Lina till gädda... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till gädda...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lina till gädda...

Hej,

jag är helt ny på flugfiske och behöver lite vägledning.

Jag har idag en flytlina, som kom med när jag köpte ett kit. Får jag mer fisk om jag införskaffar en intermediate-lina? Det ska tilläggas att sjön (vid stugan) jag fiskar i är mkt grund, ca 2,5 - 3 m i snitt och det mesta fisket sker ännu grundare, antagligen på 1-1,5m, nu använder jag iofs inte ekolod, utan är bara ute och "fulfiskar", men jag har kul!

Fråga två, när jag ändå är igång (jag läser gärna, men har lite svårt att börja skriva):
    Poppers är det främst när vattnet är varmt, eller fungerar det även nu? Finns det ngn vattentemp som Ni upplever som minimum för just poppers?

Jag tror inte att du kommer att få mer fisk med en Intermediate i normalfallet. Det finns poänger med att kunna variera djup och hastighet, men det finns andra sätt att påverka än genom annan lina. Slankare flugor, förtyngda flugor, långsammare hemtagning är sätt att få flugan att gå djupare dom gånger det behövs. Intermediate kan upplevas som mer lättkastad vid blåsiga förhållanden, jag vet de som väljer den som standardlina bara därför.

Mitt egen erfarenhet av popperfiske är rätt liten, men igår spinnfiskade jag i en sjö som är väldigt grund och hade 10-11 grader i vattentemp. Med gummibeten fiskade 3-15 cm centimeter under ytan högg dom hårt och aggresivt, ibland så vattnet sprutade. Längtade själv efter flugspö och popper just då, kändes som det hade funkat fint. Skall testa i helgen om jag kommer åt. Ett annat sätt att få uppleva ythugg är att fiska sina vanliga gäddflugor i ytfilmen snarare än under eller på. Snabb hemtagning i samma ögonblick flugan landar i vattnet. Om du kollar Daniel.D.Holm på du-tuben har han en rätt smart idé för ytgädda: popperhuvud genomborrat eller på tub som man vid behov trär på tafsen framför sin gäddfluga.
    Rapportera gärna hur det går med popperfisket!
    Mvh Per.

Kommentera

Tack för svar! då kör vi på som vanligt med den utrustning som finns och testar självklart popper (som ska inköpas) nästa gång vid stugan!

Kommentera

Skulle dessutom lägga till att med tanke på hur grunt det är i snitt och där du fiskar normalt, så är det antagligen mer ett irritations moment med någon form av sjunk lina än positivt. Med din flyt lina och en 9 - 12 fots tafs, så lär du komma ned till krokodilerna hur som helst även när de trycker vid botten på de litet djupare ställena.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2014-05-14, 19:10.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

tack! och som sagt, vi testar mera på det vi redan har!

Kommentera

Varsågod.

Det går säkert alldeles förträffligt.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Lasse82, 2023-11-13, 05:08
            3 svar
            231 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
            2 svar
            504 visningar
            0 gillar