Gäddfluga till #6 flugspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfluga till #6 flugspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfluga till #6 flugspö

Hej,

Jag har precis beställt "Kispiox Combo - Guideline" #6 (http://www.wittlock.se/sv/specialerb...guideline.html).

Jag hade tänkt att fiska ädelfisk, men är också sugen på att prova på att flugfiska gädda (mestadels från båt) då det ska vara mycket roligt. Så min fundering är hur pass stora gäddflugor man kan fiska med utan att det blir allt för dåliga kast. Jag bör också tillägga att jag enbart har testa på flugfiske och inte har tekniken inne än.

När du ändå är här så kan du ju också länka till någon hemsida som man kan köpa ifrån, och ev något tips på vilken fluga. Tänkte börja med 2-3st.

Mvh

Hänger du på en klass 7 WF lina borde du väl kunna kasta flugor runt 10cm? Men kolla gärna igen, jag har inte haft så stor framgång med gäddflugor på de lägre klasserna.

Kommentera

Ja, kanske 10 cm Gädd flugor helt i syntet material då. Pröva för allt i världen inte med sådana av natur material typ kanin!

Klass 6 brukar maxa ut med # 6 streamers.

Men det bästa vore nog om du väntade med Gädd flugfisket tills att du kan skaffa en riktig Gädd utrustning typ denna:

Här är en bra nät butik för flugor: http://www.flugor.se/
      Senast ändrad av Jock Scott; 2014-04-04, 18:15.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Javisst blir de till att hålla sig till simpla syntet/plast-flugor precis som Jock Scott säger.

Men han har även rätt i att de helt klart är bättre at vänta, de kommer inte bli en rolig historia i längden annars.

Men måste du prompt testa efter lite Gädda så langa små flash flugor som även borde kunna plocka in en och annan respektabel borre.

Kommentera

Här är ett litet tips saxat från FiskeJournalen

Gäddflugfiske - utrustning och teknik

eller detta från

SportfiskeTV FishEco

Flugfiske efter gädda med Niklaus Bauer - Allt du behöver veta!

Ha det så kul och Skitfiske

Kommentera

Testa Ocean Hollow Fly från flugor.se, bland det mest
            lättkastade jag testat som dessutom funkat grymmt bra i vinter. Dom behöver lite limm för att hålla bra för gäddorna, annars går dom åt efter ett tiotal fiskar. Med limm på knuten mångdubblar man det.
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

behöver inte vara gäddflugor för att fånga gädda, en glittrig streamer modell större funkar det med om du bara vill känna hur det känns o bända en krokodil.
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Tack för alla snabba svar.

Som mojoman sa måste det inte vara just "gäddflugor", det jag menade var en lite större fluga som funkar på med mitt set. Har letat en del flugor nu utan naturmaterial, men det är svårt att hitta streamers #6 el liknande. Kan ni hjälpa mig lite här? Det enda jag har lyckats hitta är sånna som troligtvis skulle funka men inte finns i lager.

Ocean Hollow Fly från flugor.se såg ju bra ut. Men är Storlek: 2/0 lite stort kanske?

Kommentera

Flashflugor på 15cm på en kortskaftad #1 krok borde inte vara några problem. Det kommer man långt med
                  [FONT="Arial Black"]Förstår mej inte på sport där det inte nappar..[/FONT]

Kommentera

Några förslag på streamers #6 från flugor.se:

Gummiben Simpan.

Dog Zonker.

Drowning Mouse.

Grey Fishy.

HN Minnow.

Masken.

Polarräven.

Krok 2/0 är för stor. Det är flugor för klass 8 och 9.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    604 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    109 visningar
                    0 gillar