Flugor för havsöring. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugor för havsöring.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugor för havsöring.

Hej!

Nu är det så att jag ska ut på mitt andra pass och fiska havsöring. Kör just nu med bombarda och jigg. Tänkte att jag kanske skulle testa att använda en fluga istället för jigg. Tyvärr äger jag ingen fluga. Så jag rotade runt bland min sambos garner, trådar, fjädrar osv. Sagt och gjort slängde jag ihop lite flugor hipp som happ. Har INGEN aning om hur en fluga borde se ut/om dem funkar för havsöring. Tänkte att jag slänger upp en bild på flugorna och så får "experterna" säga sitt!

Click image for larger version

Name:	DSC_0125.JPG
Views:	1
Size:	644,0 KB
ID:	1829082

De där ser ju inte tokiga ut. Lägg till någon Sill imitation ( Baitfish t.ex. ), Simpa imitation och en brun eller svart Wolly Bugger ( I detta fall som Borst mask imitation ) + några färgglada streamers så kommer du säkert rätt långt på det flug sortimentet.

Kolla här för tips: http://www.flugor.se/

Du kan ju också göra det enkelt för dig genom att köpa en av deras fyllda "Kustöringen" askar.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-04-02, 13:42.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Testade faktiskt en idag, dock inte med på bilden. Ska beställa någon från flugor.se och testa. Jämföra gången etc. Har tidigare bara fiskat gädda/abborre osv. Det här med havsöringsfiske är helt nytt! Roligt att testa sig fram. Nu gäller det bara att få en på kroken också. Lär göra lite forskning i vad för sorts flugor som funkar här kring Gävle.

Kommentera

Kust öring fisket, kan vara fantastiskt eller ett jämra slit göra emellanåt. Men hur det än är med detta? Så när man väl har krokat och landat en Öring så kompenseras man väl för slitet. Leta efter vikar som är hyfsat långgrunda med så kallad "leopard botten". Dvs. att det är en mix mellan sand / grus och tång. Det får gärna finnas en och annan större sten också. De erfarna kustfiskarna säger att på lands vind är det bästa förhållandet. Att fiska med en mycket sakta sjunkande intermediate lina är vettigt. En flyt lina, tenderar till att guppa uppe på vågorna så att du då och då förlorar kontakten med flugan. En snabbare sjunk lina går till botten som ett strykjärn i de lång grunda vattnen.

Dessutom är ju intermediate linan tunnare än en flyt. Så den är trevligare att handskas med när det blåser mot vind.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2014-04-02, 21:47.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
        8 svar
        555 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Classe69  
        Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
        3 svar
        585 visningar
        0 gillar