Ny utrustning, tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny utrustning, tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av svanee_ Visa inlägg
    Intressant, ja det är en tuff fråga. Sage One ligger lite utanför min prisnivå i nuläget, tror jag ska förbättra mitt fiske en aning innan jag börjar gå på lite dyrare utrustning. Nu lyckades jag ju bryta av toppen på mitt gamla Sage #8, kanske går att krislaga med ny toppögla så man har ett spö som ändå tål lite tyngre förhållanden.

Jag blev väldigt sugen på Sage Response kitet, måste ta reda på vad det är för rulle som ingår imorgon. Det skiljde ju bara 300 spänn mot Vision Nite Catapult så det lutar nog mot den ändå.

Nu ingår det ju lina i alla kit jag kikat på men är ju alltid bra att ha alternativ. Då jag mest fiskar i en liten tjärn med inplanterad RB och snittdjup på 2-2,5m men även en hel del i små älvar/forsar så är ju frågan vilka linor jag ska ha? En flytlina känns självklar men sen?

Eftersom du ska fiska i både stilla så väl som i strömmande vatten. Så borde en long belly, flyt lina sitta helt rätt. En longbelly, har en förlängd WF lina klump = 10.5 i snitt på en ordinär WF och mellan 12 - 15 m på en long belly.

Denna typ av lina har många av fördelarna från den gamla DT linan = Bättre presentation av flugan och bättre precision när du måste kasta prick i en å t.ex. Och skjuter nästan lika snabbt som en WF. Vilket ju är en fördel vid stilla vatten fisket där firren förflyttar sig snabbt.

Nackdelen med en DT är ju att den skjuter litet långsamt och är mer vind känslig vid mot vind p.ga. den mycket långa "front taperingen" och klumpen på mitten av linan.

Nackdel WF lina: Landar inte speciellt precist och presenterar flugan mindre mjukt och fint. Men grejar mot vind bra. Och skjuter fort som sagt.

Long bellyn, har inte mycket av dessa nackdelar.

Sameo Python, är en väldigt trevlig sådan longbelly:

Sedan, kan det vara bra för dig att ha en medium snabb sjunk lina ( WF och sjunk klass 3 ). När du fiskar i strömmande vatten vid hög vattenföring.

Denna t.ex. http://shop.el-ge.se/airflo-sixth-se...153-c-373.aspx
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-04-28, 21:05.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Underbart! Detta ser ypperligt ut, med en liten flugfiskelektion på samma gång också. Har nog lärt mig mer matnyttigt på denna diskussion än vad min kurs på universitetet hittills gett mig. Tack för dina tydliga och bra förslag.

Återkommer imorgon efter mitt inköp, inget är spikat än!

Kommentera

Varsågod. Jag är nog ( ö )känd här för att göra stora utläggningar när jag svarar på något inlägg.

Ska bli intressant att höra vad du kom fram till sedan.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Byta ut ett RPL mot något annat kommer inte att bli bra.
          Det är det skönaste spöt jag någonsin fiskat med.
          Mitt tips är ett RPL klass 5 eller ett Sage Z-axis klass 5.
          Skulle jag köpa nytt enhands idag för åfiske eller sjöfiske så blev det rpl eller z-axis.
          Sage Tcx är ganska nära känslan från Rpl.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Guideline jag förstår dig helt, men mitt RPL var en gåva av en bekant för att jag skulle lära mig flugfiska (överdrivet bra nybörjarspö misstänker jag?). Nu har toppen gått av och jag ser inget annat val än att köpa ett nytt.
            Då jag i nuläget tagit tjänstledig och återupptagit mina studier är ekonomin inte på topp och jag vill ha ett hyfsat vettigt spö för att kunna hålla igång med den typ av fiske jag mest sysslar med.

Därför föll valet på ett lite billigare klass 5 spö!
            Tack för infon, jag älskar verkligen mitt gamla spö och kommer absolut uppgradera framöver, då ligger z-axis och de du nämner högt på min lista!

Kommentera

Kontakta sage och köp en ny topp.

Oavsett vilket nytt spö du köper så tror jag inte att du blir nöjd. Sage har en speciell känsla och den är svår att hitta i andra spön.
              Senast ändrad av Guideline; 2014-04-28, 22:08.

Kommentera

Har de så gamla toppar? Vi snackar ett tvådelat spö från gissningsvis mitten av 90talet om jag inte är ute o cyklar?
                Får ta och kontakta de annars! Tack för infon, tänkte inte ens på det.

Kommer ändå inte förbi problemet att jag behöver ett klass 5 spö också. Men har gärna kvar det för lite tyngre fiske såklart!

Kommentera

Guideline, du väckte en tanke i mig. Eftersom mitt nuvarande spö är det enda jag någonsin fiskat med och älskar känslan i det, har jag aldrig lagt en tanke på vad det är för egenskaper med spöet. Försöker hitta på internet men lyckas inte hitta så mycket info om detta gamla spö.

Kanske någon som haft det eller har mer kunskap om spöet kan berätta om dess typiska egenheter? Är detta ett spö man kallar ett med väldigt snabb aktion? Jag har ju ingen referenspunkt att jämföra med så aldrig funderat i de banorna.

Det är alltså ett Sage Graphite III 896 RPL.

Kommentera

Dom har inte så gamla toppar dom bygger en ny topp till dig. Om dom vill.
                    Dom kan garantibygga åt dig men då måste dom nog ha garantisedel, vilket jag tror blir svårt. Men hör med dom.
                    Spöt blev utsett till bästa torrflugespö på sin tid.
                    Snabb aktion är det men inte supersnabb. Nu har jag inte fiskat på ett tag pga av småbarn, två och tre år unga.
                    Jag har fem enhands, två gamla hembyggda, Rpl och SP, sista jag säljer är rpl.

Kommentera

Okej, ja det är absolut värt att försöka få gjort då. Tack för infon, då vet jag lite vad jag ska försöka söka efter när det gäller nya spön i framtiden. Fullkomligt älskar känslan i denna, inte helt obefogat då kanske.

Den här får en hedersplats på väggen, trasigt eller ej. Man har bara ett första spö!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Lasse82, 2023-11-13, 05:08
                      3 svar
                      231 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      500 visningar
                      0 gillar