Flugfiske efter havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske efter havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag använder bla ett Loop blueline jag ångrar dock att jag inte köpte ett Blue line salt som är lite snabbare och därmed känns något schysstare i vinden. Det är dock en del tycke och smak. Själv föredrar jag att fiska skjutlina och skjutklump använder oftast intermediate skjutklump men flyt i samband med att vattentemperaturen är låg och det är väldigt grunt. Jag brukar normalt använda 0.23-0.26 fluorocarbon tippet.

Kommentera

Nya svar med mycket bra information. Tack!

Loops Blue Line verkar vara fina spön men dom är ganska dyra. Är det stor skillnad i känsla mellan ett sådant spö och ett lite billigare? Hur påverkar vindarna olika spön? Kan det vara idé att köpa ett 10 fotsspö i klass 8/9 för att få ut mycket lina när det blåser?

Vidare så undrar jag hur det är med Danielssons rullar? Dom gjorde väl allt åt Loop förut men säljer nu under eget namn till halva priset. Kan det vara ett alternativ?

Istället för att använda en intermediate-lina kanske det kan vara ett alternativ att köra flytlina med sjunktafs?

"Bygger" ni era skjutlinor med skjutklump själv eller köper ni färdiga?

Jag bor på Gotland och här är utbudet av flugfiskeutrustning riktigt dåligt. Jag får köpa prylar nästa gång jag är i Stockholm och då är det bra att ha så mycket på fötterna som möjligt. Tacksam för alla info jag kan få med andra ord!

Kommentera

Danielsson rullar ett alternativ????? DEM ÄR DEM ENDA DU SKALL KÖPA!!!!

Ursprungligen postat av R.E
        Nya svar med mycket bra information. Tack!

Loops Blue Line verkar vara fina spön men dom är ganska dyra. Är det stor skillnad i känsla mellan ett sådant spö och ett lite billigare? Hur påverkar vindarna olika spön? Kan det vara idé att köpa ett 10 fotsspö i klass 8/9 för att få ut mycket lina när det blåser?

Vidare så undrar jag hur det är med Danielssons rullar? Dom gjorde väl allt åt Loop förut men säljer nu under eget namn till halva priset. Kan det vara ett alternativ?

Istället för att använda en intermediate-lina kanske det kan vara ett alternativ att köra flytlina med sjunktafs?

"Bygger" ni era skjutlinor med skjutklump själv eller köper ni färdiga?

Jag bor på Gotland och här är utbudet av flugfiskeutrustning riktigt dåligt. Jag får köpa prylar nästa gång jag är i Stockholm och då är det bra att ha så mycket på fötterna som möjligt. Tacksam för alla info jag kan få med andra ord!
        G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Ursprungligen postat av The Loomis Man
          Danielsson rullar ett alternativ????? DEM ÄR DEM ENDA DU SKALL KÖPA!!!!
          Haha, ok!
          Dom verkar onekligen bra, till ett bra pris!

Vilken modell rekommenderar ni?

Kommentera

Jag använder en LW 6nine (det står iofs Loop på min det är ju likadan rulle) som jag tycker är schysst och estetiskt tilltalande. Jag använder färdiga skjutklumpar (out of the box) och har ännu inte funnit anledning att kapa dem. De jag använder är Loop Adapted intermediate och snabb sjunk (båda väger 19,9g) men jag tycker att loops flytklumpar iaf adapted är för lätta (16,8g). Min flytklump är en vision ace (22g) men den är å andra sidan något tung så jag kanske kommer att kapa ner den något. Tycker dock det är skönt med en viss tyngd i flytklumpen då den inte är lika tunn som de sjunkande varianterna.

Jag har ett blueline 10ft #8 men jag skulle satsat på en 9ft salt om jag skulle ersätta det med ett annat blueline idag. Den sista foten tycker jag bara gör att spöt blir tyngre och mer otympligt. Jag har inte testat någon billigare variant men om du vill satsa mer är ju ett Sage xi2 djävligt lätt och skönt (fiskepolaren har ett sånt)..

Kommentera

Vad är den stora skillnaden mellan Loop Blue Line och Blue Line Salt?
              Jag har ännu inte bestämt mig för hur mycket pengar jag ska lägga på denna utrustning men låt oss säga att man köper ett Loop Black Line istället för Blue Line... Är det ett "nedköp" och kommer jag, som är ganska färsk med flugfiske, känna någon skillnad?

Kommentera

Jag har ej testat något blackline så jag kan inte utala mig från egna erfarenheter. Enligt Loops presentation är Blueline något snabbare och BL salt ännu något. Men det hänger ju ihop med din smak om du gillar snabbare eller mediumsnabba spön. Jag tror dock att det finns en poäng, särskilt på Gotland, att ha ett något snabbare spö som ger linbågar med mindre luftmotstånd då det mesta fisket väl bedrivs på pallarna och pallkanterna vid pålandsvind vilket gör att många lägen att kasta är i motvind eller sidvind.

Kommentera

Det bästa och viktigaste för er som inte provat intm. lina är att den ligger rakt i vattnet om den funkar som den ska. Detta ger väldigt bra kontakt i gämförelse mot en flytlina som ligger och slingrar på alla vågtoppar. Ett plus är ju också att den är lite tunnare i samma vikt som flyt vilket ger bättre kast. Köp någon klar(genomsynlig) lina/klump. då slipper du använda långa tafsar och slipper mycket knök och bök.. Plus att de klara linorna har väldigt bra "glid"...

Kommentera

Just det. Du kan lätt gå upp i tafsgrovlek om du använder stora fluger typ zonkers och så. Använd bara en ögleknut typ rapalaknuten så får du bättre gång med 0.27 än med en clinchknot i 0.22..
                    Det är skönt att baxa med 0.27. =P

Kommentera

Om du nu vill spara in pengar så kör en Loop CLW istället för danielsson. Det valet gjorde jag själv och är kanonnöjd med CLWn. På den nya modellen av CLWn har barnsjukdommarna fixats, så jag ser ingen anledning att köpa danielsson.

Vad gällande blackline så körde jag själv med det innan. Det är mjukare och känns tyngre vilket gör att man tröttnar fortare samt inte får ut linan lika långt.

Ibland känns det som flugspö är värda sin vikt i något fint knark men man får vad man betalar för. Har testat polarens Pool12 SSD 9,6 #8, tror det kostade runt 1500kr, och det är mycket fint spö för pengarna. Det säljs dock inte utan är ersatt av SSD2. Kanske det finns något begagnat.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      557 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      177 visningar