Klämt spö i bildörren. Förslag på lagning. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klämt spö i bildörren. Förslag på lagning.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

C tråd hade vart bättre men kör en extra lindning med den så ska det hålla. Det blir bara lite tjockare med tråd och lack på själva lagningstället än om du hade haft en starkare tråd från början.
    http://uniquerods.se/
    Besök gärna min Facebook
    eller min Instagram för mer bilder

Kommentera

Jag tyckte det var någon annan som skrev att A-tråd skulle vara bättre, men jag skulle ha lyssnat på dig Hur är det med björntråd som man köper på syaffären? Den är väl rätt stark? Funkar den till detta ändamål?

Kommentera

Jag har inte använt björntråd men det funkar säkert. Linda hårt med den så kan du köra med A-tråden de andra varven. Jag kör med A-tråd på lättare spön än vad du har i klass 6. Så antingen gör du så eller ett extra lager med A-tråd. Vilket som så kommer det bli bra
        Besök gärna min Facebook

Kommentera

Tja, A-tråden har jag ju redan, så jag kanske ska köra två lager med den bara då helt enkelt.
          Hur menar du förresten? Jag trodde att det räckte med att jag bara lindade med björntråden i så fall. Och sedan på med color preserver och lack såklart.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rev Visa inlägg
            Du tar din klingbit och för in den där sprickan är. Enklast är nog om du sågar av spöt med en fintandad metallsåg. Mäter ut din klingbiten så den blir ca 5cm längre än sprickorna.
            Limmar dit den i den undre delen först sedan den övre. Sen måste du Linda med tråd över hela det spruckna delen samt någon cm till i vardera ände. Då kan du blöta tråden med superlim medans du lindar dit den. Efter det ett lager till med tråd som du lägger någon cm längre än den tråden med superlim lacka med spöbyggnadslack. När det har torkat tar du fram tråden igen och lindar hela den längden som du har den invändiga klingbiten samt någon cm extra. Sen lacka igen. Tänk på att Linda dessa trådar så hårt du kan.

Mvh
            Stefan
            Jag brukar ta första lagret med c tråd och sedan 2 lager med A tråd. Med lackningar mellan varje lager. Color preserver har jag aldrig använt vid lagningar. Det kör jag bara om jag lindar ringar och holkar när jag vill ha den färgen som tråden har. Annars så mörknar tråden när man lackar med spölacket.
            Besök gärna min Facebook

Kommentera

ok. så när jag nu lindar så lindar jag först ett varv, sedan lackar jag, sedan ett varv till, sedan på med lack och sist men inte minst color preserver?

Kommentera

Svårt att säga. Men känns den stark när du prov drar den? I så fall? Då är det ju inga problem. 100 yards = 91 meter borde ju räcka till några spön även om den är tunn.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
                  ok. så när jag nu lindar så lindar jag först ett varv, sedan lackar jag, sedan ett varv till, sedan på med lack och sist men inte minst color preserver?

Nej, du gör klart hela lindningen / lagningen. Sedan på med preservern och sist 3 - 5 lager lack.

Glömde säga förut att börja och avsluta lindningen ca. 5 - 10 mm innan och efter skadan.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2014-05-02, 17:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
                    Ja precis första lagret med björntråden och superlim, Andra lagret med A-tråd sen på med lack. Tredje lagret med tråd och sen lack igen så är det klart.
                    Color Preserver behåller bara trådens färg som jag skrev. Såg ut som om du har en svart tråd och då är det onödigt att ta på C.P. då den svarta tråden kommer att vara svart även utan C.P.
                    Har man en Röd tråd så blir den mörkröd utan C.P men om jag inte minns fel så har HiLevel bara PacBaytråd som är behandlad och inte behöver C.P för att bevara den färgen som du har på spolen.
                    Besök gärna min Facebook

Kommentera

Colour preserven har en annan funktion också. Den drar åt tråden extra när den torkar. Vilket ju inte är så tokigt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      504 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      169 visningar