Flugfiske efter havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske efter havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske efter havsöring

Efter att ha blivit riktigt biten av flugfiske under det senaste halvåret tänkte jag fortsätta fiska fluga efter havsöring i höst. Att kasta ut med haspelgrejorna känns inte alls lika lockande som förut...

För det torrflugefiske jag bedrivit den senaste tiden (öring, harr, röding) har jag använt ett 9-fots Loop-spö klass 5/6 med en Loop CLW-rulle. Det har fungerat mycket bra men för att svinga lina efter havsöring känns det som att jag behöver ett lite kraftigare/styvare spö och rulle.

Har ni några tips på flugfiskeutrustning för fiske efter havsöring?

Vidare tänkte jag köpa en flytring för att använda vid ovanstående fiske. Någon som har erfarenheter om Guideline Drifter?

Linkorg på magen är väl ett måste?
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Som du säger ett litet grövre spö är ett måste. Klass 7/8 eller 8/9, jag skulle rekommendera dig 7/8an eftersom att den är lättare. Guideline Drifter är en mycket bra flytring. Jag har den inte själv men jag har testat min kompis en gång. Enklast vore att du åker in till en fiskebutik så du får kolla på lite olika, det skiljer endel i kvalitet mellan de olika märkerna.

Linkorg på magen är bara ett måste om man kör med skjutklump och running line, detta eftersom att running line inte flyter särskilt bra. Kör man en vanlig taperad WF lina så behöver man inte införskaffa Linkorg, detta finns ändå inbyggt på de flesta flytringar.

Lycka till //Johannes R

Kommentera

Tack för svar!
        Givetvis vore det enklaste att springa införbi en välsorterad fiskeaffär. Tyvärr finns inte några sådana på Gotland men nästa gång jag har vägarna förbi Sthlm får jag ta mig en titt på utbudet.

Flytringen vågar jag nog köpa utan att se/testa den. Den där Guideline verkar som sagt var riktigt fin och inte alltför dyr (ca: 1800 kr).

Kommentera

Vilken tjocklek på tafs kommer du att köra med?

Kommentera

Som tidigare sagts så är en 7/8 bäst för det här fisket. Sen så tycker jag en intermediate lina fungerar bäst. Fiskar havsöring från okt-maj i Stockholms skärgård och kör alltid med intermediate lina.
            Du kan finna avsevärt billigare flytringar som funkar bra. Själv har jag en Ron Thompson för 1000 kr som jag använt nästan en gång i veckan under 4 år. Är helt suverän.

Kommentera

Ursprungligen postat av Concreate
              Vilken tjocklek på tafs kommer du att köra med?
              Det är just såna saker jag behöver tips om. Har inte fiskat HÖ med fluga förut och kan nog betraktas som relativ nybörjare med flugan över huvudtaget.

Havsöringen runt Gotland är ganska stor/kraftig så jag bör nog använda tafs på minst 0.22? Sjunktafs förmodar jag

Kommentera

Ursprungligen postat av pg_atl
                Som tidigare sagts så är en 7/8 bäst för det här fisket. Sen så tycker jag en intermediate lina fungerar bäst. Fiskar havsöring från okt-maj i Stockholms skärgård och kör alltid med intermediate lina.
                Du kan finna avsevärt billigare flytringar som funkar bra. Själv har jag en Ron Thompson för 1000 kr som jag använt nästan en gång i veckan under 4 år. Är helt suverän.
                7/8 är nog den spöklass jag kommer köra på. Ska man köpa ett "set" med spö, rulle, lina eller handla separata saker?

När jag köpte min första Loop-utrustning var det ett paket med allt inkluderat. För mig har det fungerat väldigt bra men nu när jag är biten av flugfisket lägger jag gärna några kronor extra på bra saker som jag kan använda och utvecklas med under en längre period.

En fråga som kan framstå som dum, men förklara gärna vad som menas med intermediate-lina?

Tack för er hjälp!

Kommentera

Jag hade köpt separata delar, så du kan få ett paket anpassat för kusten och dess vindar. Jag kör själv med Harvest traveler 9,6 #8 och det tycker jag är lagom. Bra om det är lite längre än 9' då det används vid vadning. Till det kör jag CLW och en Rio Pike Line. Den linan klarar bra vindar och större flugor.

intermediate är en jäkligt långsamt sjunkande lina. den ligger enkelt förklarat mellan flyt och sjunk.

jag ahr kört 0,23 när jag fiskat HÖ men eftersom jag inte fått någon så kan det vara helt fel

Kommentera

Som sagt, separata delar är att föredra, det är svårt att på rak arm säga vad som är bäst för dig, det skiljer så mycket från person till person. Jag skulle kört på antingen Loop eller Guideline, när det gäller spö och rulle, det finns många bra andra lintillverkare. Blackline och LPX är bra spön.

jag brukar också köra 0,23 till havsöringen och det har fungerat bra. Ibland önskar man att man hade haft lite grövre men man vill inte ha för grovt heller. Du kan också testa fluocarbon om det är väldigt klart vatten/skygg fisk. Dock är det väldigt dyrt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    176 visningar