Val av AFTM-klass och spölängd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av AFTM-klass och spölängd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av AFTM-klass och spölängd

Hej hopp.

Jag är en flugfiskenybörjare som hänfördes av flugfiskets all vällust så sent som i höstas. Jag bor i närheten av Hökensås och Baltak så naturligt är att mycket fiske sker på de platserna, men jag kommer även fiska förhållandevis ofta i norra Dalarna och i Jämtland, ett par veckor per år iaf.
    Jag är nöjd innehavare av ett Sameo Classic #6 och vill nu utöka med ett Guideline Fario och har siktat in mej på klass 4 eller möjligen 3. När jag glad i hågen gled in i en fiskebutik och delgav mina tankar, upplevde jag att mannen bakom disken inte alls tyckte som jag angående val av AFTM-klass. Han tyckte absolut att jag skulle välja ett #5 spö istället. Jag fick nu lite mer att tänka på, så det blev ingen affär den dagen. Jag vill inte ersätta min nuvarande utrustning, utan istället komplettera med en klenare klass. Jag vill kunna fiska lättare när förhållandena så tillåter, och ha fina kamper även med lite mindre vild fisk norröver.
    Tänker jag fel?
    Vilken spölängd tycker ni jag skall sikta in mej på? Jag har funderat på antingen 10 fot (tjecknymf) eller 8,6 för mer svårtillgänglig terräng, har ni några tankar kring det?

Tacksam för all erfaren hjälp att välja rätt från början.

Eftersom du har ett #6 spö så tror jag ett #4 blir ett bra komplement.
    Antar att ditt #6 är 9 fot. Jag personligen skulle då välja 7-8 fot på #4 . Bra för de mindre vattnen och/eller för knölig terräng.

Kommentera

Funderar du på att köra lite tjeck också, så varför inte ett 10 fots klass 4. Har själv ett sådant med mycket böj, som förutom tjeckfisket är kanonfint till torrt/nymf både i sjö och strömmande vatten. Kanske inte bästa längden till de minsta vattendragen, men fiskar du Baltak så är det ju kanon. Enda nackdelen med nymfmetet i Baltak är att det kan vara för effektivt

Kommentera

Klass 4 blir helt rätt. Ett klass 5 i ditt fall skulle inte tillföra någonting av värde.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack ska ni ha för era svar, känns som jag är på rätt spår då.

Kommentera

Kort återkoppling: Det blev ett 10 fots #4 Guideline Fario med presentationlina, vilket hämtades upp idag. Var ute vid en lokal pytteliten insjö och provkastade ekipaget under nån timme, och jag måste bara säga att maken till skön utrustning kunde jag bara drömma om. Helt suveränt att kasta med. Tilläggas kan att de lokala mörtarna verkade helt galna efter det minimal harörat jag knöt på. Jag är så himmla nöjd, tack igen för tipsen

//Fredrik
            Senast ändrad av Sgt Freddy; 2014-04-25, 19:30. Anledning: Stavfel

Kommentera

Grattis till den nya och trivsamma utrustningen får man ju säga då. Alltid gött när man hittar rätt i spö och lina djungeln. Mört förresten, är en väldigt bra fisk att träna torrfluga mothugg på. Spottar ut flugan snabbare än den grinigaste Öringen. Så dit och träna vet jag.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2014-04-25, 20:12.

Kommentera

Tack Jock Scott, det var ett bra tips, att träna mothugg på de små mörtarna. Det är inte helt enkelt att få till dem har jag dessvärre fått lära mej (den hårda vägen).

Kommentera

Varsågod.

Det är den erfarenhet jag också har gjort med Mörten. Men när man väl fått in känslan på mothuggen och har dragit några Mörtar i rad. Då går man sedan rätt säker när man väl börjar att torrfluge fiska efter de mer ädla firrarna.

När jag bodde i Stockholm för en massa år sedan, så tog jag för vana att varje sen vår fiska några pass på Mörten innan jag gav mig iväg till P&T pölarna för att nöta bort ring rosten som man fått under vintern. Där jag bor nu, så finns det ingen sjö med Mört på lämpligt avstånd tyvärr.

Tips. Små, svarta torrflugor brukar nästan alltid funka på den fisken.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2014-04-25, 20:58.

Kommentera

Grattis till ett riktigt trevligt spö. Är ju enligt GL ett specialspö för tjeck, fast tycker precis som du att det dessutom är kanon att kasta. Äger inte det spöt själv, men hade gärna gjort det

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Lasse82, 2023-11-13, 05:08
                    3 svar
                    231 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    499 visningar
                    0 gillar