Klämt spö i bildörren. Förslag på lagning. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klämt spö i bildörren. Förslag på lagning.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har kanske har lite karlssons klister liggande någonstans.

Fast det är det som är kruxet. Sprickorna är ca 1 dm långa. Det betyder att den bit jag behöver föra in är ca 14 dm. samt ligga an tight mot klingan i båda ändar hela vägen. Tyvärr gör det inte det med den biten jag har, om jag inte modifierar den med silvertejp eller annan lite tunnare tejp kanske, eller filar ned den lite försiktigt. Ska se vad jag kan hitta på.

Kommentera

Aj fan! Så pass långa sprickor?! Då är det ju ett tufft jobb du har framför dig.

Hoppas att det löser sig någorlunda smidigt.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rev Visa inlägg
        det verkar som klingbiten som du har har en väldigt brant tapering på just det stället där spöt har gått av?
        Det du kan göra nu är inte helt enkelt. Kanske det svåraste man kan göra som spöbyggare så det gäller att vara väldigt väldigt noggrann. Ta toppdelen och få den att passa perfekt i klingbiten som du ska laga den med. Ca 2-3cm längre än vad sprickan är. När det är klart så får du börja slipa på bottendelen av lagningsbiten så den får en LIKADAN tapering som den som är på spöt. Slipa stoppa in den i klingan och kolla. Slipa lite till. kolla, slipa, kolla, slipa tills den sitter som en smäck. Efter det så måste den biten vara så exakt så spöts delar sitter kant i kant med dom delar som gått av på spöt.
        Det får i princip inte glappa någonting alls. Då kommer det att bli en anvisning till spöbrott förr eller senare. Har du ett bra skjutmått så måste du kolla att godset i klingbiten som du stoppar i spöt är tillräckligt tjockt där du har slipat ner den. Minst 1,8gånger tjockare.
        Är den i samma tjocklek så kommer det smälla av när du belastar det. förr eller senare.
        Njae, det är nog snarare så att den spödel jag försöker laga med har en brantare tapering än vad spöet som är trasigt har. Antar jag... Lägger man delarna bredvid varandra så smalnar den biten som jag tänkt laga med av tidigare än den delen som är trasig gör.

Ett annat krux med detta är just att sprickorna är såpass långa, 1 dm. Detta gör ju att jag måste ha en bit som i runda slängar är 14-16 dm. Med de jag har så blir det ett djävulskt jobb att få dem att passa perfekt i klingan. Men jag ska se vad jag kan göra.

Det sista, och kanske största problemet, är tjockleken på det jag har att laga med. Är lite osäker på om det är ca dubbelt så tjockt, men jag tror det. Ska se om jag kan låna ett skjutmått av en granne och mäta lite så jag får detta att funka.

Kommentera

Yes det var så jag menade med brant tapering. Det var nog bara jag som skrev lite slarvigt
          10cm sprickor då borde det räcka att du har invändig bit på 15-17cm.
          När du limmar fast klingbiten invändigt så se till att du har ett bra lim. Karlssons klister låter inte helt hundra utan kör med epoxylim och gärna långsamthärdande då långsamthärdande är starkare och tåligare än snabbhärdande.
          http://uniquerods.se/
          Besök gärna min Facebook
          eller min Instagram för mer bilder

Kommentera

Ursprungligen postat av Rev Visa inlägg
            Yes det var så jag menade med brant tapering. Det var nog bara jag som skrev lite slarvigt
            10cm sprickor då borde det räcka att du har invändig bit på 15-17cm.
            När du limmar fast klingbiten invändigt så se till att du har ett bra lim. Karlssons klister låter inte helt hundra utan kör med epoxylim och gärna långsamthärdande då långsamthärdande är starkare och tåligare än snabbhärdande.
            Största utmaningen, just nu, som jag ser det är att få till en såpass lång bit som sitter tight i klingan. Slipar jag dessutom ned den så kommer den definitivt INTE vara dubbelt så tjock. Så jag har lite att pyssla med just nu antar jag
            Senast ändrad av Sverker; 2014-05-04, 16:21.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
              Största utmaningen, just nu, som jag ser det är att få till en såpass lång bit som sitter tight i klingan. Har lite att göra just nu antar jag
              Ja det är ett fin lir som kräver mycket tid och mycket noggrannhet. Har man bra klingor som passar någorlunda fint så gör man inte mer än 2-3st på en dag. Slipa med 500 papper som grövsta. Sen när allt börjar sätta sig så får man gå ner till 1000 papper eller trollull som jag brukar köra med för att få till den exakta passningen.
              Besök gärna min Facebook

Kommentera

Fast slipar jag så kommer den inte att vara dubbelt så tjock... det är på håret redan nu. Klingan är 0,5mm och passbiten är 1mm. Börjar slipa så vet i katten...
                Då blir den väl tunnare och då blir det väl spöbrott förr eller senare?

Kommentera

Tror jag löst det! jag drog ett varv med silvertejp lite längre ned på biten jag ska laga med. Sitter perfekt i klingan nu!
                  Det borde väl duga? Så lite lim runt det hela sålkart.

Kommentera

Jag skulle tro att silvertejpen kommer börja flexa och skulle avråda från att testa faktiskt.
                    Man kan ta epoxylim och göra klingbiten tjockare med. För att sen slipa ner den till rätt tapering. Det lönar sig att göra det istället.
                    Besök gärna min Facebook

Kommentera

Ok. Har kommit på ett tredje alternativ. Det är lite svårt att förklara, men jag tror att biten passar bättre än jag tror. Och slipar jag ned den lite i den tjockaste änden och trycker in den underifrån, så att säga, så tror jag att jag kommer att få den att passa riktigt bra, både i den undre och övre delen av klingan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      504 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      169 visningar