85 klass 5/6 och denna känns i alla fall helriktig för spöt - för min del. Vet inte om Viben finns i enbart klass 5 och enbart klass 6? Linan i sig är väl kanske inte den bästa, men jag gillar den.
                  Senast ändrad av skipjack; 2014-05-22, 17:36.

Kommentera

Hej!

Vibe 85 #5/6 väger litet över ett gram mer än AFTM klassen #6. Så det blir ju litet extra skjuts i skjutet med den på ett Vipu #5.
                    Hur beteer sig Vibe 85 med riktigt lång lina i luften tycker du? Inga "nudel landningar" eller så?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Lasse82, 2023-11-13, 05:08
                    3 svar
                    231 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar