Klämt spö i bildörren. Förslag på lagning. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klämt spö i bildörren. Förslag på lagning.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
    Ok. Har kommit på ett tredje alternativ. Det är lite svårt att förklara, men jag tror att biten passar bättre än jag tror. Och slipar jag ned den lite i den tjockaste änden och trycker in den underifrån, så att säga, så tror jag att jag kommer att få den att passa riktigt bra, både i den undre och övre delen av klingan.
    Ja det är precis så som du ska göra. Slipa lite och testa. Slipa lite och testa tills den sitter som den ska.
    http://uniquerods.se/
    Besök gärna min Facebook
    eller min Instagram för mer bilder

Kommentera

Då kör jag på det. Återkommer med resultat...

Kommentera

Ursprungligen postat av Rev Visa inlägg
        Ja det är ett fin lir som kräver mycket tid och mycket noggrannhet. Har man bra klingor som passar någorlunda fint så gör man inte mer än 2-3st på en dag. Slipa med 500 papper som grövsta. Sen när allt börjar sätta sig så får man gå ner till 1000 papper eller trollull som jag brukar köra med för att få till den exakta passningen.
        Shit... det finaste jag har är 400 sedan 150, 100 och 60.
        Tänkte att jag börjar lite försiktigt med dem och avslutar med 400. Antar att det gäller att vara lätt på handen.

Så till vida ingen direkt avråder från detta vill säga.

Kommentera

Det är bara det att det kan ta lite för bra. Att det blir repor i lagningsklingan gör inte så mycket egentligen. Kanske tvärt om om man bara får till taperingen bra så kommer limmet fastna bättre. kör på men var försiktig och ta tid på dig.
          Besök gärna min Facebook

Kommentera

När jag började slipa så kände jag med fingrarna att den delen som jag hade tänkt passa in i klingan var avsevärt tjockare, eller vidare. Det slog mig då att det är såklart att den är det eftersom det var där den skulle passa in i nedre delen på spöet.

Jag började då slipa ned den tjockaste delen så att den skulle följa spöets vidgning mer naturligt, eller så att differensen inte skulle bli så stor.

Det var bara det att när jag jag had gjort det, jag provade så klart då och då, och den gick längre och längre in i klingan, men den låg aldrig tight mot den invändigt, tills jag plötsligt kunde dra ut den helt... FAN...

Antar att detta betyder att den aldrig skulle ha passat i den ändå. Det retsamma är att vi nog inte ens pratar millimetrar här...

Eftersom det handlar om sådana marginaler, kan jag lägga på nåt som får delen som ska in i klingan bara något lite tjockare? Lim? Lacken jag köpte för att lacka tråden kanske? Glasfiberspackel och sedan slipa?
            Vad?

Eller är det bara att ge sig ut på jakt efter annat trasigt spö?
            Fick ett trasigt Ron Thompson Superior Spin, 9 fot, 10-40gg, där toppen har gått av.
            Nu har jag visserligen fått det till detta ändamål, men tycker det är lite synd att slakta det, när jag antar att det bara är att köpa en ny topp ögla och sätta dig.

Så kan jag få det att funka med det jag har, eller ska jag slakta det spöet för att se om det passar bättre?

Kommentera

Du kan åter bygga den klingbiten med epoxylim. Men då gärna ett långsamthärdande som blir starkare. Jag har inte testat glasfiberspckel men så länge det inte blir skört och tål att böjas en aning så kan det kanske fungera. Inget jag har testat som sagt.
              Besök gärna min Facebook

Kommentera

Eftersom sprickorna är ganska långt ned på mittersta sektionen så är det ju inte jättemycket den kommer att böjas, så jag gissar att belastningen inte är särskilt stor, så jag skulle tro att det funkar. Så tillvida att det blir tokhårt och spricker vid minsta lilla böj. Å andra sidan är det ju två komponent, så jag antar man kan styra det lite med hur mycket härdning man har i själva glasfibermassan. Tycker att det borde funka.

Annars har jag ju ett långsamthärdande epoxylim som reservplan

EDIT: Å andra sidan så är det nog lättare att lägga på lim då det inte ens rör sig om millimetrar. Har svårt att se hur jag ska lyckas stryka på ett så tunt lager med glasfiberspackel... Kommer att få slipa i evigheters evighet annars misstänker jag...
                Senast ändrad av Sverker; 2014-05-04, 19:51.

Kommentera

Tänkte bara komma med en kort uppdatering.
                  Den spödel som jag tidigare försökte få att passa i klingan gick sönder. Har varit hos min lokala fiskehandlare och fick en del trasiga spötoppar med mera.

Hittade en som passa som jag nu fått att sitta, nästan, som handen i handsken i nedre delen av klingan. Dock var den lite för tunn, men det visade sig att en annanspödel passade exakt i den, så det löste sig. Har nu mest fokus på att få lagningsbiten att passa minst lika bra i den övre delen av klingan som i den understa. Men det går åt rätt håll, peppar peppar....

Kommentera

Så, då var det dags igen...
                    Var ute på fisketur med en god vän som ville prova flugkasta. Han tog i så det ven i både spö och lina. Han kastade med full kraft, allt han orkade.
                    När jag sen skulle montera isär spöet upptäckte jag att den yttersta toppen, ca 2mm på mitten delen som ska typ in i klingan på nästa del var av. Nu verkar det ju osannolikt att det är hans omilda behandling som lett till just detta, det kan lika gärna varit jag när jag någon gång snubblat i skogen med det, lagt in det lite omilt i bilen eller så.
                    Men min fråga är om jag bör fixa detta på något sätt så att det inte går sönder ytterligare? Eller är det nåt som tom kan tänkas gå på garanti?
                    Vad tror ni?
                    Click image for larger version

Name:	20150623_000310.jpg
Views:	1
Size:	242,1 KB
ID:	1777969
                    Click image for larger version

Name:	20150623_000546.jpg
Size:	256,8 KB
ID:	1777970Click image for larger version

Name:	20150623_000625.jpg
Size:	207,5 KB
ID:	1777971

Vad jag kan se så hittar jag inga sprickor el dyl, inget synligt i alla fall...

Kommentera

Oavsett om det är hans beteende eller ditt så är det ju självklart inte garantiärende.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      504 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      169 visningar