Abu Lapplandia 941 "Värde?" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Lapplandia 941 "Värde?"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abu Lapplandia 941 "Värde?"

Hej

Fick för längesen ett spö och rulle av min farfar, Abu Lapplandia 941 senapsgult i socka. Rullen heter Intrepid 3 1/2" Fly Reel. hur gammalt är det och vad är det värt?

/Gustav

Hej!

Har för mig att det spöt tillverkades på 60 talet. Svårt att sätta ett bra värde på det. Skulle jag gissa? Så säger jag ca. 200:- Men en samlare av gamla ABU prylar, kanske är beredd att betala litet mer?

Inteprid rullarna kostade runt 250:- när jag började att flugfiska på 70 talet vill jag minnas? Men har funnits längre än så. Tillverkades i England. En simpel men väldigt tålig och pålitlig rulle. Hade självt ett par sådana under flera år i början av min flugfiske karriär. Nu mer tillverkas en liknande modell av Leeda.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-04-19, 10:11.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack! Då vet jag iaf att det inte är nånting å ha.

Kommentera

Varsågod. Nä, ABU Lapplandia var och är bland det värsta i flugspö väg ABU har kommit upp med. I synnerhet den blå versionen vars modell nummer jag inte kan komma ihåg, var ett riktigt skräck exemplar som knäckte många nybörjare. Det fanns t.om de som senare byggde om det till ett lätt spinn spö och tyckte att det var toppen till detta.

Trist nog, så har ABU inte lyckats så värst mycket bättre fram till dags datum heller med sina flugspön. Däremot gamla hederliga Arjon, som låg i Malung, och vilket ABU senare köpte upp och lade ner. Var däremot duktiga på flug spön.

Hade självt ett av deras splitcane flugspön modell Black Zulu och ett glasfiber dito i slutet av 70 talet.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2014-04-20, 20:01.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Lasse82, 2023-11-13, 05:08
        3 svar
        231 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
        2 svar
        499 visningar
        0 gillar