Flugspö P&M från massa år sen... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugspö P&M från massa år sen...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugspö P&M från massa år sen...

Hej!
    har detta flugspö efter min farfar som alltid haft det förvarat i garderoben och lovordat hur "fint" det är. Jag gissar på att det åtminståne är från 60 talet baserat på mina minnen. Kan dock vara helt ut och cykla. Det var på håret för några år sedan som det nästan hamnade i säcken mot återvinningsstationen men magen sa att det var helt fel Tar med lite bilder. Hoppas någon kan säga om 1. Går det att fiska med? 2.Vilket årtal/årtionde pratar vi om här? 3. Vad är värdet så jag vet hur jag ska förvara det i framtiden?

F ö kan jag säga att själva spöt å ringarna är i otroligt fint skick, bara rullen har några repor.

Tack för all hjälp mina veteran flugkastare
    - Go for the big ones you must!
    https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

Hej!

Det var rent ut sagt en j.vla tur att du inte lydde din första impuls och skickade det i soptunnan!!! Jag ryser när jag tänker på det!

Ett Pezon et Michel är alltid ett Pezon et Michel.

Men det vore väldigt intressant att veta modell, klass ( T.ex. #6 ) och längd på det? Glappar det heller inte i holkarna när det är ihopsatt och du gungar litet med det? + Att det är rakt längs klingan? Dvs. litet böj nedåt är det ju alltid på dessa slags spön i toppen trots allt.

Är det helt o.k. längs hela den linjen? Då har du ett spö som är värt en rätt vacker slant. Holk glapp går iof, att fixa hos en kunnig splitcane spö byggare. Kolla bland killarna på Edge, flugfiske forumet i så fall? Och krokiga toppar kan oftast värme rätas. Men det är inget man ska ge sig på om man inte har erfarenhet av sådana jobb?

Ocean rullen är värd ca. 100.- enligt vad jag har kunnat finna.

Men är spöt o.k.? Och du tänker behålla det? Då ska du ju försöka hitta en lämplig Hardy Marquis, Pflueger Medalist eller en Orvis Battenkill rulle av äldre modell till spöt. Det förtjänar det. Och en DT lina förstås. Blir ju även en mer kostnad för keps och tweed kostym och en gammal hederlig axelrems väska. Att fiska iförd moderna fiske kläder med det spöt vore ju som att svära i kyrkan.

Se till att alltid hänga upp det i fodralet i normal rums temperatur. Låt aldrig ett splicane spö stå ihopsatt mot en vägg mer än för en kort stund! Annars, så har du snart ett krokigt spö.

Kolla lacken då och då efter sprickor eller hål efter flug krokarna. Fukt skador, är ett av cane spönas värsta fiender. Bättra lacken vid behov med ett speciellt spö lack. Hi Level t.ex. har sådant. http://www.hilevel.se/
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-04-22, 20:11.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Åter vid spöt om ngra veckor, lovar att kolla allt du nämnt då. Kan ej minnas att ngt glappar, har som sagt klarat sig från allt ljus å fukt genom att stå i en garderob. Tweed kostym å gubbkeps har jag fulla garderoben Antar att peksteks goretex går fetbort...

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Hej!

Det var rent ut sagt en j.vla tur att du inte lydde din första impuls och skickade det i soptunnan!!! Jag ryser när jag tänker på det!

Ett Pezon et Michel är alltid ett Pezon et Michel.

Men det vore väldigt intressant att veta modell, klass ( T.ex. #6 ) och längd på det? Glappar det heller inte i holkarna när det är ihopsatt och du gungar litet med det? + Att det är rakt längs klingan? Dvs. litet böj nedåt är det ju alltid på dessa slags spön i toppen trots allt.

Är det helt o.k. längs hela den linjen? Då har du ett spö som är värt en rätt vacker slant. Holk glapp går iof, att fixa hos en kunnig splitcane spö byggare. Kolla bland killarna på Edge, flugfiske forumet i så fall? Och krokiga toppar kan oftast värme rätas. Men det är inget man ska ge sig på om man inte har erfarenhet av sådana jobb?

Ocean rullen är värd ca. 100.- enligt vad jag har kunnat finna.

Men är spöt o.k.? Och du tänker behålla det? Då ska du ju försöka hitta en lämplig Hardy Marquis, Pflueger Medalist eller en Orvis Battenkill rulle av äldre modell till spöt. Det förtjänar det. Och en DT lina förstås. Blir ju även en mer kostnad för keps och tweed kostym och en gammal hederlig axelrems väska. Att fiska iförd moderna fiske kläder med det spöt vore ju som att svära i kyrkan.

Se till att alltid hänga upp det i fodralet i normal rums temperatur. Låt aldrig ett splicane spö stå ihopsatt mot en vägg mer än för en kort stund! Annars, så har du snart ett krokigt spö.

Kolla lacken då och då efter sprickor eller hål efter flug krokarna. Fukt skador, är ett av cane spönas värsta fiender. Bättra lacken vid behov med ett speciellt spö lack. Hi Level t.ex. har sådant. http://www.hilevel.se/
      - Go for the big ones you must!
      https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

Kommentera

O.k. Låter bra det. Kom tillbaka då med modell och klass, så ska jag försöka att hitta rätt pris på det.

Bra att du har rätta kläder redan då. Goretex, är klart no-no. Vanlig regnrock funkar dock.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2014-04-22, 21:42.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
        4 svar
        198 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Classe69  
        Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
        7 svar
        374 visningar
        0 gillar