Hej!
Nu är det så att jag ska ut på mitt andra pass och fiska havsöring. Kör just nu med bombarda och jigg. Tänkte att jag kanske skulle testa att använda en fluga istället för jigg. Tyvärr äger jag ingen fluga. Så jag rotade runt bland min sambos garner, trådar, fjädrar osv. Sagt och gjort slängde jag ihop lite flugor hipp som happ. Har INGEN aning om hur en fluga borde se ut/om dem funkar för havsöring. Tänkte att jag slänger upp en bild på flugorna och så får "experterna" säga sitt!
Nu är det så att jag ska ut på mitt andra pass och fiska havsöring. Kör just nu med bombarda och jigg. Tänkte att jag kanske skulle testa att använda en fluga istället för jigg. Tyvärr äger jag ingen fluga. Så jag rotade runt bland min sambos garner, trådar, fjädrar osv. Sagt och gjort slängde jag ihop lite flugor hipp som happ. Har INGEN aning om hur en fluga borde se ut/om dem funkar för havsöring. Tänkte att jag slänger upp en bild på flugorna och så får "experterna" säga sitt!
Leta efter vikar som är hyfsat långgrunda med så kallad "leopard botten". Dvs. att det är en mix mellan sand / grus och tång. Det får gärna finnas en och annan större sten också. De erfarna kustfiskarna säger att på lands vind är det bästa förhållandet. Att fiska med en mycket sakta sjunkande intermediate lina är vettigt. En flyt lina, tenderar till att guppa uppe på vågorna så att du då och då förlorar kontakten med flugan. En snabbare sjunk lina går till botten som ett strykjärn i de lång grunda vattnen.
Kommentera